Kallar ni hunden för det "riktiga" namnet alltså? Jag tar för givet :o att jag kommer att behöva hitta på ett vardagsnamn , men så behöver det ju faktiskt inte bli.

Hursomhelst, jag tar gärna emot flera namnförslag!
Ja, utom skägget som irl heter Cocconut Cookie...och Cookie passar inte alls på en hane. Han heter i vardagen nått heeeelt annat.
Våra kullar ger vi namn som ägaren ska kunna använda. Dvs inte för långa namn utan lite rappare och kortare passande rasen.
Endast 2 av 20 kallar hundarna för något annat än stamtavlenamnet och det är kul :)

Kallar ni hunden för det "riktiga" namnet alltså? Jag tar för givet :o att jag kommer att behöva hitta på ett vardagsnamn , men så behöver det ju faktiskt inte bli.

Ja, det är kort och bra. ;) Men klart att hon även har flera smeknamn till vardags. :)

Emma är inte alls bra. Det heter varenda människa. Numminen däremot tål att tänkas på. Nummi for short.

Vår heter Gandalf i stamtavlan. Vi kallade honom det en tid, men det kändes lite tungt och otympligt. Alf var inget alternativ.

Numera heter han allt möjligt... (beroende på humör och dagsform)

Nummi, vore toppen!

Jag har hittills (inkl katter) alltid hittat på egna namn, det nöjet vill jag ha. :)

Varför?
Man kan ju tolka det som man vill men det betyder ju faktiskt Tik.
Om någon valde hund efter namn skulle den inte få köpa alls.
Haha

Välja efter namn.... nej, det skulle då inte hända. ;)

Däremot skulle det bära mig emot att ha en hund som heter Bitch, men det beror inte på att tik "heter" så (i brittisk engelska). För mig är det mest för att det ger tråkiga associationer.

Märkligt, för namnet "Perkele" hade varit kul.

Förmodligen handlar det om hur nära man är språket. Ingen skulle uppskatta att köpa en hund som i stamtavlan heter Kuk väl?

Haha

Välja efter namn.... nej, det skulle då inte hända. ;)

Däremot skulle det bära mig emot att ha en hund som heter Bitch, men det beror inte på att tik "heter" så (i brittisk engelska). För mig är det mest för att det ger tråkiga associationer.

Märkligt, för namnet "Perkele" hade varit kul.

Förmodligen handlar det om hur nära man är språket. Ingen skulle uppskatta att köpa en hund som i stamtavlan heter Kuk väl?
Fast Bitch är ju inget könsord så det tycker jag är stor skilnad. Hon bodde här hemma tills hon var två och aldrig att vi fick några negativa reaktioner på namnet. Enda anledningen till att hon idag går under ett annat namn är att hon är i tjänst på anstalt och då vill de ha ett snällt neutralt namn.

Vår hund heter det som står i stamtavlan :) Vi tänkte aldrig ens tanken på att hitta ett annat namn.

Fast Bitch är ju inget könsord så det tycker jag är stor skilnad. Hon bodde här hemma tills hon var två och aldrig att vi fick några negativa reaktioner på namnet. Enda anledningen till att hon idag går under ett annat namn är att hon är i tjänst på anstalt och då vill de ha ett snällt neutralt namn.

Många vill ju ha snälla namn för sina sällskapsdjur. Bortsett den som gillar Perkele, då. ;)

Jag förstår att ni inte stötte på höjda ögonbryn i Sverige. I min makes hemland (USA), hade det aldrig fungerat med ett sådant namn.

Jag vill gärna kalla hunden vad den heter, men det är inte självklart. Jag gillar robusta namn;

Herman
Dagmar
Göte

Eller roliga teman, en Mette-Marit skulle inte sitta fel.
Jag hoppas ju att uppfödaren väljer ett namn som tilltalar mig.

En finsk lapphund är ju fluffig och söt, jag tänker att jag skulle vilja ge ett Mumin-namn.
Mårran, Stinky, Hemulen, Snorkfröken, Hafsan eller liknande.

Jag har haft en hund som heter Dagmar och en katt som hette Mårran.
Mycket bra namn bägge två.

Nu har jag en hund som heter Arriba och en som kallas för Lilly

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka