Hundsittande (och andra fellägen)

via

Trådstartare
En av mina elever ringde mig i gårkväll, då hennes sto började föla. I början såg allt rätt ut, men via telefon och lite guidning då fölningen avstannade, kunde vi konstatera att fölungen troligtvis var i hundsittande läge. Vi lade naturligtvis på, och hon kallade ut veterinär omedelbart. Veterinär kom, kämpade några timmar med att få ut fölungen. Gav till slut upp, och märren lastades och åkte till Helsingborg, där hon sedan dog på operationsboredet.:cry:

Jag har ju hittills varit väldigt förskonad från fellägen själv. Har bra haft ett lätt felläge som jag själv kunde fixa på ett par minuter.

Ni som har mer erfarenhet; kan man lägerätta en fölunge som kommer i hundsittande, och hur går man i så fall till väga? Eller är det styckning på en gång som är det rätta?

Sv: Hundsittande (och andra fellägen)

Praktisk erfarenhet av andra fellägen hör så klart också hemma i tråden!

Det kan gå att rätta till en hundsittande, men det är mycket svårt, och man måste nog vara mycket snabb att börja.
Här har vi haft två, båda dog, den ena, som även hade bakåtslagna framben, fick vi även ta bort stoet på.
Den andra styckade vi ut (efter att den dött, givetvis).
Stoet klarade sig relativt bra, och fick bli fostermor åt ett annat föl.
Vet dock inte om hon gått att få dräktig nåt mer.

När vi försökt lägerätta har veterinären haft några typ av skaft, som man försökt trycka tillbaka bakhovarna med, eftersom det är väldigt svårt att få in armarna så långt som behövs.

Trycker man tillbaka hela fölet lite då, eller försöker man att bara trycka tillbaka bakhovarna, och hålla kvar framdelen?

Beror väl på hur mycket som är ute, men det är ju bra att få tillbaka bröstkorgen och bogen en bil i alla fall.

När vi försökt lägerätta har veterinären haft några typ av skaft, som man försökt trycka tillbaka bakhovarna med, eftersom det är väldigt svårt att få in armarna så långt som behövs.

Jag tänkte mig något sådant, när jag försökte se framför mig hur man skulle ha gått tillväga. Ytterligare en sak att komplettera fölväskan med, känns det som..
Hur ser skaftet ut? Kanske någon veterinär som har en bild t.o.m.?

Mitt sto fölade ju för en vecka sedan där fölet låg "hundsittande" fast men bara ett bakben fram, alltså huvudet kom ut tillsammans med frambenen och ett bakben. Vi gjorde allt vi kunde för att få tillbaka bakbenet och efter 1 timma gick det men då var fölisen död. Trodde stoet skulle stryka med då hon blev totalt utmattad men som tura va hände inte det, hon återhämtade sig förvånansvärt snabbt. När jag läser dina CKs oturliga fellägen så hade kan kanske tur ändå.

Hur gick ni tillväga då, rent praktiskt, för att rätta felläget? Uppenbarligen lyckades ni ju i allafall, även om fölet dog..

Jag har läst två sätt att rätta fellägen i en bok (är total amatör på området själv:angel: ). Det ena var att att lägga rep om den bakhov som kommer ev. kommer fram, trycka tillbaka det som kommit fram av fölungen och dra ut den baklänges. Låter rätt svårt i mina oerfarna öron och lär väl också riskera att navelsträngen kläms. Det andra var att korsa frambenen och en annan håller om bålen på fölungen och försöka vrida den så att den kommer ur felläget. Låter även det rätt svårt om bakhovarna är ordentligt fastkilade.

Tryckte in benet, jag vet inte exakt då jag mest gick omkring ute och lipade och var hysterisk .:crazy: Men veterinären samt min syrras sambo som är fd detta mjölkbonde fixade det iallafall. Fölet kom ut på rätt sätt iallafall fast död.

Det andra var att korsa frambenen och en annan håller om bålen på fölungen och försöka vrida den så att den kommer ur felläget. Låter även det rätt svårt om bakhovarna är ordentligt fastkilade.

Vi har haft en sådan och den dog.

Problemet är ju i sådana här fall att halva fölningen går som vanligt.
Sen är det tvärstopp och då är ju båda bak fastkilade.

Vi reste stoet och ställde henne i nedförslut med frambenen.
Sedan lyckades vi trycka in en del av fölet men det var ändå kört.

Vi kunde lägesrätta ungen men det var döfött när den väl kom ut.
Så oerhört frustrerande då den levde i första delen av fölningen.

AM

Jag var inte med, men en för en kompis häst kom först ett framben och sedan ett bakben. De var inte särskilt erfarna men hade turen att stallet låg granne med en gård med mjölkkor. (Vet inte om det stämmer men har hört att kor oftare har problem än hästar.) Bonden lyckade trycka in fölungen igen,men den var relativt liten. (De lyckades få "liv i den"genom att skaka den upp och ned. ) Men vi har förstått att de hade en väldig tur att både föl och sto gick mer eller mindre välbehållna genom det hela.

Vad ledsamt och retligt att fölet dog då ni trots allt lyckades med lägesrättningen. Men jag har förstått att man har ytterst lite tid på sig när det gäller hästar....

Ja, fellägen är vanligare på kor, däremot har man betydligt längre tid på sig än när det gäller hästar.

Vi har haft en sådan och den dog.

Vi reste stoet och ställde henne i nedförslut med frambenen.
Sedan lyckades vi trycka in en del av fölet men det var ändå kört.

AM

Hur gjorde ni när ni hade ställt stoet i nedförslut? Korsade frambenen, tryckte tillbaka bakbenen med något skaft, eller vad?

Jag undrar, varför korsar man frambenen ?

Det kan jag förstå om ungen kommer "uppochner" ifall att det nånsin händer.

På kor är det vanligt med fellägen. man "puttar" in kalven igen, går in i kossan och känner sig för, hittar näsborrar,huvud och framben och vänder den ,inte utan stor möda:crazy:
MEN på kor har man lååång tid på sig, med hästar är det en helt annan sak...

Apropå fellägen, hittade jag denna intressanta läsning:
http://hem.passagen.se/lindulf/vademecum/OBSTETRIK.doc

Om hundsittande läge står det så här:"Tryck tillbaka fostret så att bakbenen till övre längsläge med framdelsbjudning, alt. tryck in framdelen till undre längsläge med bakdelsbjudning. Rotera med Torsionsgaffel."

På kor är det vanligt med fellägen. man "puttar" in kalven igen, går in i kossan och känner sig för, hittar näsborrar,huvud och framben och vänder den ,inte utan stor möda:crazy:
MEN på kor har man lååång tid på sig, med hästar är det en helt annan sak...

+ att en kobonde får mer rutin på fellägen dels pga att det sker något oftare och dels för att de har betydligt fler kalvningar än vad en vanlig hästägare får uppleva

Liknande trådar

A
Avel Har just förlöst mitt sto med föl ur hundsittande läge. Inser inte förrän nu när allt är över att jag nog lyckats med något omöjligt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 372
Senast: Lahtel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka