hundmat...

Sv: hundmat...

soffiz skrev:
Vad är det för ras?

När vi fick hem våran Westie valp -99 så skulle han ha uppblött valpfoder några ggr/dag å sen ljummen filmjölk en gång om dagen (tror jag det va)

Det är en schäfer/Rottis
 
Sv: hundmat...

Jag provade Eukanuba på våran springer men så illa som han luktade under den perioden... Så nu kör vi Lone Star Preformance efter att ha pratat med uppfödaren om vad hon ansåg... Fast våran är ju "gamal" han har fyllt 6 år nu...
Ja vi behöver ett ganska så kraftigt foder då han jagar under vinter säsongen och tränar och tävlar agility nu under sommaren... Så för att inte tappa i hull så går han på kraftigt foder.
 
Sv: hundmat...

De fördelar man har av att ge sin hund en varierad kost (som inte behöver innebära torrfoder 1 en vecka, torrfoder 2 nästa vecka osv. utan som även kan innebär färskfoder på morgon, torrfoder på kvällen och något mål utbytt mot köttben någon gång i veckan) är:

- Man förebygger eventuell brist/överskott av något ämne. Ja, jag vet att tillverkarna hävdar att maten innehåller alldeles precis vad just din hund behöver men faktum är att vi idag inte vet allt om hur hunden fungerar och därmed inte heller exakt vad varje individ behöver. Sedan finns det en naturlig biologisk variation inom populationen så standardmallen behöver inte passa just för min hund.

- En hund som bara är van vid ett märke kan vara svår att lägga över på annan kost om det blir nödvändigt (fodret utgår ur sortimentet, receptet ändras, hunden blir sjuk och behöver specialkost etc.). En hund som är van viss variation är sannolikt mer tolerant för ett foderbyte om det behövs.

Sedan är det givetvis så att man inte ska hoppa fram och tillbaks mellan olika foder "bara för att" utan man får tänka igenom variationen noga. Har man sedan en hund som har känslig mage/tarm eller som är allergisk så har man ytterligare skäl till att vara restriktiv med variation, men pratar man generellt om friska hundar så tål de variation.
 
Sv: hundmat...

Kicki_J skrev:
Med tanke på vilka svar du fått vill jag bara informera vad jag "bankar" in i mina valpköpare!
Ge det foder som valpen är uppfödd på!
Ge enbart hundmat de första veckorna!
Stoppa INTE in en massa "gott" i maten!
Ställ fram maten max en halvtimme, äter inte valpen, låt den vänta till nästa måltid!

Att du byter till ett valpfoder istället för att fortsätta ge vuxenfoder tycker jag dock låter helt OK.

Varför bara hundmat i början? Valpmagar är som du fått märka nu väldigt känsliga, det räcker med den nya bakteriefloran i nya hemmet för att orsaka magsjuka, onödigt då att utsätta den lilla för saker som magen ej är van vid. Vill du ge "godis" så ta matkulor!

Varför inte massa gott i maten? Du bygger som Welsh säger "ris åt din egen rygg", hunden blir bara kräsen och kommer att sluta äta hundmat. Så länge du håller hårt på enbart hundmat så äter den det.

Likaså om den inte äter maten när du ställer ner den, står den alltid framme så blir den inte lika intressant.

Om du föredrar att ge torrt foder så ha alltid vatten framme! En del valpägare får för sig att valpen inte ska ha vatten framme då de okynnesdricker och kissar mer, helt knäppt om du frågar mig!!!

Om du serverar maten uppblött och den inte äter upp allt, släng det som blir över och ge nytt nästa gång! Nu under sommaren frodas bakterierna snabbt. Diska även matskålen mellan målen!

Angående dålig mage måste jag få tillägga SE UPP! En valp är ofta pigg och busig in i det sista. Det går väldigt fort för dem att torka ut. Så länge den är löst "krämig" kan du vara (ganska) lugn men blir det vatten gå genast över till magsjukediet, börjar den även kräkas är det fara och kan gå väldigt snabbt! Har just haft riktigt elak magsjuka på valpkullen och det var inte alls kul! En på djursjukhuset på dropp i två dygn och två hemma med helpassning och uppvätskning flera gånger per timme, tack och lov klarade sig två helt. Här har Hill´s ID (mag-tarm foder) varit helt suveränt!!!

Lycka till med din "bäbis"


Utmärkt svar som säger allt jag ville säga fast på ett bättre sätt:D !
Använde också Hill´s ID till min valp ett tag efter tarmhinneinflammationen och det var super och därför fortsatte jag med Hill´s efteråt eftersom det rekomenderades av min vet.

Lycka till med lilla valpen, det blir säkert jättebra!
 
Sv: hundmat...

Vill bara göra en parentes till mitt tidigare inlägg om att inte blanda in annat i hundfodret. Ris hör ju till undantagen! Bra att stoppa in i maten direkt det blir "kräm". Det är jättebra att ge när de är lösa i magen! Fast det visste du antagligen redan....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp