Snuffsan

Trådstartare
Har just sett ett spännande program på tv om en hundspannstävling. Och undrar hur man styr hundarna. Röstkommando? Hör dom vad man hojtar om bak i släden? Eller hur styr man annars? :confused:

Ja du styr de med rösten. :D Det är viktigt att ha en förig ledarhund som lyssnar bra och som kan lotsa de andra hundarna. Självklart lär sig alla hundar komandona, men det är viktigt att ledarhunden och du har en bra kontakt.

Ibland så åker man ju som turist och får själv styra sitt spann. Men då åker man oftast flera på led och du kör inte först!!

Visst var det ett trevlig program?
Nästa helg går samma tävling igen, och han som intervjuades och som var tävlingsledare är vår stallägare. Hna har 112 hundar(!)

Mna styr hunden via röstkommandon, som "höger"
"vänster"

man har en eller två ledarhundar som håller koll på resten av hundarna i spannet.

För att kunna bromsa så har man en fotbroms, en skotermatta att stå på samt om man stannar spannet mitt ute i ingenting så har man ett ankare som man fäster i träd eller djupt i snön så inet spannet sticker iväg.

Turistspannen körs med 12- 14 hundar.

Varje hund tar omkring 30 kilo.

Jga brukade köra med 4-8 hundar, oftast 6 hundar

Jätte, jätteskoj är det! Och det går relativt snabbt.

mvh/

Jag brukar träna de i "spela döv" Det går väldigt bra och de lär sig det komandot väldigt snabbt.

Jo, men att hundar har bra hörsel är en sak, men om man åker i en släde i de hastigheterna i storm måste det vara svårt att ens få fram ett pip. Försök själv att stå mitt i en storm och försök prata/skrika.
Är det bara rösten som styr?

Vi hamnade mitt i det här programmet av misstag i morse och vi satt facinerat kvar och kollade. :)

Man ser ju inte många hundspann här nere i skåne. :angel:

Du har ju en broms som du kan sakta in spannet med. Skulle det vara sådan storm så kan man ju få deras uppmärksamhet genom att trampa ned bromsen eller så får man väl helt enkelt stanna.

Men jag tror inte att hundarnas hörsel INTE räcker till även om det blåser. Man kan använda sig av visselsignaler/pipa. Men jag vet inte vilket som är vanligast. Jag har bara åkt med rösstyrda hundar.

Välkommen upp till Lappland, landskapet med riktig vinter!
Jag bor mitt i ett draghundseldorado vi har massor av folk som kommer från hela världen och tränar på våra spår.
Så det går fint att lära sig åka här!
Lyssnar inte ledarhundarna till vänster/höger får man bromsa så att man får kontakt och sen upprepa kommandot.
Jag fick hicka när de i filmen inte ankrat spannet och det var på väg att åka ifrån föraren, hur farligt som helst.

//mimmipigg som bor i en by som med fler hundar än människor vintertid.

Jag blev riktigt sugen på att åka ditupp när jag såg filmen idag. Såg helt underbart ut! :)

bromsa så att man får kontakt och sen upprepa kommandot
Halvhalt med hund då liksom? Åh, jag vill testa hundspann en gång! Får nog hälsa på dig nån gång. :)

För oss som inte har hundspann är faktiskt skidåkning med hund ett rätt bra substitut. På med längsskidor, nomesele och expanderlina och kör. Det är skitkul.

(Fast då måste man ju ha en riktig hund förstås :devil:)

Skulle jag ställa mig bakom mina så skulle jag vara i Kina vid detta laget. Men jag körde bakom en hundilsk golden så där i mitten på 80-talet när man var drygt 10 år. Fattar inte hur jag vågade :crazy: Men sen har jag kört en hel del bakom pudlarna och DET är lagom :D

Riktig hund? Humpf. Mina är minsann riktiga, kloka hundar. De skulle inte för sitt liv ge sig ut på sådana dumheter som skidfärd med matte. Har det snöat ute kissar man precis nedanför kökstrappan och springer sedan snabbt in till sin plats framför kaminen igen. Finns väl ingen anledning att frysa om tassarna för att matte vill ut? "Gå du matte, vi håller din plats i soffan varm till dig så länge." :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar