aprilmaj

Trådstartare
Jag vet :o Jag har ingen hund än och inte vet jag när det blir i så fall. Men jag spånar på hundnamn ändå och skulle gärna vilja ha hjälp med det.

Jag har bl a funderat på väder- och naturnamn, t ex Storm, Snö, Björk eller Korppi (som är korp på finska). Gärna finskt eftersom det handlar om en finsk lapphund.

Ett annat spår är personer: Kata (Dahlström), Hinke (Bergegren) eller Leila K.

Eller färgtema: Kanel, Sot eller Aska.

Jag skulle bli mycket glad över fler förslag! Gärna på finska. (@tanten?)

Jag är såå glad att min uppfödare hade vissa krav på namnet (bilmodeller på A) annars hade hon nog fortfarande varit namnlös. :o

Jag är såå glad att min uppfödare hade vissa krav på namnet (bilmodeller på A) annars hade hon nog fortfarande varit namnlös. :o
Kallar ni hunden för det "riktiga" namnet alltså? Jag tar för givet :o att jag kommer att behöva hitta på ett vardagsnamn , men så behöver det ju faktiskt inte bli.

Hursomhelst, jag tar gärna emot flera namnförslag!

Kallar ni hunden för det "riktiga" namnet alltså? Jag tar för givet :o att jag kommer att behöva hitta på ett vardagsnamn , men så behöver det ju faktiskt inte bli.

Jag gör faktiskt det till viss del :)
Tanspots Michelangelo Mi-Michellino (kallas för Mini)
Tanspots Pik Koenigs Polly Pik Bube (kallas för Polly)
Heffaklumpens Cookie Dough (kallas för Cookie)

Så det är egentligen bara Mini som fått några bokstäver till i sitt tilltalsnamn :D i övrigt är vardagsnamnen en del av deras stamtavlenamn.

Alla mina heter som de gör i stamtavlan. Inga namn jag skulle valt själv, men de funkar. Utom Fridolf, det lider jag av! ;)

Jag vet :o Jag har ingen hund än och inte vet jag när det blir i så fall. Men jag spånar på hundnamn ändå och skulle gärna vilja ha hjälp med det.

Jag har bl a funderat på väder- och naturnamn, t ex Storm, Snö, Björk eller Korppi (som är korp på finska). Gärna finskt eftersom det handlar om en finsk lapphund.

Jag vill gärna kalla hunden vad den heter, men det är inte självklart. Jag gillar robusta namn;

Herman
Dagmar
Göte

Eller roliga teman, en Mette-Marit skulle inte sitta fel.
Jag hoppas ju att uppfödaren väljer ett namn som tilltalar mig.

En finsk lapphund är ju fluffig och söt, jag tänker att jag skulle vilja ge ett Mumin-namn.
Mårran, Stinky, Hemulen, Snorkfröken, Hafsan eller liknande.

Jag kallar alltid mina hundar för deras stamtavlenamn och tycker det är jättejobbigt när folk väljer andra namn, för då blir det svårare när jag ska kolla stamtavlor osv :angel: Ofta har ju uppfödarna något tema på kullarnas namn. Min uppfödare går på bokstavsordning och bara valpköparna kommer med något namn som lever upp till kraven (börja på rätt bokstav och vara på något språk som talas i salukins ursprungsländer) så får de absolut ha med sitt namn i stamtavlenamnet.

För mina hundar har det därför blivit såhär:
Al-Dabaran Zala, hette Zala när jag tog över henne och fick fortsätta heta det.
Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala, där valde jag namn och hon fick även heta Wahidah till vardags.
Khalils Aysu, omplacering, hette Minah när jag tog henne, döptes raskt om till Aysu.
Khalils Ebrah Eliana Bint Wesper, här har jag valt namn igen. Ebrah är vad hon heter till vardags.

Samtliga syskon har namn som går att använda till vardags, flera av dem har också fått behålla sina namn eller fått någon liknande, förenklad version av namnet som vardagsnamn. Ebrah har tex en syster som heter Einaaya Bint Wesper som till vardags heter Enya.

Jag kallar alltid mina hundar för deras stamtavlenamn och tycker det är jättejobbigt när folk väljer andra namn, för då blir det svårare när jag ska kolla stamtavlor osv :angel: Ofta har ju uppfödarna något tema på kullarnas namn. Min uppfödare går på bokstavsordning och bara valpköparna kommer med något namn som lever upp till kraven (börja på rätt bokstav och vara på något språk som talas i salukins ursprungsländer) så får de absolut ha med sitt namn i stamtavlenamnet.

För mina hundar har det därför blivit såhär:
Al-Dabaran Zala, hette Zala när jag tog över henne och fick fortsätta heta det.
Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala, där valde jag namn och hon fick även heta Wahidah till vardags.
Khalils Aysu, omplacering, hette Minah när jag tog henne, döptes raskt om till Aysu.
Khalils Ebrah Eliana Bint Wesper, här har jag valt namn igen. Ebrah är vad hon heter till vardags.

Samtliga syskon har namn som går att använda till vardags, flera av dem har också fått behålla sina namn eller fått någon liknande, förenklad version av namnet som vardagsnamn. Ebrah har tex en syster som heter Einaaya Bint Wesper som till vardags heter Enya.

Salukis är väl en av de raserna som alltid har jäkligt passande namn, som verkligen känns onödigt att ändra på! Skulle det inte skära sig med en Saluki som hette typ..Fido..

Annat är det med många raser där uppfödarna hittar på sina (ibland rätt så konstiga) teman för varje kull. Där skulle jag nog kunna tänka mig att döpa om dem personligen för vardagsbruk :P

En finsk lapphund skulle jag kunna tänka mig en hockeyspelar-tribute dock haha, kanske Teemu, Saku eller, Sammi! Alla såna är ju korta, lättanvända och passar en finne IMO:)

Salukis är väl en av de raserna som alltid har jäkligt passande namn, som verkligen känns onödigt att ändra på! Skulle det inte skära sig med en Saluki som hette typ..Fido..

Annat är det med många raser där uppfödarna hittar på sina (ibland rätt så konstiga) teman för varje kull. Där skulle jag nog kunna tänka mig att döpa om dem personligen för vardagsbruk :P

En finsk lapphund skulle jag kunna tänka mig en hockeyspelar-tribute dock haha, kanske Teemu, Saku eller, Sammi! Alla såna är ju korta, lättanvända och passar en finne IMO:)

Det finns salukis med... inte så tjusiga namn också, men jag vill inte hänga ut någon här :angel: Men rent generellt så är det så att de uppfödare som bryr sig om salukins ursprung också vill ha "ordentliga salukinamn" till sina hundar, åtminstone i stamtavlan. Vissa är ju lite krångliga att uttala...

Jag kommer fortfarande ihåg hur det var när speakern på kapplöpningsbanan skulle säga att hunden Husniya skulle springa: "Nu är det dags för... hus.... hu... huuus.... hu.. husii.. hui... husi... ÄH, det är en svart saluki i alla fall!" greyhounds har ofta enklare, engelska namn och de som är vana vid det brukar tycka att vi salukimänniskor är jobbiga med våra hundars namn :p

Perkele?

:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka