S

Suuz

Hunden fick inte luft, hon andades inåt för kung och fosterland. Så högt att jag vaknade av det (hörde genom två väggar). Så jag upp och börja pyssla om henne, så nu efter 3h kan hon andas igen. Ringde Bagarmossen och frågade, fick världens bästa svar! "Andas hunden som din gör är det inte andningsfel - då är den täppt i nosen - inget akut" Så, nu ligger mina änglar och sover och matte fick några timmars sömn mindre... Ska ringa veterinären idag och boka tid, jag bara älskar att kliniken är öppen till 20:30 på tisdagar :love:

Seriöst, vad gör man åt snuviga hundar? Noskvalster? :confused:
Jag ska åtminstone sova nästa natt! Annars köper jag nezeril och spraya in ;)
 
Sv: Hundsnuva

låter ju som noskvalster om den andades "Inåt" väldigt mycket.
Jag kommer inte ihåg hur man får bort det men jag skulle tro att det var någon form av tablett.
 
Sv: Hundsnuva

Symptomen är som bortblåsta, hon har inte snörvlat nått på hela dagen. Ringde veterinären och han sa att jag skulle köpa näsdroppar för barn... Så det har jag gjort! Ska bli intressant och försöka få i dem :rofl:

Smittar inte noskvalster? Min andra hund är helt symptomfri, hon är inte det minsta snuvig =)
 
Sv: Hundsnuva

Man vet inte riktigt hur smittspridning sker, men troligast direkt smitta men även indirekt smitta kan ske.

Noskvalster brukar vanligen behandlas med Ivomec, men preparatet är inte registrerat för användning av noskvalster. Dessutom ska man inte ge en del raser Ivomec, tex: collie, shetland sheepdog och australian sheperd. I ditt fall tycker jag det låter som noskvalster, då kan dom grymta och fräsa rätt så högt.
 
Sv: Hundsnuva

Låter som noskvalster. Konstigt att inte veterinären sa något om det när du ringde. Hade det varit vanlig snuva så hade det knappast bara försvunnit hipp som happ. Noskvalster däremot, där kan symptomen komma och gå.

Ja det smittar, en väninnans hund smittade grannens jycke med inte sin andra. Konstigt.
 
Sv: Hundsnuva

hundar kan bära på noskvalster utan att få symptom. även om hunden inte nyst inåt idag tycker jag att du ska ringa och be att få interceptor (ej ivomec) utskrivet.

prova att söka på noskvalster här så kan du läsa mer.
 
Sv: Hundsnuva

Hej!

Låter som noskvalster det där med inåtvända nysningar. Noskvalster smittar genom direktkontakt och även via vattenskålar o.d. Det brukar behandlas med Ivomec (spruta 3 ggr med 1 veckas mellanrum, eller tabletter). Collieraser däremot har rentav dött under behandlingen så då kan veterinären istället skriva ut Interceptor.

Lycka till!

Moa
 
Sv: Hundsnuva

Tack för alla svar!
Hunden började snörvla igårkväll så jag provade hälla i näsdropparna... Döm till min förvåning att det slutade! Hon kunde andas nästan omedelbart :) Det gurgliga lätet i nosen försvann och förblev så hela natten (jag fick sova, yes!)

Jag är inte populär bland voffsingarna nu :angel: Det var inte så kul att få näsdroppar tydligen, ni skulle sett grimasen!
 
Sv: Hundsnuva

Noskvalster (precis som tidigare inlägg har sagt) ger introverta nysningar. Det vanligaste preparatet att behandla med är interceptor (tabl).
Undersökningar har visat att alla hundar bär naturligt på dessa kvalster i näsan. Problem får dom när det av någon anledning blir för många. Skall man behandla skall alla hundar i familjen behandlas samtidigt. Som tidigare skribenter har svarat så skall Collieraser inte behandlas med ivomec, utan interceptor.
 
Sv: Hundsnuva

Min hund har haft noskvalster. Hon blev helt vild när hon fick "anfallen" och stod och drog inåt och "snorklade".
Fick Ivomec utskrivet men gav det aldrig då jag parade henne, ville inte riskera att valparna blev skadade.
Man ska vara försiktig även med Interceptor till långnosade hundar, underdosera hellre än överdosera..
De långnosade hundarna kan drabbas av neurologiska symptom då deras blod-hjärnbarriär är annorlunda (minns inte hur).

Min hund blev bra av sig själv (vilket jag hört många fler som har blivit), en av de andra hundarna fick det också och även det gick över av sig själv.
Det är smittsamt men behöver inte ge symptom. Noskvalstren är ganska stora och man kan ibland se dem krypa i nässlemmet när hunden ligger och sover (jag har dock inte sett dem).
 
Sv: Hundsnuva

Bra att jag inte ringde veterinären om recept då =) Whippet har långa näsor :crazy:

Hunden verkar må bra nu, pigg som en tok - inget fel på luktsinnet i alla fall... Hon nosade fram en spaghetti jag tappade för några dagar sedan och käkade upp den! Min andra hund har varit helt opåverkad under hela tiden =) Jag har börjat ta igen min skönhetssömn :D

Tackar gudarna för Bagarmossens telefonjour, hade ju ingen aning om vad det var! Såg bara att hunden inte fick luft. Eftersom hon är 13 fick jag ju nästan ångest... Så skönt att det löste sig!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 048
Senast: lizzie
·
N
Övr. Hund Så var det jag och min löpande rottistik igen. Jag börjar bli lite orolig för henne. Visst vet jag att de kan vara loja och trötta då...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: nerbruten
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp