Hundrädsla

jemeni

Trådstartare
Måste bara få säga FAAAANNNNN
Har tränat och tränat det senaste året men nu är vi tillbaka på ruta noll igen!
Bara för att en i stallet var tvungen att ta med en kompis hund till stallet.
Focus gjorde som vanligt, morrade och sedan gick hon (ignorerar) en stund senare hör jag bara att sen stora hunden anfaller min, ett ordentligt tag i nacken hade hon fått och bara skakade (pittbull mix - JackRussel). Troligt viss hade min råkat passera på fel sida pittbullens pinne och min extra matte som pittbullen tyckte skulle kasta pinnen.
Idag är vi tillbaka från början, morrar vid hundmöte i koppel. :cry:

Vr-112.jpg

Tur i oturen var att hon hade täcke på sig! Så det fick de värsta smällarna, en svullen nacke och en reva i halsen blev det.

Sv: Hundrädsla

Fy, vad tråkigt! Det är aldrig roligt när sånt händer, och speciellt om det redan har hänt tidigare. Tur att täcket tog den värsta smällen.

Jag brukar ha som regel att aldrig låta hundarna har någon leksak som det kan börja bråka om, som i detta fall pinnen. Finns alltid en risk att de börjar vakta "sina" saker. Men ibland händer de saker iallafall.

Va båda tikar? Detta är ju oxå en risk...

Men bara att bita ihop, det som har hänt går ju ej få ogjort. Bara att ta tag i problemet och börja träna igen (från ruta ett):(
Kan ju vara bra att ta hjälp av någon tränare, kan ju va så att man själv är osäker efter sådana händelser och det känner ju hunden av. Jobbigt det där!

Härlig hund du har föresten, hur söt som helst!

Hoppas allt löser sig för er coh att hon kommer över traumat, lycka till!

Vet inte riktigt vad du vill med tråden, vad du vill diskutera?
Men det var ju jättetrist det som hände. :( Tur att din inte blev mer skadad. Bara att börja om med träningen.

Varför lämnade du hunden ensam/obevakad, om den är osäker med andra hundar och du visste att det fanns en annan hund, som din dessutom reagerat på?
Tycker det var konstigt av tjejen som tagit med sin kompis hund, att lämna den obevakad. Eller var den det? Jag skulle inte vågat släppa en lånad hund på ett nytt ställe, spec inte utan att kolla med andra hundägare först.

Sedan tycker jag att det är jättetråkigt att du kallar en blandras för Pitbull, det är den sortens snack som ger/gett rasen dåligt rykte. :(:mad:

vill bara tillägga, att jag hoppas den andra hundägaren tog sitt ansvar och betalade ev vet.kostnader och ersatte täcket (om det gick sönder).

Senast ändrad:

Allvarligt. Hade det varit min hund och det var i min vetskap att det fanns en annan hund på plats och jag visste att min hade problem med just detta, så hade jag ALDRIG lämnat min hund obevakad (en hund som har problem med andra hundar hade jag nog inte lämnat obevakad över huvud taget på offentlig plats vid närmare eftertanke) Dessutom inte med en hund jag inte känner väl och absolut inte utan dennes förare.

Och om man har tagit med sig hunden och inte har möjlighet att sätta denne i bilen, varför inte en tom box, sadelkammaren eller var som helst där den får vara ifred från den andra hunden?!

Allvarligt. Hade det varit min hund och det var i min vetskap att det fanns en annan hund på plats och jag visste att min hade problem med just detta, så hade jag ALDRIG lämnat min hund obevakad (en hund som har problem med andra hundar hade jag nog inte lämnat obevakad över huvud taget på offentlig plats vid närmare eftertanke) Dessutom inte med en hund jag inte känner väl och absolut inte utan dennes förare.

Och om man har tagit med sig hunden och inte har möjlighet att sätta denne i bilen, varför inte en tom box, sadelkammaren eller var som helst där den får vara ifred från den andra hunden?!

Precis vad jag tanker ocksa.

Synd att det hände, tur att det inte blev värre skador. Men som alla redan skrivit - man lämnar inte en hund ensam och oövervakad på offentlig plats. Särskilt inte en hund med rädslor. Hunden ska inte utsättas för en situation som den inte klarar ut själv.

Synd att det hände, tur att det inte blev värre skador. Men som alla redan skrivit - man lämnar inte en hund ensam och oövervakad på offentlig plats. Särskilt inte en hund med rädslor. Hunden ska inte utsättas för en situation som den inte klarar ut själv.

Håller fullständigt med. Synd om hunden som ska sättas i den situationen. Oansvarigt.

Tråkigt att det hände! de är alltid lätt att vara efterklok.
Du har ju lyckats med att övervinna problemen en gång, då fixar du det säkert igen.
Lyssna inte så mycket på alla "ofelbara" proffs här på buke, ALLA kan göra ett misstag.
Du fick mycket "skäll" men få tips och ideer. Fanns det någon DUKTIG hundmänniska här, skulle du nog fått lite ideer också. :crazy:
Lycka till med din hund!

*Jenny *
Må den som aldrig felat i hundsammanhang kasta första stenen....

Svarar alla här:

Varför skulle de vara tråkigt att jag kallar den en pittbull mix?! Det är ju vad det är! Det är en pittbull/amstaff mix (i pittbull storlek).

Focus var inte utan tillsyn min extra matte stod max 50cm ifrån hundarna och jag i boxen och mockade 4m bort. (min hund är alltid i närheten där jag vet var hon är, annars kallar jag tillbaka henne)
Vilket inte den andra hunden är, en stund efter denna händelsen hittades hon sittande på 70vägen.

Hundpassaren bara ryckte på axlarna och sa hoppsan så nä hon frågade inte en om hunden var ok än mindre om kan jag tänka mig att hon skulle betala en vetrinär räkning. Med kommentaren att hennes (hundens) huggtänder var så nerslitna så de säkert inte kunde skada någon.

Jag tycker inte heller hundar ska ha leksaker i närheten av andra (nya hundar) men tyvärr så är detta en hund som är fixerad av pinnar, bollar och allt annat som går och kasta. (vilket folk gör till henne) Så hon letar upp allt själv och bär in.

Men som ägare till liten hund är det bara att konstatera att jag måste låsa in min hund eftersom det är hon som blir skadad.

Faktiskt så håller jag med dig i sak :)

Det dras på stora växlar om att den lilla hunden lämnades oövervakad. Det är ju inget som TS antyder ska ha hänt ? Må den som aldrig lyft blicken, vänt sig om, stått och pratat med någon annan medan den egna hund är lös kasta första stenen.

Det är ju olyckligt att det hände, visst kan man i efterhand med facit i hand kanske komma med råd/tips, men detta blev ju mer en syrlig attityd mot TS.

TS: Högst troligt är det inte en pitbullmix. Men det är knappast du som sprider dåligt rykte utan dessa blandraser vars ägare som inte tar ansvar!

Var hundarna under övervakning var det ännu mer synd att det hände, men då är det ju väldigt svårt att göra någonting åt. Antingen inte ha hunden ute alls med andra hundar alt. bara acceptera att sådant här händer. Jag personligen skulle nog låta bli att ha hunden med andra hundar jag inte känner, det är så synd att allt arbete man lägger ned ska bli förstört på en sekund samt att hunden överhuvudtaget ska riskera att bli attackerad, då får hunden hellre sitta i bilen/en box/sadelkammaren/vad-som-helst tills den andra hunden åkt. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok.

Tycker inte det är du som ger rasen pittbull dåligt rykte genom att kalla hunden för det den var - en pittbullmix, utan som redan sagts i tråden är det ägare till dessa hundar som inte sköter sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 611
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka