Ah! Det visste jag inte. Så en har ett namn, som den "heter" och en har ett smeknamn?

Ja nästan.
Arriba heter egentligen Arriba Arriba ;) och det händer att jag ropar det när han har extra mycket kottar i öronen. Lilly heter egentligen Lavendel dream of one.

Dagmar hette egentligen Xtra men var omdöpt till Dagmar långt innan jag fick henne.

Många vill ju ha snälla namn för sina sällskapsdjur. Bortsett den som gillar Perkele, då. ;)

Jag förstår att ni inte stötte på höjda ögonbryn i Sverige. I min makes hemland (USA), hade det aldrig fungerat med ett sådant namn.
Som människonamnet Dick....om man är från USA.
Sen tycker jag vissa raser kan "bära upp" vissa typer av namn på ett bättre sätt än andra raser.
På schäfer blir namn som Candy, Cute, och pluttinuttnamn bara löjligt medans de passar jättebra på en annan ras och vise versa.

TS, klart att hunden skall ha ett finskt namn! Jag tycker att det är så charmigt med islandshundar och -hästar att de nästan alltid har isländska namn, särskilt som de ofta är valda för att passa just den individen (kanske främst gäller hästarna iofs).

Mina hundar har hetat sina stamtavlenamn utom Posh men han kom som 6-åring, inte läge att byta namn då :).
Lorelei blev dock Leia men hon kallades nästan alltid Skroffan :heart. Mina hundar har en tendens till att få väldigt många smeknamn...

Jag gillar sånt! En liten yorkie som heter Butcher, en rottishane som heter Cookie, typ. :up:

Ja, jag tycker buffliga hundar kan ha gulliga namn!

Jag vet en man vars dobermann hette Emma. "För att man skall slappna av när man är med en så snäll hund!" :)

I bekantskapskretsen finns fö en chihuahua som heter Devil. (i övrigt har jag inga kommentarer. Hunden passar i sitt namn)

Sen tycker jag vissa raser kan "bära upp" vissa typer av namn på ett bättre sätt än andra raser.
På schäfer blir namn som Candy, Cute, och pluttinuttnamn bara löjligt medans de passar jättebra på en annan ras och vise versa.

Vår rottweiler hette Märta. Märtsing smärtsning, märta pärta päronpaj och allt och lite till... ;)

När jag köpte min stora gick han under namnet Dickson. Här hemma frågade jag maken om han "vill ta ut dicken?" Och sen insåg jag att hunden behöver ett nytt namn innan dottern som då precis lärt sig prata fick för sig att det var en lämplig mening att använda sig av.

Nu heter han Sigge, vilket är hyfsat likt hans namn i stamtavlan. Och lite mer rumsrent.

Taika ... Ska tydligen betyda magi på finska, om det stämmer vetekatten men jag tycker det är ett fint namn ändå. Nomi hade jag ett marsvin som hette, ska betyda loppa på japanska, men igen, om det stämmer är en annan femma. Hans mamma hette Nimo och det är ju också ett fint namn med lite finsk klang.

Med alla dessa förberedelser skulle det inte förvåna mig om det blir Plutten eller Korven till slut :D

Skulle jag välja ett finskt namn så hade jag tagit något naturområde, typ Kevo eller något liknande. :up:

Ja, jag tycker buffliga hundar kan ha gulliga namn!

Jag vet en man vars dobermann hette Emma. "För att man skall slappna av när man är med en så snäll hund!" :)

I bekantskapskretsen finns fö en chihuahua som heter Devil. (i övrigt har jag inga kommentarer. Hunden passar i sitt namn)

Ja, chihuahuor är lite vilket som, gulliga namn, killernamn, båda är för nära sanningen. :cautious: :laugh:

Min första hund hette Raija. Tror det är finskt för jag jobbade med en finska för många år sen som också hette det men hon stavade Raiia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka