Boskapsvaktare används i Sverige också, men man måste ha tillstånd och det ställs hårda krav på hundarna, bl.a att de inte får vara aggressiva mot människor (just pga allemansrätten).
Jag har haft en komondor, en ungersk herdehund. Hon hade ett gott och rastypiskt temperament. Hon var inte aggressiv mot någon eller något MEN om det hettade till skulle hon skyddat sin flock med sitt liv. I flocken ingick alla människor och djur vi hade visat var en del av flocken. När det gällde nya hundar tog det lite tid. Alla andra djur och människor accepterades direkt när de fått ok av oss. Hon mindes människor efter att ha träffat dem en gång.
Jag tror det är svårt för denna typ av hundar att skilja ut människor som art. Hundarna ska skydda sin flock mot hot utifrån och om det hotet är människor så är det så. Det skulle säkert kunna funka om hundarna hade en herde med sig ut, men det känns inte riktigt Sverige 2020-talet.
Det var lite detta som jag funderade på, om det fanns någon färdig ras, pga just det ni nämner - att det krävs noggrann kontroll och träning av de hundar man skaffar sig. Det vore ju lättare om man hade avlat fram en hund som ignorerade människor men vaktade mot rovdjur, lättare med träningen iallafall.Jag är definitivt inget proffs på området, men jag skulle bli förvånad om det inte var någon skillnad alls mellan olika raser. Här i Sverige är det maremma och pyrenéerhund som har varit de vanligaste raserna enligt Viltskadecenters rapport från 2015, och jag tror inte att det är någon slump. Europeiska raser måste i högre grad gå att tränas till att strunta i människor som bara passerar; att vara reserverade och vaksamma men inte aggressiva.
Jag har lite svårt att tänka mig att hundar inte kan skilja på människor och rovdjur? Även om de existerande raserna vaktar mot människor också. Vore det omöjligt att avla fram en sådan ras? Men behovet är kanske inte tillräckligt stort iofs, och kanske de europeiska raserna räcker faktiskt gott.