I dag tog jag med Helga på hennes första tur till civilisationen. Jag tror hon har mycket liten erfarenhet av världen utanför träningsplanen och hundgården.
Turen gick in till Ljungskile där vi gick strandpromenaden. Promenaden var helt på hennes vilkor. Hon fick nosa, undersöka, titta, klättra upp osv precis som hon ville. Det enda jag nekade var att hälsa på folk och hundar.
Hundar var hon helt neutral för men människor var kul. Hon ville gärna hälsa. Förhoppningsvis lägger sig det intresset med tiden.
Första kilometern gick längs hårt trafikerade E:6an. Motorcyklar mm var hon helt oberörd för. Vi mötte även en åkgräsklippare på Cykelbanan. Den struntade hon helt i.
Sen gick vi ner till hamnen och gick på bryggor och gallerspångar. Inga problem det heller. Vi passade också på att kika in vid seglarskolan och titta på när flera båtar hissade segel som fladdrade och piskade. Hon stod bara på bryggan och tittade intresserat.
Tänkte då på den hund vi såg på MHt igår. Där ägaren ursäktade en 6 år gammal hunds rädslor med att den inte varit ute på ett tag.
Här fixade inte ens hälften så gammal hund som typ aldrig varit ute öht miljöer hur fint som helst. Och jag är inte förvånad. För mig är det normalt.