Ja det låter inte jättekul. Jag har främst träffat hundarna på tävlingar och utställningar där det inte har varit något att vara rädd för så har inte sett det. Eller så är det inte dom hundarna som tävlar. Minns nu att jag såg att hon använde en hane (tror han heter Huffish något) som jag tyckte hade uselt mh, eller om det var hans pappa som hade det? Jag tyckte det var synd iaf, speciellt eftersom hon som har kenneln själv tävlar mycket med sina hundar.
Och det är tyvärr inte så många som tävlar med sina pudlar utan utställning är betydligt mer vanligt. Tror inte det finns någon kennel som avlar specifikt på mentalitet eller tävling utöver utställning, men många som avlar mot utställning. Kan den du letar åt tänka sig mellanpudel? Tror det finns större utbud där.
Min storpudel är tyvärr också ljud och skotträdd men har en syster som inte alls är brydd. Jag köpte henne rätt mycket på impuls och hade inte studerar mh eller stamtavlor men i efterhand ser jag att jag inte borde ha blivit förvånad över att hon utvecklade skotträdsla. Uppfödaren hade bibehållen avelsrätt men tog aldrig någon kull vilket jag ät glad för, även om Doris är världens bästa på många andra sätt