Hundsläp?

Bebben

Trådstartare
Någon med erfarenheter? Jag har bara sett ett enda på nära håll, och dom hundarna trivdes i sitt släp i alla fall. Bra med utrymme, fanns AC osv i det också.

Jag håller på och kollar runt inför att min gamla Volvo har gjort sitt som hundbil nu, det är för lite plats för oss helt enkelt.. Jag har 5 st mellanstor hundar för er som inte vet, och behöver kunna ha med mig allihopa utan att dom ska behöva trängas eller åka för osäkert.
Kom på detta alternativ igår, och tänkte kolla runt lite nu.. Det står mellan ny vanlig bil + hundsläp, eller en bil modell skåpbil/stoooor, för att alla ska få plats. Det är en bonus om man kan klämma in ytterligare någon hund vid behov också, då det lite nu och då är ännu en hund i samma storlek som åker med i bilen.
Jag gillar iden på att slippa köra omkring med ett monster till bil, men funderar över hur smidigt det är med släp?
Jag kommer isf att köpa en kombi ändå, så att en bur kan finnas därbak också - vill gärna ha möjlighet att slippa koppla på ett släp om exempelvis bara en eller två hundar ska med någon gång, eller vid typ akuta grejer då man måste iväg fort - kanske till veterinären eller vad som helst..

Ni som har erfarenhet, finns det några specifika märken att rekommendera kanske? Eller om ni upplevt att hundar är missnöjda, älskar sitt släp, åker dåligt eller annat?
Alla erfarenheter tar jag tacksamt emot!
Ska försöka googla lite nu, men personliga åsikter känns mer intressant än vad man kan hitta hos återförsäljare...

Sv: Hundsläp?

Jag har hittat två återförsäljare nu, och skickat prisförfrågan till dom - självklart fanns det ju inga priser utsatta på någon sajt...
Fanns en hel del trevliga modeller! Jag fastnar mer och mer för tanken faktiskt, då det är riktigt fina utrymmen jag tittat på nu för hundarna, fläktar, AC, möjlighet att ha dörr öppen och galler för så att dom kan se ut när man är stillastående, centrallås, bra takbox/packutrymme och allt möjligt annat bra-att-ha!

Skulle så gärna vilja klämma på ett live bara, och testköra med hundarna i, innan jag skulle våga slå till.. Förvisso är dom alla vana att åka i bur, och MYCKET vana vid att åka bil - så dom lär väl inte finna ett sådant mysigt släp sämre än min nuvarande skruttiga bil.. Dom kan inte se ut i ett släp under körning, men det ser jag bara som positivt då en av hanarna gärna sitter upp konstant för att spana ut på omgivningen (Det kan ju komma någon spännande hund att titta på!) och allihopa vaktar bilen något fruktansvärt när dom ser andra hundar, eller människor som passerar för nära. Blir ju mindre för dom att hålla koll på då, så dom borde rent logiskt slappna av ännu mer.
Funderade på ljudnivån i dom också, men kunde inte hitta något på internet om det.. Jämförbart med en gammal bil, mer eller mindre kanske? Vi kör ofta sträckor på 60 mil och uppåt, då kan det ju vara skönt om det inte låter för mkt hos dom.. Vi kommer även åka till ett antal olika länder dom närmaste 2 åren iaf, för lite roliga utländska meriter. Då blir det många hundra mil som ska åkas! Bland annat Ryssland, Kroatien, Serbien och möjligtvis någon resa till Estland/Lettland/Polen i ett kör också..

Ja, massor att fundera på i alla fall! Men det skulle faktiskt vara jävligt skönt att slippà lukten av 5 st blöta hundar efter simning, eller under hösten regn.. Och att inte behöva ha med en klädrulle i bilen konstant, för att fixa till dom (nya) finkläderna inför en fest - eftersom man suttit i bilen och samlat på sig hundhår direkt.. Eller att inte behöva använda all fri yta till leksaker, koppel, spårlinor, godis, dragselar, 100m tjock kätting, flytväst, regntäcken, dummies, kamptrasor, vattenskålar och all annan skit som man alltid behöööööver ha med sig :D

Varken jag eller mina hundar gillar släp!

Av många orsaker men främst - för mej - bristen på kontroll av vad som händer bak i släpet! Det finns/fanns någon modell som var förberedd för övervakningskameror, men jag har hellre mina hundar i bilen där jag hör/ser/märker om någon hund skulle börja må dåligt.

Har jobbat med både 6 boxars släp och 3 boxars och visst är de "fina" och om man har hundar som gillar att resa utan "utsikt" så kan det säkert fungera.
Men för mej blir det lite för mycket "industri".

Har dock även varit med och sopat ihop spillrorna efter ett släp som blivit påkört bakifrån - i en korsning vid halt väglag. Det blir verkligen INGET kvar vid en påkörning! Precis som om någon krockar med en husvagn typ.

Så... Här införskaffades en WV buss med specialbyggda burar nu när familjen skall utökas. 4-hjuls driven, ingen klädsel bak vid burarna = lätt att hålla ren/hygienisk, dieselvärmare osv.

/Swat

Fördelen med släp - inte en hundpinal eller hund i bilen (beroende på antalet hundar och pinaler) = bil som håller sig ren och luktfri vad det gäller frånvaron av hundar. Kolapapper mm är ju inte hundarnas fel så har man sådant i bilen nu så lär det ju finnas där även sedan. :p

Nackdelen - Långt ifrån alla hundar uppskattar att åka i "låda" och precis som Swat påpekat, hållbarheten på vissa av de där släpen, lämnar en del övrigt att önska.

Men jag förstår att de används. Har en som jag har tränat spår ihop med som har 5 hundar med sig, 3 i släpet och 2 bak i bilen. Hade nog övervägt släp om jag hade så många hundar.

har sett att det finns hundsläp som man sätter uppe på pickuper. Det löser säkerhetsaspekten...
PU_x_2.jpg

detta var en liten modell, finns mkt större med:)

Varken jag eller mina hundar gillar släp!

Av många orsaker men främst - för mej - bristen på kontroll av vad som händer bak i släpet! Det finns/fanns någon modell som var förberedd för övervakningskameror, men jag har hellre mina hundar i bilen där jag hör/ser/märker om någon hund skulle börja må dåligt.

Har jobbat med både 6 boxars släp och 3 boxars och visst är de "fina" och om man har hundar som gillar att resa utan "utsikt" så kan det säkert fungera.
Men för mej blir det lite för mycket "industri".

Har dock även varit med och sopat ihop spillrorna efter ett släp som blivit påkört bakifrån - i en korsning vid halt väglag. Det blir verkligen INGET kvar vid en påkörning! Precis som om någon krockar med en husvagn typ.

Så... Här införskaffades en WV buss med specialbyggda burar nu när familjen skall utökas. 4-hjuls driven, ingen klädsel bak vid burarna = lätt att hålla ren/hygienisk, dieselvärmare osv.

/Swat

Jag känner precis som du.
Jag vill ha mina hundar så jag ser och hör, vill även kunna prata med dom.
Nä, jag får lite rysningar när jag ser såna där hundsläp.

Till alla:

Om jag väljer en större bil, så kommer det att bli med vägg bakåt i vilket fall som helst. Delvis för att slippa just hundlukt, hår och annat där man sitter (Tro mig, det spelar ingen roll vad jag gör, med 5 hundar som är blöta, leriga och allmänt smutsiga från olika miljöer ett större antal av veckans dagar så luktar det HUND.. Sen åker det regelbundet valpar i burarna, som kräks, några har kissat osv osv. Hur mkt jag än tvättar alla underlag och burbottnar och dammsuger själva bilen så fastnar det lukt i bilens inredning.). Dessutom så behöver jag kunna ha med mig en allergiker av och till, astmatiker som är känslig mot pälsdjur = kan inte vistas i nuvarande bilen. Rätt tråkigt att inte kunna ha en familjemedlem med sig där, då vi åker ihop rätt många dagar om året. Min sambo klarar heller inte av att åka, då han har ett luktsinne som är ca 5 ggr starkare än normalt och helt enkelt mår fysiskt dåligt av det.
Så hundarna kommer att åka avskiljt från mig i vilket fall som helst, även om det inte är det optimala för mina oroliga mammakänslor som finns för mina bebisar.

Att åka utan utsikt är inget mina vuxna någonsin reagerat över, då dom åkt en hel del i bur i Caddy utan fönster = bara lampa som ljus. Dom sover lika gott där, och har inte visat några tecken på missnöje trots runt 300 mil i just den bilen.

Minst 3 pers ska kunna åka i nästa bil, oavsett vad det blir för något. Helst behöver jag kunna ta 3 passagerare då jag samåker med 2 st andra, utöver min son i bilen, väldigt ofta. Men 2 passagerare är absolut minimum i alla fall. Där har alla mindre skåpbilar tyvärr försvunnit, och jag hamnar i storlek med en Transporter, Vito och liknande - där det inte är det lättaste att hitta just en diesel med minst 3 säten + vägg. Det går självfallet, det är bara lite mer jobb och letande som krävs.

Säkerheten är något jag tänkt mycket på, och ska jag köpa släp så blir det det som är ledande över hela världen och verkar genuint byggt. Alternativt så tillverkas ett eget av husse, som kan denna konst, om tid finns till det - då kan man styra mer över säkerhetsaspekter också.
Dom krockade burarna jag sett i bilar har inte varit världens vackraste heller - dom sitter ju i den svagaste delen av bilen, och jag har sett både allvarliga skador och även döda hundar efter smällar bakifrån eller från sidan..
Jag tänker även på komforten för hundarna, ljudnivå exempelvis. Jag har ingen aning om hur ljudet är i ett sådant släp, eller hur det känns på vägen, över gupp, hålor, grusvägar och liknande. Förmodligen är det inte särdeles mycket sämre än min skrotbil i alla fall, som har 3 olika sorters obalans vilket ger jobbiga vibrationer och mycket studisg resa :p

Det är massor att tänka på verkligen! Jag vet redan exakt vilka modeller av bilar/bussar som fungerar i både storlek och andra attribut, men jag har aldrig fått prova ett släp själv så där har jag ingen erfarenhet.
Men att frakta 5-7 hundar i en bil är svåååårt att få ihop :crazy: Mina egna 5 är i princip alltid med till vardags, på utställning varierar det, en av mina uppfödningar åker med på en hel del grejer och på utomlandsresor kommer mina två bästa foderhundar åka med också.
I en Transporter får jag in 6 st tillräckligt stora burar om jag staplar ovanpå varandra (Vilket minskar säkerheten en hel del, enligt en som jobbar mede krocktester jag känner) men då blir det inget utrymme över för packning såsom tält, utställningsburar, stolar etc.

Hade jag lätt fått ihop platsen för burar, samt passagerare, i en mellanstor skåpbil hade jag nog aldrig letat vidare efter andra alternativ. Det känns bäst av någon anledning, dom är nära och man kan kolla till dom relativt lätt ändå. Men jag har klurat länge nu och hittar liksom inte lösningar som verkligen fungerar BRA :( (Jag blåvägrar ännu större buss, i storlek med Sprinter, Iveco etc - vi har en sådan i hushållet redan, och jag gav upp efter 1 v provkörning, jag pallar inte ha en 6,5 m lång och 2,5 hög bil varenda gång jag ska till Ica, dagis, det trånga radhusområdet hos bästa vännen osv.. Jag trivs inte med långkörningar i den heller, det är mer tröttsamt att köra något så stort tycker jag. Och tyvärr har jag inte råd med 2 st bilar, även om det hade varit det allra mest optimala på alla sätt och vis! Men en sammanlagd bilskatt på ca 15 000 kr om året, försäkringar på runt 10 000/år och sen allt underhåll är min ekonomi inte beredd på, hur mkt jag än vill.)

Jag har fått olika sorters prisuppgifter nu i alla fall, på en hel del olika modeller/märken och tillbehör - så en bit in i forskningen har jag kommit i alla fall. Ska maila en jag vet som använder släp till sina Amstaffar, och kolla mer hur det upplevs också.
Det som släpet överväger starkt på positiva sidan är att hundarna utan problem kan sitta i sina burar en varm sommardag även fast jag inte är där, då det finns olika typer av termostatstyrda fläktar och AC - fläktarna ger omvänd effekt på vintern. Det är något jag ser som riktigt bra, då många träningar görs på annan plats, så det behöver alltid sitta kvar 3-4 hundar. Nu med sommarvärmen har jag fått skippa det helt, vilket är tråkigt, och på vintern är det ju samma visa.
Det mest negativa är att jag inte har en aning om hur/vad ett släp tål i säkerheten, och att jag inte får ha hundarna så nära som möjligt åtminstone.

Jag ska påbörja en +/- lista mer konkret nu, så får vi se vad resultaten hamnar till slut...
Det är många aspekter att vrida och vända på, helt klart.

Mer erfarenheter och åsikter välkomnas! Och jag insåg nu hur löjligt långt detta inlägg blev, och förvirrat :o

Nej tvi vale för de där släpen. Köp en bil att ha som specifik hundbil istället?
Måste bli billigare och bättre på en och samma gång.

Tror nog ett släp skulle vara en bra lösning för dig med så många hundar :)

Har en vän med ett sånt släp som är jättenöjd!

Om någon kör in i baken på din bil blir det väl samma skada som de åker in i släpet?

Sen att man inte ser vad de gör/hur de mår det gör man ju inte när man lämnar hunden ensam heller :) boxarna ser väldigt säkra ut och man sätter ju inte 2 i en box.

Billigt blir det inte i alla fall.. Att köpa två hyfsat nya bilar, samt lägga väldigt många tusenlappar om året på typ skatt, försäkring, däck, service etc går loss på lite väl mycket pengar..
Jag har en viss summa kontant, inom en rätt så snar framtid, att lägga på just detta. Oddsen är inte direkt höga att sånt händer igen hur som helst, så därför vill jag satsa på något som är så pass nytt, hållbart och optimalt som möjligt. Och som inte kostar över 30 000 kr om året i fasta avgifter allt som allt..

Bara en bil är såklart billigast. Har man tur går det att hitta en Transporter/liknande i bra skick och färre miltal än genomsnittet för kanske 150 000 kr. Sen kostar det ungefär 15 000 kr för burar, runt 25 000 kr för kyl-/värmesystem i skåpdelen och några tusenlappar på småsaker som däck och sånt kanske.
(Här är dock problemet att platsen inte riktigt tillfredställer mina behov ändå, det blir för få burar/platser, för lite yta för packningen och allra max 2 passagerare.)

Eller så kan jag köpa två bilar, få lägga varenda krona och lite till kanske, på en vanlig kombi med stark hållbarhet samt en liknande som den ovanför som hundbil - bara att köpa bilarna går på Minst 200 000 kr, förmodligen en bra summa till på det. Sen ha mkt höga skatter att betala x 2 varje år, två svindyra försäkringar som landar kring 10-15 000 kr om året utan problem. Ja, dubbla kostnader i allt helt enkelt! Att köpa två bilar hade kanske kunnat gå att få ihop det till med lite extra sparande, eller ett litet lån - men det finns tyvärr inte en chans att jag har råd med månadskostnaden i slutändan.
(Här får jag dock en hundbil utan att behöva ta hänsyn till någon annan, och en härlig och ren privatbil. Har dock fortfarande ingen lösning på platsproblemet för hundarna, till just utlandsresor, utställningar och sånt..)

Tredje alternativet är att köpa en bra och normalstor bil, samma skick som ovanstående, och ett släp. Lite beroende på märke på bilen såklart, så hamnar slutsumman där på kanske 180 000 kr för båda, och om jag har fattat rätt är släpet som vanligt i försäkring/skatt, dvs billig årskostnad. Lika dyr årskostnad på bilen dock, men den kommer man ju aldrig ifrån helt tyvärr.
(Mellandyrt alternativ, som ger plats till alla hundarna men ist en transportmetod som jag inte kan hitta alltför mkt fakta om säkerheten, det finns risk för icke trivsam ljudnivå etc för hundarna, och jag har dom långt bort från mig.. Men, bilen hålls ren och fin samt lämplig för familjen, och jag kan ha flera passagerare än bara min son.. Hundarna har bra utrymme att ligga på, samt tillgång till kyla/värme när det behövs, även utan att bilen är igång. )

Jag bara undrar, ni som är så "hatiska" mot släp - vad är det för personliga erfarenheter som format den uppfattningen? Jag har pratat med 2 st personer nu ikväll, den ena har samma ras som mig och den andra har en stor, kraftig hund av vaktras, välpälsad sådan. Båda har varit nöjda, och hävdar att deras hundar är lika bekväma med släpet som bagageutrymmet, samt att dom uppskattar plats över till fler hundar redo i släpet, att fläkten är guld värd och att dom mestadels har släpet för att kunna ha hundarn där i under frånvaro, oavsett väder - bra på tävlingar/utställningar, och vid vardagsgrejer på sommaren.

Jag ska försöka hitta fler med erfarenhet, 2 säger ju ingenting säkert direkt, men jag har inte lyckats läsa om någon som varit särskilt missnöjd - utöver att mååånga känner sig osäkra på hur släpet tål en krock, en volt eller andra olyckor.. Finns ingen riktig statistik, faktaunderlag eller heter över dom vad jag kan förstå..?

Känner en hundtränare/kennel av tjänstehundar som använder släp. Dom har använt släpen så länge jag har känt dom, dvs ca 5-6 år minst, så nog måste det vara en stor fördel med släp framför bil. Hundarna hoppar själva in i sina burar och har ingenting emot att åka släp. Lättskött med utrymme för linor, hetssele och annat i luckan över.

Trevligt att höra hur det fungerar bra för dom i alla fall :)
Det är tydligen rätt så många stora kennlar som använder släp, både uppfödare av brukshundar, draghundar och utställningshundar. Det känns som att något positivt måste ju finnas hos dom, eftersom framgångsrika tävlingshundar reser runt i landet på det viset och verkar må alldeles fint.

Jag ska få åka och prova en bekants släp när möjlighet finns, så till dess får jag fundera vidare! Mitt egentliga mål är att hitta en bil som uppfyller allt, så det är bara att leta vidare.. Annars får det bli något annat, helt enkelt.

Nar jag var pa IPO kursen i Solleftea hade fanns det 4-5 slap dar. Vi utan slap var ganska avundsjuka i varmen... Nar vi vantade under job hade de dorrar oppna sa hundarna kunde se lite och samtidigt AC och flaktar pa. Deras hundar orkade helt klart mer an vara och madde rent allmant battre nar de kom ut fran vila. Inga hundar hade nagot emot att hoppa in i slapet igen, tvart om vissa visste inte hur fort de kunde ta sig tillbaka.:p
Min reflection ar att det maste vara lika dant pa vintern i Sverige, fast med kyla i stallet.

Under ren transport och sakerhet med slap kontra bil... Well, har man 5-6 hundar kan det inte bli riktigt bra och safe i bil heller. Jag kor en jatte pick-up i USA, men skulle inte gilla att kora den storleken pa fordon har da vagarna ar sa mycket smalare och definitivt inte gjorda for stora fordon. (det skulle inte ga att parkera i Sverige:crazy:) Rent sakerhets massigt ar det val samma fraga vi far stalla oss nar vi transporterar hastar i slap... och man far kora darefter.

En bekant till mej har en sån, en med plats för 5hundar. Jag personligen är inte så förtjust i att ha hundarna i ett släp bakom bilen utan hade nog hellre haft varianten på pick up flak. Sen hade jag nog velat ha övervakningskamera i släpet för att kunna ha koll. Eller så hade jag valt att ha en skåpbil med burar i skåpet.
Men, det är jag:) Min bekant är jättenöjd med släpet, och ska byta till ett större.

Nej, jag har inte kommit på någon lösning som faktiskt är säker, praktisk och genomförbar. Än så länge i alla fall.

"Krocksäkra" burar blir det inte i vilket fall som helst, för jag måste ha specialbeställda burar i alla övriga alternativ utöver släpet. Det finns bara en bur som faktiskt är krocktestad på riktigt, och godkänd, och dom serietillverkas bara i specifika storlekar tyvärr. Och är farliga att stapla ovanpå varandra dessutom. Vilket jag gärna undviker om möjligt, då jag inte är sååå sugen på att lyfta upp 3 hundar à 30 kg ett antal gånger om dagen :angel:
Det hade varit fan så mycket enklare att föda upp Chihuhua!

Tack för ditt inlägg! Jag väntar spänt på att få prova en bekants ordentligt, och se vad odjuren har att säga om det hela också - dom har nog aldrig varit i närheten av något liknande tror jag. Men det går säkert hur bra som helst på just den punkten, dom accepterar allt nytt och konstigt med en klackspark :)

Tack för ditt svar med!

Jo, jag funderar ju också på hur det känns att inte kunna se dom alls. Men samtidigt så har jag kört flera hundra mil i en Caddy, med igensatta fönster, och där kunde jag heller inte ha någon kontakt eller koll på dom, mer än när vi rastade.

Om du kikar igenom någon av mina milslånga texter högre upp, så tror jag att jag har skrivit om varför jag inte vara springer iväg och köper en skåpbil direkt! :) Även det alternativet har brister, bland annat att jag inte får plats med tillräckligt många hundar och att det inte är supersäkert det heller - med burar som man inte vet hur dom reagerar vid en krock etc.

Jag analyserar allt verkligen :rofl:

Justja, jag glömde en grej.

Pick-Up är inte riktigt en bil jag vill satsa på, dels för bristfällig komfort och plats inuti och dels för att man behöver ha en lååååång Pick-Up för att få plats med en byggnation som kan svälja mellan 5-7 hundar i alla fall. En av återförsäljarna rekommenderade en Transporter med flak, mindre varianter kunde max få på 4 st enligt hans uppskattningar.

Jag ångrar mig; det finns absolut pickisar med bra komfort och plats, men dom brukar ligga på en galet hög summa gällande allt, och dessutom är flaken sällan tillräckligt stora ändå, för all storlek har liksom gått åt till själva bilen :D

Senast ändrad:

Hmmm... Verkar lite som att du redan "bestämt dej" för ett släp eller...?

Jag har jobbat med både 6 boxars och 3 boxars släp och tycker inte alls att de ger samma trygghet eller komfort som när man har hundarna inne i bilen.
Har du åkt släpvagn/hästsläp/husvagn någon gång?
Känslan är ju densamma i ett hundsläp.
Även om boogie-modellerna - som jag anser är ett krav OM man nu måste köra med släp - ligger lite bättre/stadigare på vägen än de enkalaxlade.

Visst! Burar inne i bilen är ingen garanti för att en hund överlever en bilolycka, men bilar är ändå byggda med div. "säkerhets-zooner", och måste klarar div. tester för att ens få komma ut på vägarna.
Släpen är ju inget annat än en vanlig släpvagn med "väggar" av folieklädd isolering. Inga krocktester alls är gjorda så vitt jag vet...

Du kan iof för en "vettig" peng åka ner till Tyskland och köpa ett välutrustat släp med själv valt antal boxar. Och är det ekonomi och "luktfrihet" som är viktigast så kan det säkert fungera!

Sedan vet jag inte hur många hundar du vill ha plats för eller vilka bussmodeller du tittat på?

Vi har nu en WV shuttle (transporter med fönster typ).
Den är 8 sitsig men vi har tagit bort den bakersta sätesraden och specialbeställt en fyrdelad bur anpassad för större brukshundar.
Bakom burarna jan kag ställa in en barnvagn utan att fälla ihop den = 63 cm lastutrymme.
Bussen är utrustad med 2 extra "rader" av luftkonditionering i taket vilket ger bra luftning och minimalt med hundlukt inne i bussen. Dessutom finns fantastiskt effektiva fläktar som kostar runt 2.000.- som man kan montera in i taket vilket tar bort i stort sett all hundlukt genom att luften "dras ut" bakåt i bussen och inte "kan" komma fram till passagerarna.

Visst vår buss kostar ca 200' - med specialbeställda burar + proffesionellt monterad extra mörk solfilm - och har en skatt på ca 9'. Men den drar runt 0,7-0,8 långkörning - diesel - och känns inte stor att varken köra eller parkera.

Vi sitter jättebra både fram i bussen - har två riktiga säten ej en "bänk" - och sedan finns tre bra säten bak med gott om plats för både ben och diverse packning.

/Swat

Nej, jag kan inte bestämma mig för något alls - det är det som är mitt problem :crazy:

Beslutet som jag någon gång ska lyckas ta hänger på flera olika aspekter;
Mycket utrymme - Dels för människor, helst behöver jag kunna ta 3 passagerare i alla fall. Och dels plats för ett antal hundar. Jag har 5 st hundar hemma, men behöver kunna ta med ytterligare 1-2 st med jämna mellanrum och då på en hel del långa resor = dom måste ha bra med plats och kunna ligga ner bekvämt etc. I genomsnitt åker dom ca 4500 mil/år, och dom nästkommande 3 åren blir det lite mer än så, pga utlandsresor också.

Kyla-/värmesystem fristående från bilen - Jag behöver kunna ha hundar i sina burar, både på sommaren och vintern, utan att jag behöver ha bilen igång, eller mig i direkt närvaro. Jag har alltid med mig alla på en gång till träningspass, utställningar eller annat liknande och då behöver dom hjälp på traven med klimatet.

Ekonomin - Jag måste självklart ha råd att hålla det jag väljer. Därför går ex alternativet med 2 st separat bilar bort - jag lever inte på någon stor inkomst, och det kostar rätt mycket att ha både hundar och barn som det är. Sen ska självklart inköpet vara något jag kommer att ha råd med också, och jag har bara en ungefärlig summa att gå efter än så länge. Exakta besked får jag vänta lite till på. Så den biten kan jag inte tänka så värst mkt på just nu. Men jag ser ju helst att det jag så småningom ska köra ligger relativt normalt i bränsle, och helst inte med skatt(er) på 10-12 000 kr/ år - eftersom försäkringen är snordyr för mig fortfarande.

Komfort/hyfsad utrustning - Denna är rätt enkel att uppnå! Jag vill sitta bekvämt och bra, ha klimatanläggning, färddator, farthållare etc. Rätt så mkt standard i nyare bilar ju.

Och sen är det väl lite fler smågrejer såklart, som man också tittar på i slutändan. Att välja ett släp blir som sagt inte billigt det heller då en schysst bil inte är gratis direkt, och ett släp med rätt tillbehör går på närmare 70 000 kr.
Sen ser jag också gärna att det går att ha en relativt "hundfri" bil, typ hundhår, lukt, grus osv är något som dom drar med sig i mängder jämt tycker jag. Behöver ha plats för packning till utställningar, några burar + tält + stolar och en del småsaker. Vid övriga resor behövs inget större packningsutrymme, då har man som mest med sig några väskor med kläder och så, och till vardags ingenting alls.
Det skulle vara trevligt om min astmatiska/allergiska familjemedlem kunde åka med också, utan stora besvär i alla fall. Tyvärr är så inte fallet just nu, hundarna sitter ju precis bakom både förar- och passagerarsätet, annars får dom inte plats.

Nej, jag vet inte vad som skulle passa bäst. Det är därför jag vill höra andras erfarenheter, tips eller tankar. Jag har mest kört fast känns det som, och kommer inte på något nytt som skulle kunna bidra till en väl fungerande lösning för oss alla :)
Det är mestadels den platskrävande delen som ställer till det, tycker jag. För fläktsystem, burar och annat går att fixa till på i princip vad som helst - bara man är beredd att lägga ut lite pengar på det.
Men nu ger jag nog upp för en stund, min hjärna verkar vara satt i viloläge just nu ändå :p Vi ska njuta av den tillfälliga solen en stund istället tror jag, så hoppas jag på att återkomma med den perfekta lösningen ikväll :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 488
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar