Hundgård och grannar

cowgirl81

Trådstartare
Hur nära får man ha sin hundgård gentemot grannen.
Har ett litet problem med min granne, de skaffade jakthund och byggde hundgården ca 30-40 meter från vårat hus. till sitt eget hus är de kanske 60-70 meter. Så när hunden skäller speciellt på sena kvällar och nätter så ekar det inne hos oss. jag blir galen på skällande hundar.

Min granne byggde sin hundgård precis intill vår trädgårdstomtgräns. Till deras hus var det längre avstånd samt ett garage emellan.

Hunden skällde nära fulltid mellan 05.50 och ca 16-16.30.

När de skulle utöka hundgården med en byggnation så klagade jag och de ändrade bygget till "ett garage".

Men hur som fick jag hjälp att ta bort hunden då det ansågs störande med intensivt hundskall så tidigt på morgonen.

Du får ng inte bort hundgården - den ligger verkligen inte för nära- däremot kan du få bort hunden.

Som med andra byggnationer är det i allmänhet 4,5 meter från tomtgräns man kan åberopa. Hundskall kan höras på flera kilometers avstånd så det går inte att komma bort från ljudet genom att flytta hundgården. Däremot får hundar inte störa olägligt. Om hunden skäller ihållande på olägliga tider kan man anmäla det till kommunen och hundägaren kan få föreläggande om att få tyst på hundarna. Hundskall är okej men inte ihållande i flera timmar och ffa inte ihållande nattetid. Vi har en hundägare en bit ifrån oss som fick kommunen på sig när hans hundar stod och skällde på nätterna, nu är det tyst.

Kan tillägga att det dock är en bra idé att prata med grannen först innan man ringer kommunen och förklara att det stör och öppna för att hitta en lösning. Om grannarna tex jobbar natt och inte är hemma kanske de inte ens är medvetna om att hunden står och vrålar.

Har sagt till grannen att det stör, men de bryr sig inte, och deras son är rädd för hunden då den hoppar och biter. Så den bor i hundgården dygnet runt och aktiveras noll.
Om du inte får gehör så är det bara att ringa kommunen.

Gällande aktivering så är det numera inskrivet i djurskyddslagen att hundar ska aktiveras på lämpligt sätt utifrån hundens behov. Dessutom måste hunden rastas på annan plats minst en gång per dygn om den sitter i hundgård hela tiden. Så om du har på fötterna att hunden sitter i hundgården dygnet runt utan att få komma ut och utan att få någon aktivering så kan man faktiskt ringa LS om man är på det humöret.

Ska?

Inte ens i lgh kan man kräva total tystnad från grannar och definitivt inte när man bor på landet.

Ts, börja med att prata med grannen utan att kräva dikten och datten. Bara förklara läget och se vad de säger.
Alltså prata med grannen att det blir väldigt mycket trevligare om det är tyst efter kl 21 när det gäller konstant skällande hundar ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 156
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
Övr. Hund Jag är SÅÅ sugen på att skaffa ny hund:bump: Det har kommit kommentarer från min omgivning att "Du kan ju skaffa hund trots att du...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 657
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar