S

ssmulan_

Jag letar efter en lungn hund som passar till en barnfamilj. Och specielt katter! ;)
Hundar är ju individer men om det finns nån speciel ras som skulle passa?
Hare bra

Sv: Hundraser

Cavalier king charles spaniel är väl en lagom familjehund? Vad har ni för krav och erfarenhet?

Har alltid förknippat golden och barn. Men det finns givetvis många andra raser. Barn och hundar går ju alltid bra ihop. Framför allt är det bra att låta barn växa upp med ett djur.

Letar specielt efter en hund som passar med katter, våra katter är ras katter och är lite mesiga av sej, därför passar inte en skarp hund.
Men oxå en hund som passar barn då vi har en 4 åring hemma.
Har fått för mej att större hundar är lungnare änn mindre?

Några hundraser jag gillar, nån som vet mkt om dom? Hur dom passar en familj med katter och barn?

Grand danois

Mops (skulle kunna tänka mej att dom inte pasar med katter)

Fransk bulldog ( samma som ovan)

Jag är väldigt partisk när jag säger collie (långhår).
Vår kille på 9 månader går superbra ihop med grannens katter och barn är det bästa han vet. Pappas collie var "barnvakt" vid nyår för ett par år sedan. Medan vi var ute och sköt raketer och sambons bröder sov, så låg han och vaktade dem.

Enda negativa kan vara pälsvården och att vissa individer är väldigt fega/nervösa av sig:) (tycker jag kan vara negativt iaf :))

Annars tycker jag de är utmärkta familjehundar:) (uppvuxen med dem själv)

Vad ska du ha hunden till?

Vill du träna, ställa ut, eller bara "ha" hund?
Aktiveringsnivå på hunden? Ska den kräva motion, eller vara nöjd med periodvis ganska lite?

Jag ser det som viktigare frågor än katt-dilemmat.
Katt i hemmet kan de flesta hundar acceptera, och det är mer individbundet än rasbundet.

Förmodligen bara en familjehund, en goshund.
Men kanske skulle gå på nån utställning för bedömning men vi är inte ute efter en utställnings hund.
Om hunden tkr det är kul kan det ju vara kul att testa agility, men det är inte heller något vi söker när vi letar hund.

West highland white terrier! Det är en helt underbar hund på alla sätt. enorm personlighet som är toppen och vad ska man säga: Hunden behandla barnen så som barnen behandlar hunden

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025