Hundraser som inte skäller mycket?

Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.
Nu går ju dessa bort generellt efter TS beskrivning av vad som önskas av hunden - men kan säga att det verkar bli vanligare och vanligare med utställningsavlade (goldens framförallt eftersom det är dessa jag har mest erfarenhet av) som faktiskt drar efter vilt. Trots att dessa är aktiverade med vettiga och kunniga ägare. Vet inte om det är för att självständigheten ökar pga att flera blir mindre förarveka (framförallt hanar kanske). Så bara en parentes (och skäller gör dom minsann som små grisarna :devil: :D )

Hej! Önskar tips på hundraser som inte har mycket vaktinstinkter, jaktinstinkter eller skäller mycket. Tacksam för svar! :)
Rasgrupp nio är nog grejen alltså.
Tror också att typ Cavalier, Shih tzu, Havanaise, Malteser eller något åt det hållet skulle kunna vara vettiga alternativ. Alla raser kan ju skälla, såklart, men vissa går det ju ändå att hålla lite tystare genom aktivering och hur en hanterar skällandet från start.

Nu går ju dessa bort generellt efter TS beskrivning av vad som önskas av hunden - men kan säga att det verkar bli vanligare och vanligare med utställningsavlade (goldens framförallt eftersom det är dessa jag har mest erfarenhet av) som faktiskt drar efter vilt. Trots att dessa är aktiverade med vettiga och kunniga ägare. Vet inte om det är för att självständigheten ökar pga att flera blir mindre förarveka (framförallt hanar kanske). Så bara en parentes (och skäller gör dom minsann som små grisarna :devil: :D )

Jo, jag har också märkt att showaveln går mer och mer mot hundar som är rena träskallarna. :o Uppfödare prioriterar utseendet så mycket att hundarna tappar viktiga mentala bitar, och så får de stackars valpköparna leva med hundar som knappt går att få ens grundlydnad på pga noll följsamhet. :down:
Jag kollar själv efter labbe och håller på att storkna för att de flesta uppfödare häromkring bara verkar bry sig om showmeriter, och kanske någon enstaka viltspårstitel om man har tur(!). Och som ett brev på posten får de hundar som visserligen är snälla, men jättestimmiga och inte föriga för fem öre. Inte konstigt att de bara kan vänstervarva.
Försöker hitta mer DP-inriktade kennlar men det verkar inte precis krylla av dem, speciellt inte i min del av landet. Jag gillar visserligen jaktlabbarna, men jag känner att det blir alldeles för mycket hund för mig i nuläget. Det är tragiskt att raser ens kan bli såhär uppdelade.

Jag var dagmatte åt en som satt i köket och skällde varje gång minutvisaren på klockan flyttade sig :meh:
Och understimulerad var den inte ( bäst att säga det innan någon tror det) då den tävlade i både agility och rallylydnad.

Jag har aldrig träffat en som inte är skällig :crazy:

Jag har haft 5. ;)
De kunde absolut skälla om det ringde på dörren. Men i övrigt visste de att jag inte ville ha ljud.
Vi bodde i lägenhet med mkt liv i huset. En gruffade 1 v innan hon förstod hur jag ville ha det.

Dock finns det många bjäbbiga pappisar. Det håller jag med om.
Men jag känner väldigt många tysta med. Dock är ju det pga ägaren. Det är inte svårt att få dem tysta. Men det är heller inte svårt att få dem bjäbbiga.
De är ju känsliga och mkt påverkbara.
Och tyvärr ofta varken stimulerade eller fostrade på ngt vis.

Hej! Önskar tips på hundraser som inte har mycket vaktinstinkter, jaktinstinkter eller skäller mycket. Tacksam för svar! :)
Alltså beskrivningen passar på vår schäfer. Men det är nog inte så vanligt.
Den har rätt mycket att göra om dagarna så den är oftast trött och lugn.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka