Hundkläder!

CoopervsJimmy

Trådstartare
jag skulle bara kolla lite vad folk på denna sajten har för uppfattning om hundkläder, mötte igår en liten hund med boots på varje liten tass och även i knökad en ballet kjol?! har även hörttalas om många hundmodeshower? och jag undrar om ni kanske vart på någon sån eller accepterar att hunden går runt i skor och kläder?

Sv: Hundkläder!

Boots och kläder är OK på vintern, då det är saltslaskigt och kallt. Då skyddas tassarna. Kläderna värmer. Men INTE på sommaren. OK, regnkläder är väl ett måste i detta regnande. Hunden tycker säkert som andra att bli blöt på ryggen är inte behagligt. Detta är min åsikt. Andra har sin.

Jag är i största måm mot hundkläder. Har dock täcke på min westie eftersom att han klipps och inte trimmas och dessutom har srtros och behöver vara varm om rumpa o rygg på vintern. Skor är nonsens.

Jag har massor med kläder åt min hund men de använder hon bara när det behövs och för att hon behöver det. Jag är för kläder som fyller någon funktion och som sitter på hundar som behöver dem.

Här har ingen hund kläder, skor eller annats dylikt. Inte ens täcken har de.

Jag tycker det blir fler och fler hundar, som egentligen inte behöver skydd mot väder och vind, som får täcken, tröjor, byxor på sig.

Att nakenhundar behöver bli påklädda vintertid är en självklarhet, samt en del väldigt korthåriga hundar, men resten av alla raser behöver egentligen inte kläder i normala fall..

Ingen hund, oavsett ras behöver diverse fåniga utstyrslar som inte fyller någon funktion..

Så länge man inte fömänskligar hundar så är det okej med kläder, jag är väl ingen idol till alla dessa ballerinakjolar and so on...

Men å andra sidan känner knappast hunden skillnad på ett täcke och en ballerinakjol ..

Så länge plagget inte stör hundens naturliga gång ( så som det ofta gör med skor på ) så är det väl upp till var och en ...

tycker att det känns löjligt att ha "människokläder" på hundar.. dvs klänningar/tröjor/whatever..
fast jag ska erkänna att jag har klätt ut mammas hund, en gång :D
haha, tog min gamla bamsetröja som jag hade när jag var liten, klippte hål i en gammal fiskarhatt och drog ut öronen.. :p men det var ENBART på skoj. ett gott skratt förlänger livet ;)

min hund har ett fodrat regntäcke med bröst/magplatta, detta har han när det är tö, regn eller lerigt. har en spaniel och det underlättar ganska mycket när man slipper torka hund i en timme varje gång :p
han behöver det inte, men det är bekvämt för matte :p

Jag klär vår jack russel i kläder, hon behöver det. Men nån balettkjol o boots blir det aldrig det kan jag lova!

Bellas hårlag innebär att hon bara har täckhår- dvs hon saknar helt och hållet den värmande ullen. Hon fryser när det är kallt ute, och det är jätteskillnad på hennes humör när hon har täcke/tröja och när hon är utan. Med "kläder" så är det full fart och lika pigg o glad som vanligt, utan så rör hon sig inte mer än nödvändigt och huttrar -vill allra helst hoppa upp i famnen.

Ser i svar ovan att det finns de som tycker det är löjligt med hundkläder. Löjligt eller inte, fryser hunden så är det vår skyldighet som ägare att se till att de mår bra!

bellatroja.jpg

Tycker inte att kläder eller skor på nån annans hund stör mig, om det inte påverkar hundens rörelseförmåga. Skor känns obra för rörelse & normal tassfunktion, men vad vet jag, hunden kanske har skadat tassarna.

Som nån skrev, hunden känner knappast skillnad på en klänning eller en tröja så även om jag tycker det ser löjligt ut bryr jag mig inte särskilt. Då tycker jag mer synd om hundar som släpas runt på stan som nån accessoar & får stå på plattan när matte/husse ska visa upp den.

Men om jag ser en hund som huttrar och riktigt fryser (hände i vintras), då tycker jag synd om den!

Jag skulle tycka det var pinsamt att gå ut med en hund i "maskeradkläder" :crazy:

Jag tror ju inte hunden lider av det... Boots finns massor med olika modeller och vissa är superbra och andra är allt annat än ens lite bra.. bara fåneri...

Min hund har kläder när han behöver det och det syr jag själv.. Väldigt dyrt med hundkläder om man köper det..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur