hundmat...

Sv: hundmat...

Då ska du vara medveten om att du trixar med näringsvärdena i kosten...
I ett komplett torrfoder finns en bra balans mellan olika näringsämnen, mineraler och vitaminer... Den balansen rubbar man om man ger ngt annt och det ska man vara medveten om.
 
Sv: hundmat...

Tror iofs att människor som har fött upp topphundar i 40 år vet precis hur man gör en riktig kost?
 
Sv: hundmat...

Det tror jag också... men då tror jag de vet vad de lägger till och vet hur det påverkar helheten.

Äggula innehåller ju som du vet mkt protein. I ett komplett foder för tex. valpar av storväxt ras finns lagom mkt protein för att valpen inta ska växa för långsamt eller för snabbt.

Min vuxna hund kommer jag låta äta lite mer matrester och annat gott, men då är det ju mest hullet och utseendet man har i åtanke.
 
Sv: hundmat...

Att hundar ska ha varierad kost är en myt, som vi tror på eftersom människor mår bra av varierad kost. Hundar är dock inte männsikor.
 
Sv: hundmat...

Varierad kost för en valp ska vara väldigt bra med tanke på att måna valpar inte är jätte matglada och då är det bra om de får lite olika så de inte tröttnar på att äta helt

Och som jag sa innan har man koll på att balansera kosten när man blandar!!!:smirk:
 
Sv: hundmat...

Vad bra att din valp får ngt nytt att äta så fort han har tappat matlusten... Men du vet väl att hundar inte äter för att det är gott utan för att de behöver det. Hur det smakar bryr de sig inte om, däremot kan de uppskatta olika dofter.

Hade min valp tappat matlusten så hade jag undrat vad som var fel i stället för att göra magen orolig med en massa olika saker.

Varför skulle en valp/hund må bra av varierad kost?
 
Sv: hundmat...

Men herregud...

Hon hår verkligen inte "massa nya saker" utan hon äter samma saker men hon äter inte BARA torrfoder.

Vad jag vet så är det väldigt många valpar som inte tycker det är speciellt kul att äta och framförallt inte i denna värmen. Kom inte och påstå att det är något fel på henne bara för att hon inte alltid vill ha torrt torrfoder.
 
Sv: hundmat...

Jag påstår inte att det är nått fel på henne... Hon har det säkert jättebra....

Men du sa ju precis att hundar mådde bra av varierad kost...

Vill hunden inte äta i den här värmen är det fullt förståeligt. Då kan man ju se till så de får äta på kvällar och mornar när det är svalare. Dessutom ligger ju de flesta hundar bara när det är så varma = de gör inte av med ngn energi och har därför inte så stort behov av att tillföra ny energi.

Min hund får ha maten framme och äter han inte direkt som han brukar så får han äta när han känner för det...

Med tanke på hans känsliga mage så får han sällan ngt som kan störa balansen i tarmen.
 
Sv: hundmat...

Okej men klart att inte alla valpar klarar av vad jag kallar "varierad" kost om de t.ex har problem med magen.

TYvärr är våran lilla tös inte så sugen på att äta på morgon eller kväll när det är svalare heller, då busar hon tills det blir för varm och sen ja, du fattar, haha :D
 
Sv: hundmat...

Ok... du vet säkert vad som är bäst för din hund....:smirk:
 
Sv: hundmat...

Med tanke på att jag känner henne bäst och har ständig kontakt med uppfödaren som har fött upp hunadr i över 40 år så är väl det ganska naturligt att jag vet det eller?
 
Sv: hundmat...

Det var ju det jag sa eller hur?!

Men hade jag varit som du så hade jag gått på ngn föreläsning om hundnutrition. Då hade vi nog varit lite mer av samma åsikt.

Å andra sidan är jag av den fasta övertygelsen av att var man tar hand om sin hund på sitt sätt så länge den ej far illa och det verkar ju inte din göra.
 
Sv: hundmat...

Nera skrev:
Med tanke på att jag känner henne bäst och har ständig kontakt med uppfödaren som har fött upp hunadr i över 40 år så är väl det ganska naturligt att jag vet det eller?
Däremot så är det inte naturligt att du vet bäst om andras valpar så att skriva att valpar ska äta annat än valpfodret är kanske inte att rekommendera.
Vår lilla valp som kommer hem den 24e äter Hills valpfoder för stora valpraser. Det får hon äta tills vi byter över till vuxenfodret. Inga extra saker i vår valpmat inte. Har haft en kinkig valp tidigare och vi band bara ris åt vår egen rygg när vi försökte truga i honom mat med små extra gott i.
 
Sv: hundmat...

Royal canin hade jag först till min hund, funkade kanon och han verkade tycka om det, nu har jag purina!
 
Sv: hundmat...

Med tanke på vilka svar du fått vill jag bara informera vad jag "bankar" in i mina valpköpare!
Ge det foder som valpen är uppfödd på!
Ge enbart hundmat de första veckorna!
Stoppa INTE in en massa "gott" i maten!
Ställ fram maten max en halvtimme, äter inte valpen, låt den vänta till nästa måltid!

Att du byter till ett valpfoder istället för att fortsätta ge vuxenfoder tycker jag dock låter helt OK.

Varför bara hundmat i början? Valpmagar är som du fått märka nu väldigt känsliga, det räcker med den nya bakteriefloran i nya hemmet för att orsaka magsjuka, onödigt då att utsätta den lilla för saker som magen ej är van vid. Vill du ge "godis" så ta matkulor!

Varför inte massa gott i maten? Du bygger som Welsh säger "ris åt din egen rygg", hunden blir bara kräsen och kommer att sluta äta hundmat. Så länge du håller hårt på enbart hundmat så äter den det.

Likaså om den inte äter maten när du ställer ner den, står den alltid framme så blir den inte lika intressant.

Om du föredrar att ge torrt foder så ha alltid vatten framme! En del valpägare får för sig att valpen inte ska ha vatten framme då de okynnesdricker och kissar mer, helt knäppt om du frågar mig!!!

Om du serverar maten uppblött och den inte äter upp allt, släng det som blir över och ge nytt nästa gång! Nu under sommaren frodas bakterierna snabbt. Diska även matskålen mellan målen!

Angående dålig mage måste jag få tillägga SE UPP! En valp är ofta pigg och busig in i det sista. Det går väldigt fort för dem att torka ut. Så länge den är löst "krämig" kan du vara (ganska) lugn men blir det vatten gå genast över till magsjukediet, börjar den även kräkas är det fara och kan gå väldigt snabbt! Har just haft riktigt elak magsjuka på valpkullen och det var inte alls kul! En på djursjukhuset på dropp i två dygn och två hemma med helpassning och uppvätskning flera gånger per timme, tack och lov klarade sig två helt. Här har Hill´s ID (mag-tarm foder) varit helt suveränt!!!

Lycka till med din "bäbis"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hundmat...

*knapplån*

Okej nu ger jag upp, ville bara dela med mej av vad vi ger våran hund som mår toppen. Tänkte att kanske det kunde hjälpa lite på vägen, men icke. Hej då
 
Sv: hundmat...

Kicki_J skrev:
Med tanke på vilka svar du fått vill jag bara informera vad jag "bankar" in i mina valpköpare!
Ge det foder som valpen är uppfödd på!
Ge enbart hundmat de första veckorna!
Stoppa INTE in en massa "gott" i maten!
Ställ fram maten max en halvtimme, äter inte valpen, låt den vänta till nästa måltid!

Att du byter till ett valpfoder istället för att fortsätta ge vuxenfoder tycker jag dock låter helt OK.

Varför bara hundmat i början? Valpmagar är som du fått märka nu väldigt känsliga, det räcker med den nya bakteriefloran i nya hemmet för att orsaka magsjuka, onödigt då att utsätta den lilla för saker som magen ej är van vid. Vill du ge "godis" så ta matkulor!

Varför inte massa gott i maten? Du bygger som Welsh säger "ris åt din egen rygg", hunden blir bara kräsen och kommer att sluta äta hundmat. Så länge du håller hårt på enbart hundmat så äter den det.

Likaså om den inte äter maten när du ställer ner den, står den alltid framme så blir den inte lika intressant.

Om du föredrar att ge torrt foder så ha alltid vatten framme! En del valpägare får för sig att valpen inte ska ha vatten framme då de okynnesdricker och kissar mer, helt knäppt om du frågar mig!!!

Om du serverar maten uppblött och den inte äter upp allt, släng det som blir över och ge nytt nästa gång! Nu under sommaren frodas bakterierna snabbt. Diska även matskålen mellan målen!

Angående dålig mage måste jag få tillägga SE UPP! En valp är ofta pigg och busig in i det sista. Det går väldigt fort för dem att torka ut. Så länge den är löst "krämig" kan du vara (ganska) lugn men blir det vatten gå genast över till magsjukediet, börjar den även kräkas är det fara och kan gå väldigt snabbt! Har just haft riktigt elak magsjuka på valpkullen och det var inte alls kul! En på djursjukhuset på dropp i två dygn och två hemma med helpassning och uppvätskning flera gånger per timme, tack och lov klarade sig två helt. Här har Hill´s ID (mag-tarm foder) varit helt suveränt!!!

Lycka till med din "bäbis"

Tack för ditt svar!
Då slutar jag ge henne ris då å så får hon äta sin mat! Hennes avföring är bättre nu, nu är den i princip helt normal. Innan va den som nu nämnde så där "krämig" som en pure. Den har inte varit vattnig! Så tror de börjar lägga sig, hoppas jag :) :D
 
Sv: hundmat...

Vad är det för ras?

När vi fick hem våran Westie valp -99 så skulle han ha uppblött valpfoder några ggr/dag å sen ljummen filmjölk en gång om dagen (tror jag det va)
 
Sv: hundmat...

Vi anser att Eukanuba har gått om alla andra fodertillverkare vad gäller innehåll i maten..

Inte sagt att RC och andra toppmärken är dåliga! Det är utmärkt hundmat och många håller sig till det.
Vår uppfödare rekommenderade RC Maxi Junior till vår Vita Herdehund.. Dock är vi väldigt pålästa sen förr och efter att ha talat med andra kunniga så beslutade vi oss för att han alltid kommer få äta Eukanuba. Just nu Puppy & Junior Large - som vuxen får han äta Eukanuba Lamb & Rice Adult.

Eukanuba innehåller en högre halt animaliskt protein än t ex RC.
Vi vill inte ge ett foder som till största delen innehåller Ris eller Majs..
Dessutom innebär det att vi kan ge mindre mängd foder eftersom de tillgodo gör sig det bättre + att de kan äta mindre mängd foder men få i sig hela dagsbehovet av allt de behöver ändå!
Vi ger maten torrt, han föredrar det.

Efter maten får han smaksatt fil med bakteriekultur för magen (kräsna hund- tycker inte om naturell fil:p )

Gå in på hemsidan och kolla lite!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp