Snurrfian
Moderator
8 h de dagar det inte går att lösa på något annat sätt ser jag inte som något problem. Självklart med träning och invänjning. Hellre ensam än tillsammans med fler hundar, då får de ha hundgårdar bredvid varandra. Risken för skador är stor om hundar ska tvingas umgås på en instängd yta utan någon människa som kan övervaka. Självklart ska hunden aktiveras och vara med familjen övrig tid.Du propagerar för att det är ok att lämna en hund helt ensam i en hundgård, minst åtta timmar om dagen varje vardag. Så hade många hund när jag var liten och det var faktiskt inte särskilt bra då. Jag vill därför inte stärka någon på nätet som planerar att ha hund så. Och då i synnerhet inte en schäferhund som har avlats fram till att jobba väldigt nära sin människa. Och i då synnerhet inte om det är en nyinköpt hund (valp?).
JAG är däremot positiv till flera hundar i en bra hundgård eller till att ha hundgården som ett komplement om man behöver lämna hunden ett par timmar nu och då. Det är mängden regelbunden ensamtid som jag reagerar på. Och att det redan från början är planen att hunden ska vara så fruktansvärt mycket ensam.
Jag är rätt övertygad om att Ville som får utlopp för sitt rörelsebehov, har det betydligt bättre i hundgården hemma än om jag skulle sätta honom på ett hunddagis där han ständigt ska hålla kollen på alla hundar. Han är trygg i sin hemmiljö, stortrivs i hundgården och är nöjd med livet i största allmänhet.
Andra hundar trivs inte och bör slippa. De hundar du såg under din uppväxt var antagligen i många fall understimulerade och fick bara komma ut på promenad någon gång ibland. Det är inte så jag menar att man ska ha hund.