Hundmöten vilken "åtgärd" funkar bäst??

Apollo

Trådstartare
Har ju som sagt lite problem med hundmöten. Har en WSS på 10 månader, tik. Har försökt dessa saker.

1: Jag håller koll på om det kommer hundar när vi är ute och försöker se dom innan henne. Sätter henne ner och inväntar mötet. Men tills dess att den andra hunden är framme så har vi varvat upp och godiset är fullständigt ointressant och matte håller på att trassla in sig och har noll koll egentligen känns det som. Jag känner också att jag blir mer stressad för det skälls och slängs i kopplet.

2: Jag går bara, säger nu går vi. Visst det slängs och hoppas i kopplet, men skälls inte lika mycket, men jag känner att hon lyssnar mer för jag går det är kanske bäst att hänga med. Om det behövs så korsar jag gatan eller håller bra avstånd. Efter mötet när hon har kontakt med mig så berömer jag och en godis.

Vilket är bäst?? Är det att hon ska sitta och klara av det eller kan jag ta det efter att nummer 2 funkar. Jag känner mig också mindre stressad av nummer 2 för i nummer1 så blir det väldigt mycket att hålla reda på.

Hon vill inget illa, är snäll men är det osäkerhet som kan visa sig på detta sätt.

Vill bara tilllägga att går vi på hundpromenad med annan hund så finns inte dessa problem bara vid möten.

Sv: Hundmöten vilken "åtgärd" funkar bäst??

Kan du arrangera hundmöten med såna du känner? Dvs, så att du själv helt och hållet kan bestämma avstånd och takt, och även säga till om du vill att ni ska mötas igen, och igen, och igen.

Min hund gjorde glada, halvstressade, förväntansfulla "utfall" mot mötande hundar, men som kanske inte framstod som så trevliga för de som blev utsatta. Hon är rätt stor, och han gapade på ordentligt.

Vi arrangerade hundmöten med erfarna hundmäniskor, och det som fungerade bäst var att stoppa en halskedja och en hårborste i plast i en icakasse, och sedan närma sig det andra ekipaget. Jag var avslappnad (eller försökte iallafall), och kopplet slakt. När hon gjorde en ansats åt den andra hållet slängdes påsen i backen med ett skrammel, och hunden bröt omedelbart. Vi gjorde om detta fyra, fem gånger, och kunde sedan passera samtliga närvarande hundar på BK parkeringen utan problem, även de skällande.

Sedan dess går hon förbi allt, även om hon är nyfiken ibland. Hennes nyfikenhet sträcker sig nu till att i ett fall av tjugo försöka smita fram och lukta på hunden, och det går att bryta med ett enkelt "Nej."

Antagligen sitter inte problemet i hundens ände av kopplet. Som du själv skriver blir du stressad, vilket hunden (även den lite osäker) känner på sig - den reagerar som den gör eftersom du har signlalerat "högsta beredskap".

Vore därför intressant att se hur hunden reagerar om en människa "utan nerver" (van hundmänniska) tar kopplet och passerar. Då tror jag att problemet hade varit obefinligt efter ett par upprepningar.

Därför tror jag delvis på Gabbis råd, att du arrangerar möten med hundar. Men inte för att din hund ska känna sig trygg, utan för att DU ska lära dig att inte bli nervös/stressad inför mötena (när du känner att du har kontroll på de andra hundarna + ägarna är chansen att du inte blir stressad bättre).

Framförallt så tänk innan ni går ut: Det finns inget obehagligt med hundmöten - du äger världen och har full kontroll. Att hunden inte fokucerar på dig och kanske är besvärlig är ingen anledning att känna stress. Därför, har Du lättast för alt. 2 - välj det och inget annat. Under alt. 1 hinner hunden bygga upp både förväntning, stress o s v samt utsöndra signalsubstanser på ett helt annat sätt.

Har man dessutom lyckats göra en 2-3 lyckade passager, så stärks självförtroendet enormt, och man går från att försöka hitta flyktvägar till att bli glad när man ser en främmande hund, och tänker "Här ska tränas."

Alt. 1 fungerade inte så bra bör mig. Jo, om avståndet var rejält stort, men annars han hunden bara spana in den andre mycket BÄTTRE, hon behövde ju inte ens fokusera på att gå.

Detta måste jag testa. Lägger du in ett nej också när du slänger påsen?

Självklart är det så, jag börjar tycka det är jobbigt att möta andra för det kan förstöra en hel promenad.

Därför så började jag med att bara gå för det är mindre stressande (för mig) och det funkar i 3 fall av 4.

Min tränare har så kallade drop in träffar där man kan träna hundmöten, de har startat igen efter jul så de ska besökas flitigt.

Hon ska ju ställas ut och det känns kanske inte så kul att komma till utställningarna som det är just nu.

Detta måste jag testa. Lägger du in ett nej också när du slänger påsen?

Jag vill tillägga att det såklart är bra om du själv känner dig säker på att du vill köra denna metod, och att du efter något eller några försök utvärderar resultatet så att man inte springer och kastar saker om det inte ger önskat resultat.

I vårt fall var det klockrent, och hundägandet blev helt annorlunda. Inte åka från klubben med gråten i halsen, inte behöva springa upp i skogen så fort man såg en papillon, inte desperat försöka få kontakt med en hund som är helt blockerad. Nu kan hon tom vara lös och vänder på en femöring på inkallning, även om hon ser hundar.

Jo nåt måste ju hända och detta vill jag pröva ett par -3 gånger så får vi se vad det ger för resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka