via
Trådstartare
En av mina elever ringde mig i gårkväll, då hennes sto började föla. I början såg allt rätt ut, men via telefon och lite guidning då fölningen avstannade, kunde vi konstatera att fölungen troligtvis var i hundsittande läge. Vi lade naturligtvis på, och hon kallade ut veterinär omedelbart. Veterinär kom, kämpade några timmar med att få ut fölungen. Gav till slut upp, och märren lastades och åkte till Helsingborg, där hon sedan dog på operationsboredet.
Jag har ju hittills varit väldigt förskonad från fellägen själv. Har bra haft ett lätt felläge som jag själv kunde fixa på ett par minuter.
Ni som har mer erfarenhet; kan man lägerätta en fölunge som kommer i hundsittande, och hur går man i så fall till väga? Eller är det styckning på en gång som är det rätta?
Jag har ju hittills varit väldigt förskonad från fellägen själv. Har bra haft ett lätt felläge som jag själv kunde fixa på ett par minuter.
Ni som har mer erfarenhet; kan man lägerätta en fölunge som kommer i hundsittande, och hur går man i så fall till väga? Eller är det styckning på en gång som är det rätta?