Hundraser som inte skäller mycket?

Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.
  • Ser helst att den kan följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam i kynnet, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)

• Ser helst att den kan följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam i kynnet, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)
Kines? Dom är väl avlade för att ligga i sängen. Vet inte om dom är skälliga dock, det beror kanske lite på uppfostran med.

What?! Nu har jag visserligen bara träffat dessa en och en, men då har ingen sagt någonting någonsin, vad jag kan minnas iaf. :eek:

Jag var dagmatte åt en som satt i köket och skällde varje gång minutvisaren på klockan flyttade sig :meh:
Och understimulerad var den inte ( bäst att säga det innan någon tror det) då den tävlade i både agility och rallylydnad.

Jag har aldrig träffat en som inte är skällig :crazy:

Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.

Min WSP skäller ofta, dessutom med ett sådant gällt skall som verkligen gör ont i öronen. Jagar gör han också, allt från rådjur till småfåglar. Han kom dock till oss som en rätt problematisk omplacering, så jag har dålig koll på hur det funkar om man tränar dem redan som valp.

Men till TS kan jag absolut hälsa att WSPn är en riktigt trevlig hund! Oerhört mild till sättet och fantastiskt mångsidig. Vår gosse hänger med på precis allt och provar gärna såväl drag som agility, men kan lika gärna ta det lugnt och mysa i soffan om man t ex är sjuk. Gladare, vänligare hund har jag aldrig träffat.

Speciellt i flock.

What?! Nu har jag visserligen bara träffat dessa en och en, men då har ingen sagt någonting någonsin, vad jag kan minnas iaf. :eek:

Jag håller med Vallhund, speciellt i flock kan de låta. Grannen har tre och det är då ett bra galande på dem när de är ute. Har haft en ensam som bodde granne i många år som inte sa ett knyst så visst olika finns ju absolut.

Någonting trevligt ur grupp nio? En havanais, mellanpudel, tibetansk terrier, bedlington.. kanske bostonterirer?
Både pudeln och bedlington kan väl kräva lite extraarbete, men med uppsök och trickträning i hemmet samt lite jogging tänker jag att de blir nöjda trots allt.
Boston vet jag inte hur det går med jogging, samma med frallan. Och sällskapsspetsarna går väl bort om man verkligen vill ha en tyst hund från grunden, de ljudar ju gärna även om det förstås är en tränings och individfråga.

Någonting trevligt ur grupp nio? En havanais, mellanpudel, tibetansk terrier, bedlington.. kanske bostonterirer?
Både pudeln och bedlington kan väl kräva lite extraarbete, men med uppsök och trickträning i hemmet samt lite jogging tänker jag att de blir nöjda trots allt.
Boston vet jag inte hur det går med jogging, samma med frallan. Och sällskapsspetsarna går väl bort om man verkligen vill ha en tyst hund från grunden, de ljudar ju gärna även om det förstås är en tränings och individfråga.
Det går utmärkt att jogga o även cykla vilket jag gör med mina frallor,Boston skäller så trumhinnorna bågnar (har 2 här hemma) och dom är även mer tidskrävande än en fralla.

Okej, ingen retriever då, de behöver i regel mer än så för att vara nöjda. Det låter som att du främst bör kolla i SKKs rasgrupp 9, det är raser som är avlade främst för att vara sällskap. Problemet är att många av dem har en bakgrund som larmande hundar, så de har av naturliga skäl nära till skall.

Men... papillon kanske? De verkar vara rätt så lättsamma och trevliga sällskapshundar som gärna hänger med på det mesta. Har dock igen aning hur det är med ljudnivån på dem. Jag vet att @tuaphua har rasen och nog kan berätta mer.
Själv skulle jag nog titta på australisk terrier om jag sökte en hund som mest skulle vara ett trevligt sällskap, men vad jag har hört så kan de både ha jaktinstinkt och gilla att använda rösten, så de bitarna skulle få bli en kompromiss.

Det går utmärkt att jogga o även cykla vilket jag gör med mina frallor,Boston skäller så trumhinnorna bågnar (har 2 här hemma) och dom är även mer tidskrävande än en fralla.

Jag får lita på din erfarenhet förstås!
Min kusin har dock två frallegossar som aldrig en solig söndag skulle kunna jogga en vanlig sommardag, men jag har abolut ingen aning om var de kommer ifrån. Generellt tunga och brötiga hundar.
Den trista sidan av trubbnosar helt enkelt, men det är också den enda sidan jag sett.

Vad har ni för önskemål gällande aktivitetsnivå?

En hund som inte får tillräcklig aktivering kan ju börja skälla i tid och otid på grund av understimulans, men det har ju inte alltid med rasen i sig att göra. Så... vad ska ni göra med hunden? :)

Översta och början på andra punkten jag klippte ut går mycket sällan hand i hand.
En lättlärd och samarbetsvillig hund vill ha mer aktivering än lite trick och godissök, fast allt är ju relativt i vad som menas med samarbetsvillig.

Utan att egentligen kunna något, en italiensk vinthund?

Faller nog på det där med jakten. Annars är vinthund inte en dålig tanke alls, de brukar väl vara rätt så nöjda så länge de får springa av sig regelbundet.

Jag får lita på din erfarenhet förstås!
Min kusin har dock två frallegossar som aldrig en solig söndag skulle kunna jogga en vanlig sommardag, men jag har abolut ingen aning om var de kommer ifrån. Generellt tunga och brötiga hundar.
Den trista sidan av trubbnosar helt enkelt, men det är också den enda sidan jag sett.
Jag har ju inte den sorten,mina ser mer ut som boxers med uppnäsa :D Mao inga utställningshundar.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka