hundmat...

K

Kelly

ska köpa mat till min valp på 9 veckor som ja fick hem i söndags :love: Men ja kan inte ritkigt bestämma mig vilket jag ska ha... vad är bäst igentligen utav royal canin och choise? vad har ni å vad tycker ni?
 
Sv: hundmat...

Ta det uppfödaren har använt sig av tills han har ätit klart valpmaten sen kan man fundera på vilket foder man själv vill ha. Min valp äter Royal canin och det funkar bra.
 
Sv: hundmat...

köpte henne privat...

Tyvärr så hade dom gett valparna doggy dinner (om de hette så?)
 
Sv: hundmat...

Sen ska man ju inte glömma att valpar gärna ska äta massor med annat och inte bara torrfoder och att de torrfoder de äter ska vara väl blötlagt och i lagom temperatur!
 
Sv: hundmat...

Nera skrev:
Sen ska man ju inte glömma att valpar gärna ska äta massor med annat och inte bara torrfoder och att de torrfoder de äter ska vara väl blötlagt och i lagom temperatur!
Vad för massor med annat?
När vi fick hem våra goldenvalpar (-93 och -94) gav vi dem bara uppblött valpfoder x antal ggr per dag. När pojkvännen fick hem sin valp förra året skulle den helst äta välling (som han inte tyckte om) utöver sitt vanliga foder x antal ggr per dag.
 
Sv: hundmat...

Jozze skrev:
Vad för massor med annat?
När vi fick hem våra goldenvalpar (-93 och -94) gav vi dem bara uppblött valpfoder x antal ggr per dag. När pojkvännen fick hem sin valp förra året skulle den helst äta välling (som han inte tyckte om) utöver sitt vanliga foder x antal ggr per dag.

okej! Bör de vara upplött eller spelar de någon större roll?
 
Sv: hundmat...

Det brukar stå på foderpåsen. Har royal canin till min valp (13veckor), och på den står det serveras torrt med tillgång till friskt vatten. Har provat att blötlägga det men då ville hon inte ha...
 
Sv: hundmat...

okej, då fodrar ja de torrt då, de gillar hon bäst! Tack :D
 
Sv: hundmat...

Nera skrev:
Sen ska man ju inte glömma att valpar gärna ska äta massor med annat och inte bara torrfoder och att de torrfoder de äter ska vara väl blötlagt och i lagom temperatur!

Varför skall de äta massor av annat???

Om du ger ett fullfoder för valp/unghund... vad är det mer som måste till i form av "massor av annat"?

Uppblött eller inte... det är helt och hållet en smakfråga hos hunden dessvärre... Vissa individer föredrar det blött... vissa torrt... Inget är rätt och inget är fel....
 
Sv: hundmat...

syrran skrev:
Varför skall de äta massor av annat???

Om du ger ett fullfoder för valp/unghund... vad är det mer som måste till i form av "massor av annat"?

Uppblött eller inte... det är helt och hållet en smakfråga hos hunden dessvärre... Vissa individer föredrar det blött... vissa torrt... Inget är rätt och inget är fel....

Tack :) :) ---
 
Sv: hundmat...

Det bästa du kan göra är att inte ge valpen något annat!än det fullvärdiga foder du väljer, så länge det är ett valpfoder.
Torrt eller uppbött torrfoder kvittar, det är en smaksak.

Själv har jag Hill´s som jag bytte till ganska tidigt eftersom min hund inte tålde Royal canin (tycker dock ändå att detta verkar vara ett bra foder).

Är det en stor ras?
 
Sv: hundmat...

okej, min hund får ingeet annat än sitt torrfoder torrt och godis, sen nu de första dagarna har jag gett henne rid för magen, hon ha varit lite lös så ja ha hört att de ska vara bra. de ha inte hjälp ännu men ja har precis avmaskat henne så de beror säkert på de!
det är en blandras mellan schäfer/rottis så ja, hon blir relativt stor, 25-30 kg skulle ja tippa på... tror jag :smirk:
 
Sv: hundmat...

Ja ris är ju skonsamt för magen.
Du kan ju gå till djuraffären och be om lite broschyrer ang olika foder. Royal canin har tex. ett foder speciellt framtaget till schäfrar. Men du ska ju absolut ha ett riktigt valpfoder eftersom du antagligen får en stor tung hund. Det ser jag som en investering i hundens framtida hälsa.

Min valp har också känslig mage, det är klurigt det där. Hur länge har din varit lös i magen?
 
Sv: hundmat...

ja precis... får fundera på de ett par dagar, har fortfarande lite kvar av en 3 kilos sätt jag köpte akut på ekohallen, friskis :crazy:

hon ha varit lös i magen sen i tisdags morse unefär, fick hem henne i söndags, avmaskade i tisdags kväll, blev lite lösare onsdag och idag då. vet inte.. oro + avmaskning gör väl sitt kasnke?... är de inte över inom några dagaråka iväg med henne!
 
Sv: hundmat...

Jag har ju lite dålig erfarenhet av detta då min valp fick tarmhinne-inflamation.
Jag ringde vet. flera gånger och var orolig att nått var fel men de trodde bara det var miljöombytet. När han spydde fick jag äntligen komma in och då blev han inlagd med dropp och fick röntga igenom hela tarmen. Då bölade:cry: matte!

Men, men jag ska inte skrämmas. Det är ju bara två dagar gammalt. Är hunden pigg? Äter? Dricker?

Du bör gå över långsamt till ditt ev. nya foder så det kan vara en ide att köpa nytt nu så du kan blanda ut det gamla.
Men att börja på ett nytt foder så länge hunden är orolig i magen är nog ingen bra idé...
 
Sv: hundmat...

ja preics... känns som om ja varken vill byta eller börja blanda just nu... får se hur avföringen ser ut idag!
För övrig är hon hur pigg som helst! leker skuttar å springer in i väggár ;) :D hon äter med bra aptit och dricker mycket vatten!
 
Sv: hundmat...

Då är det säkert inget att oroa sig för.
Förresten så har säkert de flesta foder hemsidor.... sök på google!
 
Sv: hundmat...

Utöver torrfoder ger vi bla ris, pasta, kokad köttfärs med liiiite vitlök eller kokat hjärna tärnat i små bitar, välling, fil och så vidare.
De flesta seriösa uppfödare som föder upp för typ utställning och sånt brukar rekomendera varierad kost.

Kan även vara bra att ge en äggula för pälsens skull
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp