!Hundsnack!

Sv: !Hundsnack!

kl

Idag är en sån dag då man skänker några tankar till VARFÖR man har hund. Det händer inte ofta, men idag som sagt.
Till att börja med så har jag i princip alltid väldigt svårt att sova. Främst att somna. Inatt var det extremt och blev inte bättre av att hunden av nån anledning är rastlös och mest traskar runt. Säger åt honom att det är ok att komma upp i sängen (gissade på att han inte hade någon "bra" sovplats då vi städade igår, och då försvann kläderna han sovit på senaste tiden :o:p Dock har han två bäddar i sovrummet så det råder ju ingen brist egentligen). Fick i eftermiddags reda på att han envisats med att gärna ligga PÅ sambons huvud och sova :confused:

Småpotatis!
Mallenutten brukar sova som en gris i sängen, helt utslagen. När jag sen går och lägger mig börjar han traska runt och leta efter sin afiltar och tuggbenet hundarna har. Detta ska släpas upp i sängen och gnagas på (ett jävla liv hålls mao). När jag bryskt sagt till honom ett par ggr lägger han sig med en irriterad suck brevid mig eller på golvet, möjligtvis korgen.

Så fort han ser att jag tittar på honom på morgonen (brukar ligga några cm från mitt ansikte) så kommer den en "kärleksfull tass" rakt i nyllet. Sen kommer sotnosen och sen tungan. Gärna ett lätt nafs på näsan också. Jag säger "nej" och trycker bort honom. Proceduren upprepas. Fnattar jag honom lite bakom örat så brukar han somna om på mitt bröst dock.

(Tar jag i rejält så lyssnar han, men man pallar inte när man är dödstrött på morgonen/kvällen.)

Och lite att "gnälla" på när vi ändå är igång:
Och till våra övriga problem så började han i Söndags (förra söndagen) att spåra färska spår av rådjur. Det tog mig en bra stund innan jag fick tag i honom. När jag fick det så skadade jag musklerna i nacken med otroliga smärtor och huvudvärk som följd. Idag var jag hos läkare och fick 102 (ja jag överdriver, lite) mediciner mot detta. Kände i eftermiddags att smärtan har spridit sig ner mot skulderbladet på höger sida. Nu går han i lina för rådjursavvänjning.

Inkallningen försvann spårlöst ett par dagar efter rådjursincidenten.

Och jag har en sak till! Nu har han börjat dra iväg med sina leksaker istället för att komma till mig för att leka. Så där har vi fått börja om. Det börjar dock ta sig igen.

Så vi har så roligt så! :angel:
Tur att Narmo är perfekt :D

Småpotatis!
Mallenutten brukar sova som en gris i sängen, helt utslagen. När jag sen går och lägger mig börjar han traska runt och leta efter sin afiltar och tuggbenet hundarna har. Detta ska släpas upp i sängen och gnagas på (ett jävla liv hålls mao). När jag bryskt sagt till honom ett par ggr lägger han sig med en irriterad suck brevid mig eller på golvet, möjligtvis korgen.

Så fort han ser att jag tittar på honom på morgonen (brukar ligga några cm från mitt ansikte) så kommer den en "kärleksfull tass" rakt i nyllet. Sen kommer sotnosen och sen tungan. Gärna ett lätt nafs på näsan också. Jag säger "nej" och trycker bort honom. Proceduren upprepas. Fnattar jag honom lite bakom örat så brukar han somna om på mitt bröst dock.

(Tar jag i rejält så lyssnar han, men man pallar inte när man är dödstrött på morgonen/kvällen.)

Och lite att "gnälla" på när vi ändå är igång:
Och till våra övriga problem så började han i Söndags (förra söndagen) att spåra färska spår av rådjur. Det tog mig en bra stund innan jag fick tag i honom. När jag fick det så skadade jag musklerna i nacken med otroliga smärtor och huvudvärk som följd. Idag var jag hos läkare och fick 102 (ja jag överdriver, lite) mediciner mot detta. Kände i eftermiddags att smärtan har spridit sig ner mot skulderbladet på höger sida. Nu går han i lina för rådjursavvänjning.

Inkallningen försvann spårlöst ett par dagar efter rådjursincidenten.

Och jag har en sak till! Nu har han börjat dra iväg med sina leksaker istället för att komma till mig för att leka. Så där har vi fått börja om. Det börjar dock ta sig igen.

Hahaha, tur de är söta de där hundarna.. :devil:

sambons förra schäfer hade en period när vi flyttade ihop och sambon jobbade (alltid natt), då han väckte mig vid 5 varje morgon. jag släppte ut honom i trädgården, varpå han vägrade att komma in... då var han väl 7-8-9 månader. han gjorde det aldrig när sambon var hemma!

sen lärde han sig att det var matte man skulle väcka på morgonen, och gjorde det alltid med en stor kyss, rätt på munnen. :D jag tycker egentligen inte om pussar i ansiktet men då fick det väl vara okej. :p

nu har lilleman också lärt sig att det är matte man ska ge sig på, så han ställer sig med framdelen i sängen (han når inte längre än så än) och gnyr och pussas, och dunkar svansen i elementet så husse vaknar ändå ;)

usch och fy för när de börjar jaga på egen hand! precis som du säger så är det som att inkallningen aldrig fanns där! hur gammal är han?

krya på dig, hoppas nackvärken går över! jag har blivit omkulldragen rätt ordentligt så jag vet hur det är.. :crazy:

Hahaha, tur de är söta de där hundarna.. :devil:

usch och fy för när de börjar jaga på egen hand! precis som du säger så är det som att inkallningen aldrig fanns där! hur gammal är han?

krya på dig, hoppas nackvärken går över! jag har blivit omkulldragen rätt ordentligt så jag vet hur det är.. :crazy:

Tack! Det känns lite bättre idag :)

Det där med att inte vilja gå in igen känner jag igen. Kajan gör också så med mamma när hon har honom. Satunge....

Han är 7,5 månad. Idag var han utan linan en liten bit i skogen, lämnade den hemma, och det gick faktiskt bra. Han sprang av vägen några ggr men vände på en 5-öring när jag ropade :bump: (Jag håller mig dock måttligt glad för att inte "tappa kontrollen"/slappna av för mycket ;))

Jag har fortsatt med min fritt följ/linförighetsträning och medvetet börjat lite från början åtminstone ute på promenaderna. Eftersom Rover är väldigt arbetsvillig och tycker det är kul med lydnad väntar jag helt enkelt tills han är någorlunda färdigrastad och spontant tar kontakt för att vi ska hitta på något och då kör vi lite fritt följ eller linförighet(beroende på om han är kopplad eller inte) men utan kommando. Jag belönar helt enkelt att han spontant håller en hyfsat bra position och kontakt. Det känns som ett bra sätt att öva upp hans koncentrationsförmåga innan jag lägger på kommandot igen, förut kunde han inte ta många steg innan han släppte kontakten och valsade iväg, nu börjar det se riktigt bra ut längre sträckor.

Annars är det inte så kul att vara ute nu, hundägarna i området verkar ha struntat i att plocka upp efter sina hundar i det lilla skogspartiet bakom huset där pojkvännen bor när det har varit snö, så man får bokstavligt talat hoppa mellnan bajshögarna nu när det börjat töa. :crazy:

Annars är det inte så kul att vara ute nu, hundägarna i området verkar ha struntat i att plocka upp efter sina hundar i det lilla skogspartiet bakom huset där pojkvännen bor när det har varit snö, så man får bokstavligt talat hoppa mellnan bajshögarna nu när det börjat töa. :crazy:

Visst är det förfärligt! På min gata ligger det mängder med höger som man får kryssa sig fram mellan. Som skötsam hundägare så skäms man å nedskräparnas vägnar. Utöver detta ligger det två vinflaskor, en strumpa, pappmuggar från 7Eleven, cigarettpaket, tusen cigaretter och snusar, odefinierbart pappersskräp i mängder, etc. på samma gata. Och då har jag ändå plockat skräp från gatan varje dag sedan jag skaffade valpen (1,5 månad sedan) :crazy:.

Dagens glädjeämnen! :) Krokodilvalpen har idag verkligen förstått det här med klicker. Vi har övat lite varje dag sedan i lördags och jag har inte varit helt hundra på om hon verkligen har fattat att klick betyder att hon gör rätt och att hon ska få godis.

Jag hade med mig klickern och lite korvbitar ut på eftermiddagspromenaden nyss och klickade när hon gick fint vid min sida eller vände sig om och tog kontakt. Till min stora glädje så reagerade hon med stor förväntan om att få godis när jag klickade. Dessutom börjar polletten när det gäller "kom" att trilla ner. Det har fungerat när vi har övat med godis men inte i spontana situationer. Förrän idag! Det var så kul att se hur glad hon blev när hon kom på vad hon skulle göra när jag i en oväntad situation ropade "kom". :D

*kl

jag håller på o lära Agnes lite nya trick men hon är så överambitiös! Hon gör allt innan jag hinner öppna munnen..
Sätter sig-lägger sig-rulla-o skall o där sitter jag -> :eek:

Som syrrans sambos hund :) Håller man i nåt som han tycker är gott gör han allt han kan för att få godbiten. Sitt-ligg-"dansa"-rulla runt. skall- sitt vackert...

Jag ä så less på min hund...Han har varit jätteduktig på att gå fint i kopplet. Jag ska erkänna att jag är dålig på att träna ute och på promenad, men det gick rätt bra ändå. Men när vi flyttade för 2 månader sen så försvann det där. Nu sliter han i stort sett alltid i kopplet, ska hälsa på vissa människor han tycker är extra intressanta, gärna barn, ska hälsa på alla hundar han möter... Förut var han duktig på att bara gå förbi människor men det verkar som att han glömt det nu... Men jag antar att det är en del av trotsen. Annars är han inte alls lika jobbig som jag trodde han skulle bli. Det gjorde han bort när han var 3-7 månader...

Okej då, du vinner ;) Krya på nacken!

Idag har vi varit och tränat med minst sagt varierande resultat. Till största delen urusla, koncentrationsförmågan glömde vi visst hemma. Framförallt den där som används runt andra hundar...

Men Sigge lyckades med några bra grejer iaf;
- Balanshinder är ROLIGA! Så roliga att jag skickade upp honom på dem några gånger som en utmärkt typ av belöning...
- Vi brukar träna slalom med 4-6 pinnar och det brukar väl gå hyfsat, varken mer eller mindre. Senaste träningen (i söndags) tog han 12 pinnar utan hjälp, riktigt fint. Idag körde vi på 6 pinnar och han börjar ju tom få in riktigt fin teknik! Så snart blir det nog tempo där med!
- Koncentrationsproblem som sagt... Så jag satte mig ned och tänkte bara klicka för all kontakt. Då börjar han bjuda på tasslyft (klickerutmaningstråden) som vi bara körde en snabbis igår. Smart kille!
- Testade en "främmande" apportbock för första gången, inga problem alls!

Nu är han trött! Och jag med.

Jag hoppas min hund ska tycka balanshinder är roliga när jag börjar agilitykurs. Just nu är han lite feg nä det gäller att gå upp på saker... Syrrans sambos hund däremot, han skulle väl göra nästan allt bara han får godis... (tränar inte agility men blir nog så motiverad om det finns godis)
Satte upp fyra pinnar på gräsmattan under sommaren som min hund fick gå salom mellan. Han hängde i alla fall med även om han ibland gick utanför. Slalom mellan mina ben är däremot inga problem, men det kan man ju inte göra på en agilitybana... :)
Jag tycker det verkar jätteroligt, så jag hoppas att han ska komma på att det är kul.

Okej då, du vinner ;) Krya på nacken!

Det gör man alltid när man har malle :angel:
Och tack :D

Vi var också och tränade igår. Det stod rallylydnad på schemat. Vi har nya instruktörer i det och dom ville ha försöksobjekt. Kajan ville äta upp schnauzern som var med, men efter en stund så kom han på andra tankar. Han skötte sig så himla bra i övrigt, höll fin kontakt och var taggad utan att det "slog över".

Så han har ju fina sidor också :D

Har börjat lite med klicker till min hund och han verkar tycka att det är roligt. Och han verkar faktiskt bli trött av det :) Har inte tränat så mycket, men han har mest vilat idag ändå.

Rallylydnadskurs skulle jag också vija gå, men ska försöka hitta en allmänlydnadskurs först.

KL

Börjar verkligen ge upp i den här förbannade halkan, idag var jag ute mitt i skogen och halkade omkring, både vovve och jag själv :cry:.

Längtar till de utlovade plusgraderna

Hehe ja, det blir en hel del träning och senaste 2 veckorna har vi haft tur att få plats på ridhusträningarna också så då blir man ju extra taggad på agility sen.

Kör du nåt nu?

kl

Varning för skrytinlägg nedanför!

Min rygg gav upp på träningen i tisdags så jag har tagit det lugnt senaste dagarna... Igår var iof husse ute på en långpromenad men i övrigt har det mest varit soffan som gällt. Körde ett litet träningspass här hemma nu och sjutton vad min hund kan bara han vill! Så tråkigt att han har sådana problem med koncentrationen så ofta...
Nåja, började med tasstarget som var lite ringrostig. Använder till kontaktfälten på balanshindren och även om han aldrig missar ett kontaktfält är inte tekniken klockren så jag tänkte gå tillbaka till burklocken... Nåja, det gick fint! Utan att vara övertaggad (till största del) och superkoll på vad som skulle göras. Övergick efter ett par minuter till apportering. Innan vi började (för ganska många månader sen) var jag orolig att han inte skulle ha nåt intresse för den alls då föremålsintresset inte är så stort. Det hade jag inte behövt för jag har lyckats få apporten till hårdvaluta. Det märktes idag, riktigt duktig är han! Håller stadigare och stadigare, tar den numera alltid rätt och vi börjar träna på att han ska komma in till sidan med den. Gick hur bra som helst, och kan dirigera honom även när han har den i munnen.

Tänkte sluta sen men vi var taggade båda två så jag tog fram en leksak som belöning istället och tränade snabba lägganden. Det där med föremålsintresse som sagt, är nåt vi jobbar på! Dels att det ska vara roligt att bli belönad med leksak, och dels att han inte ska springa iväg med den. Roligt var det, lägganden blev okej och om han sprang iväg med leksaken gick jag därifrån vilket var rätt effektivt. Besviken när jag sen slutade blev han också :D

... men en nackdel med att belöna med leksak är ju att de slits så snabbt :p

Jag måste lära min hund att komma in till sidan igen nä han apporterar. När vi började med apport hade jag honom alltid att stanna vid sidan när han kom tillbaka, sen har det blivit att han får stanna framför. Undrar om det är därför han började släppa dummyn så pass långt i förväg... Nåja, det ska väl gå att träna om, och det är väl inte hela världen då jag gör det för att det är en flat och för att det är roligt. Men jag tänker ju inte göra nåt prov eller så.

Jag kommer få ett godismonster med klickerträningen... Som om han inte har varit det redan en gång förut... Han är ivrig och försöker, men vi har inte gjort så många olika saker än så han testar det vi redan gjort. Mycket viftande med benet. Och när man klickar så "ja, nu blir det godis". Och innan han har gjort rätt så tycker han ändå att det är godisdags eftersom han har gjort nåt som han har fått godis för förut :) Men det blir nog bättre när vi lärt oss mer båda två. Det går framåt i alla fall.

Jag hoppas jag ska hitta kurser att gå, för jag behöver inspiration och hunden behöver socialtränas så "en hund! måste hälsa!" dämpas lite. Fast idag har det gått bra.

igår var jag å finslipade lite på linförigheten, upptäckte att jag har ju en HEL DEL kvar att slipa på innan vår tävlingsdebut. satans hund att vilja ha koll på alla andra fyrbenta varelser runt om. :mad:
Nu ska jag iaf anmäla oss i norsjö den 26:e, då kommer jag få se om all vår träning ger nåt bra resultat eller om jag ska hålla det på hobbynivå. :angel:

Vet inte alls om du vill ha tips. Men jag delar med mig ifall att du eller någon annan behöver :D

Bråka var hemsk med sina föremål som liten. Allt var hennes. Dessutom vaktade kräket sina saker. Så att bara gå och hämta tillbaka grejerna helt konfliktfritt var att glömma. Jag kunde vifta med andra leksaker, köttbullar och fasiken vet allt. Men så körde jag på en helt annan idé.

Jag band fast en trasa i en spårlina (metallhaken hade jag inte bundit fast i trasan, utan andra änden!). Kampade med henne, brötigt, lät henne vinna. Och sedan utan tillrop halade jag försiktigt in henne. Och började kampa igen. Detta upprepades flera gånger om dagen. Kampa kampa - håva in - kampa kampa - låta vinna - håva in. Till slut insåg kräket att det var jättekul att återkomma till matte med föremål för då blev det liv i dom! Kanske något att testa?

Jag band fast en trasa i en spårlina (metallhaken hade jag inte bundit fast i trasan, utan andra änden!). Kampade med henne, brötigt, lät henne vinna. Och sedan utan tillrop halade jag försiktigt in henne. Och började kampa igen. Detta upprepades flera gånger om dagen. Kampa kampa - håva in - kampa kampa - låta vinna - håva in. Till slut insåg kräket att det var jättekul att återkomma till matte med föremål för då blev det liv i dom! Kanske något att testa?

ÅÅÅHH så himla bra tips.. Det måste jag testa på min jycke, kanske jag har tur att det funkar på honom! :idea:

Vet att det inte var skrivet till mig men....tack så jättemycket. :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka