Konflikt med familj/vän/bekant om hund?

Det är bra att du fått honom på andra tankar och att han tagit till sig information. Jag förstår ju med att folk vill väl...och att de inte inser hur illa de kan göra hunden.

Jag tyckte dessa jämförelser jag läste nyligen när jag googlade var bra

”FAKTA: ÖVERVIKT HOS KATTER OCH HUNDAR
För en hund som väger tio kilo motsvarar en kaka lika mycket (i kalorier) som en hamburgare eller en chokladkaka för en människa. För samma hund motsvarar 25 gram ost 2,5 hamburgare eller 1,5 chokladkaka.
För en katt som väger fem kilo motsvarar 25 gram ost 3,5 hamburgare. Ett glas mjölk motsvarar 4,5 hamburgare eller fem chokladkakor”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-hund-ar-overviktig
Hundar rör sig ju dock betydligt mer än dom flesta människor. Mina hundar äter ofta rätt mycket rester. Mat då och inte kakor, och dom är slanka och välmusklade :)
 
Jag ger alltid mina hundar människomat. Har även tron att det motverkar allergier hos valpar om mamman äter lite gott och blandat. Men det är min egen teori och egen erfarenhet.
Det ska finnas nån studie som säger att om tiken äter varierat så får valparna mindre allergier.

Jag ser inte heller problemet med att de får smaka eller äta mina rester. Min tik är en notorisk mattjuv och kan utan att tveka plocka mat ut handen på dig men pga att hon alltid får en liten smakbit när jag ätit klart försöker hon inte ens ta min mat längre utan ligger lugnt och väntar tills jag ätit klart.
 
Hundar lär sig väldigt fort vad de får göra för olika människor. Under en tvåårsperiod var jag husvakt när mina föräldrar bodde utomlands, Mina hundar hade inga problem med att inte vara i möblerna när de var hemma. Min salig mor förstod aldrig varför de alltid tiggde av henne vid matbordet o aldrig hos andra. Samma på nya ställen, de lärde sig blixtsnabbt husets regler.
 
Jag förstår inte riktigt problemet med att hundarna får människomat så länge det inte är giftigt för dem?
Jag bjussar ofta Ammo på min mat om han vill ha, han får gärna diska tallrikarna med. Jag tycker inte heller det är ett problem att han tigger (och det är ju något jag själv skapat). Det är ju inte det enda hundarna ska äta såklart, men förutom det och fetma (som till viss del ju faktiskt reglas av hundens motion) så ser jag noll problem med att bjuda hunden på människomat?
Samma här. Speciellt i dom fallen hunden äter torrfoder så tycker jag att det är lite att beröva dom ett sinne om de bara skulle få äta samma sak jämnt.

Det är berikande för hunden att prova olika smaker och konsistenser.
Så länge man reglerar intaget totalt sett finns det ju ingen logik att hunden skulle bli överviktig för att den får "människomat"?

Enda överviktiga djuret jag haft hade medicinska orsaker till det.
 
Vi har alltså ett djur som under 10 -15 000 åren blivit ett tamdjur genom att leva på människors matrester,dlaktavfall, avföring och ickebegravda lik.

När blev speciell hundmat vanlig hos vanlig a människor? 50-60år sen?
Så nu tar man och hårdprocessar råvaror till torra kulor och tror att det är det bästa sättet att ge hunden näring.
Jag ger min torrfoder, men jag undrar hur man tänker om man tror att tex torrkulor med "fiskmjöl eller "köttbiprodukter" " är att föredra framför en bit av min lax eller resterna från kycklingrätten...
 
Jag är inte särskilt hård på om hunden får smaka vår mat, däremot stoppar jag mamma när hon försöker hälla ner alla rester som finns i matskålen. :cautious: I övrigt har hundarna fått smaka lite nu och då, det kan ju vara det allra bästa belöningsgodiset ibland. Alla våra hundar har varit tokiga i ostbågar till exempel, då kan de göra allt! :D Jag stoppar åt Ville morötter och bitar av potatis ibland för att han ska få någon variation på tugg. Vitkål var mest kul att leka med, knäckebröd var roligt att tugga på också. :D
 
Ja, alltså hunden är en av orsakerna till att det inte är aktuellt att flytta ihop på väääldigt många år. Jag skulle aldrig sjunka så lågt att ge honom ultimatumet att välja mellan mig och hunden, men jag skulle ännu mindre stå ut med den odågan (:o) i min vardag. Ffa vill jag inte under några omständigheter att min egen hund bor ihop med den hunden, eftersom jag vet hur lätt olater snappas upp.

Mja, det var det jag gjorde då jag tog mig an att aktivera den. Det var innan min egen valp införskaffades fö. Jag gjorde dels misstaget att försöka träna den och säga att den var duktig, vilket inte föll i god jord. Men jag var även ute med den på promenader och tränade den att kunna gå i koppel med en människa som inte kan agera ankare.
Nu är det öht inte aktuellt att den hänger med ut med mig och valpen. Pga sin storlek i kombination med hur den beter sig. Så jag befattar mig inte med den helt enkelt, jag är bara en person i periferin i dess liv.
Aha din är fortfarande valp, då förstår jag helt och hållet! Man vill ju inte göra det svårare för sig :p
 
För min del handlar det inte alls om att människomat är förbjudet för hunden i sak. Människomat och hundmat innehåller i många fall samma sak. Däremot är det förbjudet för andra att ge min hund diverse efter eget tycke, smak och mängd och särskilt när de sedan blir arga för att hunden sedan gör som de har lärt hen, dvs. tigger av dem.

Min hunds stora svaghet är morötter. Han gör vad som helst för en bit. Han får jättegärna en morot men ge då vid lämplig kontext och bli inte arg när hunden blir som tokig när han hör potatisskalaren när människan har lärt honom att ljudet av potatisskalaren betyder att han får morot om han tigger! Han älskar också linfrökakapellets. Det är inte heller några problem och han får en varje dag i stallet när hästarnas foder görs iordning. Han vet exakt i vilken av foderlårarna de ligger (dessutom i lagom noshöjd för honom) men han flyger inte fram, han försöker inte ta någon själv för han har lärt sig att sitter man lugnt och väntar så får man. Man behöver inte försöka sno till sig själv. I stallet får han också alltid en bit morot men eftersom det bara är jag som ger honom något där så sitter han lugnt och väntar på sin bit. Han tigger inte, blir inte som tokig och han far inte fram och bara ska ha.
 
Jag förstår inte riktigt problemet med att hundarna får människomat så länge det inte är giftigt för dem?
Jag bjussar ofta Ammo på min mat om han vill ha, han får gärna diska tallrikarna med. Jag tycker inte heller det är ett problem att han tigger (och det är ju något jag själv skapat). Det är ju inte det enda hundarna ska äta såklart, men förutom det och fetma (som till viss del ju faktiskt reglas av hundens motion) så ser jag noll problem med att bjuda hunden på människomat?
Här så är dock tiggandet lite av ett problem, och risken för fetma. Plus risken för giftig mat, han som ger bryr sig inte så mycket om det så man får hålla ett öga öppet. Men får man inga problem av att bjuda hunden på människomat så får man ju såklart göra det, det är ju upp till var och en :)
 
Jag är inte särskilt hård på om hunden får smaka vår mat, däremot stoppar jag mamma när hon försöker hälla ner alla rester som finns i matskålen. :cautious: I övrigt har hundarna fått smaka lite nu och då, det kan ju vara det allra bästa belöningsgodiset ibland. Alla våra hundar har varit tokiga i ostbågar till exempel, då kan de göra allt! :D Jag stoppar åt Ville morötter och bitar av potatis ibland för att han ska få någon variation på tugg. Vitkål var mest kul att leka med, knäckebröd var roligt att tugga på också. :D
Visst är det konstigt att alla hundar älskar snacks, och speciellt ostbågar? Saliven droppar från min hund som aldrig dreglar annars. Vad stoppar tillverkarna i som gör snacks så attraktiva, (också för människobarn som instinktivt börjar gräva i chips- eller ostbågeskålen så fort de lärt sig gå)? Vad är det för hemlig ingrediens, eller är det bara kombinationen av fett, salt och kolhydrater?
 
Cesar Millan är ingen favorit. Men man kanske kan skapa en tråd för det istället om det är det man hellre vill diskutera eftersom det egentligen blev lite OT nu :)
Ja, förlåt jag ville inte kapa tråden utan bara kunna hänga med i diskussionen med cesar milan-referensen som for lite över huvudet på mig.

Men kan väl bidra med en egen historia. Fick besök av syrran och hennes machoman till snubbe, och min då 10-månaders basenji blev exalterad och joddlade och gjorde lite morrande ljud omvartannat.
Förklarade att min hund är lite reserverad för nya människor (speciellt män) men samtidigt sååå glad och nyfiken att träffa nytt folk att han inte vet vilket ben han ska stå på. Jag fortsatte med att föklara att om vi går och sätter oss så kan han komma och säga hej när nyfikenheten tar över, på sina villkor. Machomannen kontrar då med att det är ingen fara, han har hundvana för han har haft en boxer en gång, så hänger han av sig jacken på ett jättekonstigt actionfyllt sätt som jag lixom inte kan förstå än idag, tränger sig förbi syrran i hallen och lixom glider ner på knä med armarna utsträckta och säger ”HEJ!” Till min stackars hund som såklart ger honom ett bett i ena handennoch blodvite uppstår. Jag blir såklart helt hysterisk men försöker lägga band på mig inför hunden ich avdramatisera situationen genom att slussa in besöket i köket och lite lugnt leta fram hunden som i ren skräck hoppat upp på ryggstödet på soffan.
Med lite godis och lockande med tuggben så kunde jag övertala hunden att ligga i bädden i köket iaf för att inte bli helt traumatiserad av att få besök. 😟
Fikastunden blev en lång och utdragen klagosång om hur otroligt ouppfostrad min hund var. Om hur jag skulle ingjuta respekt i honom och att jag mjäkat runt med honom genom att försöka anpassa omgivningen ( eftersom jag sa åt besöket att sitta ned innan de hälsade på hunden)
Mycket gnäll om såret som uppstod och syrran som förvisso vet noll om djur satt och gav mig menande blickar som att hon höll med sin snubbe om att det var min bristande hunduppfostran som ledde till att han nu blivit biten. Jag försökte påminna om att jag sagt att han var reserverad mot nya människor som kommer hem till oss, och inte riktigt vet om det är fara eller färde eller en trevlig typ som inkräktar i hans hem. Vilket ju för mig kändes som en ganska sund inställning eftersom jag aldrig varit ute efter en dumglad hundsort.
Tankarna i mitt huvud just då var ju:
1. Det är syrrans snubbe som är totalt jävla ouppfostrad, vem tar inte råd på hur den ska närma sig andras hundar?!
2. Ja är man en idiot så kanske man borde bli hundbiten?
3. En hund som blir visad respekt ger respekt tillbaka, även om jag vet att just Basenjis har några rävar bakom öronen så vet jag ju även hur bra han faktiskt hälsade på folk han kände och var trygg med. Han bet aldrig någon annan under sin hela livstid.
 
Ni som ger människomat, hur gör ni med kryddor och lök osv som är rent icke bra för hundar men som ju i regel finns i allt från såser till processad mat, potatismos och köttbitar. Tänker även att det är mycket salt i maten som kan slå ut njurarna och försämra ledfunktion på längre sikt?
 
Jag förstår inte riktigt problemet med att hundarna får människomat så länge det inte är giftigt för dem?
Jag bjussar ofta Ammo på min mat om han vill ha, han får gärna diska tallrikarna med. Jag tycker inte heller det är ett problem att han tigger (och det är ju något jag själv skapat). Det är ju inte det enda hundarna ska äta såklart, men förutom det och fetma (som till viss del ju faktiskt reglas av hundens motion) så ser jag noll problem med att bjuda hunden på människomat?
Jag ger nästan aldrig mina hundar av vår mat, helt enkelt därför att vi gillar att krydda maten och ofta har chilli och vitlök i. Att ge hundar en massa godis med socker skulle jag inte drömma om, men jag skulle inte flippa ur om någon råkade bjuda mina hundar på sådant någon gång. Problemet uppstår ju när folk för över sina egna dåliga matvanor på hundarna. har man en hund med känslig mage så kan däremot den där lilla godbiten som någon sticker åt den faktiskt skapa problem för både hunden och ägaren.
För övrigt handlar fetma inte främst om bristande motion, utan om fel eller för mycket mat.
 
Ni som ger människomat, hur gör ni med kryddor och lök osv som är rent icke bra för hundar men som ju i regel finns i allt från såser till processad mat, potatismos och köttbitar. Tänker även att det är mycket salt i maten som kan slå ut njurarna och försämra ledfunktion på längre sikt?

Med risk för att bli väldigt anekdotisk men ingen av mina hundar har fått försämrade njurar och ledfunktioner pga den (lilla) mängd människomat de får. Jag tror faktiskt att det är väldigt ovanligt att det sker. Desto vanligare med fetma pga felutfodring.
 
Igår.. nyårsafton hos oss. Har en schäfergubbe på snart 13 år, han väger 40 kg, så det är en stor hund. En av gästerna la sig bredvid honom och kelade lite. Inom ramen för ok. Sen la hon sig halverst PÅ honom, han låg mot ett bord och kunde inte ta sig någonstans och trots att han är väldigt snäll så är ju det en korkad/farlig situation att sätta en hund i! Hade han bitit i försvar så hade det blivit i hennes ansikte. Så samtliga av alla andra gäster ropar ju typ "Nejnejnej!".

Gästen blev oerhört stött och sur över detta. Och det är trots att ingen tog en diskussion om det, jag hjälpte såklart hunden från människan och så fick han vara ifred från henne efter det.

Den här människan har dessutom haft en medelstor/stor hund i massor av år, och gör ändå något så sjukt korkat!
 
Den studien som alla hänvisar till ang hur farligt vitlök är får man ta med en nypa salt – de gav extrema mängder vitlök per dag, alltså motsvarande 25 klyftor till en 25kg hund PER DAG. Jag är inte rädd för att ge min hund lite vitlök någon gång ibland.

Här är studien:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11108195

".... 4 dogs were given 1.25 ml of garlic extract/kg of body weight (5 g of whole garlic/kg) intragastrically once a day for 7 days."

1 vitlöksklyfta väger 5 g.

25 vitlöksklyftor = 2,5 vitlökar.
 
I den studien som alla hänvisar till ang hur farligt vitlök får man ta med en nypa salt – de gav extrema mängder vitlök per dag, alltså motsvarande 25 klyftor till en 25kg hund PER DAG. Jag är inte rädd för att ge min hund lite vitlök någon gång ibland.

Här är studien:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11108195

".... 4 dogs were given 1.25 ml of garlic extract/kg of body weight (5 g of whole garlic/kg) intragastrically once a day for 7 days."

1 vitlöksklyfta väger 5 g.
Hundar kan inte metabolisera lök, oavsett sort, inklusive vitlök o blomstarlök, ämnet accumuliseras i hundens kropp så hunden blir långsamt förgiftad samt får anemi då ämnet förhindrar kroppen från bilda röda blodkroppar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 325
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp