Hundfolk - jag blir så trött...

Sv: Hundfolk - jag blir så trött...

Jag kan förstå din frustration... till viss del. Tänkte du tanken att hon kanske hade orutinerade hundar och hoppades att spåret skulle få hyffsat ligga ostört, hon hade ju som du skrev markägarens tillåtelse för att träna där. Vad vet du om bakgrunden till hennes beteende?

Kan du tänka att hon kanske blev lite stressad när hon såg att ni höll på att gå åt det håll hon lagt sitt spår? och därför upplevdes hennes frågor till dig som bestämande? Hade du inte kunnat gå fram till henne och talat istället för att tända till? :confused:

Jag vet iofs inte hur området såg ut, men vi hundmänniskor borde väl vara hövliga mot varandra? Istället för att den lilla :devil:måste vakna inom oss jämt för att vi inte gillar någons beteende? Jag vill inte försvara denna kvinna helt, men jag upplevde texten som att du gick in väldigt mycket på att du hade rätt till punkt och pricka och att denna kvinna var absolut uppått väggarna. Och det om något ser jag som hundfolk som man blir trött på.

jo samam här.

men berors helt på HUR damen i fråga sa detta. hade ju varit en helt annat sak om hon kom bort och örklarad eläget o sagt ungefär vart dom lagt spåret osv.

eller hur!

jag blri supernervös. man vet ju int eom det är en idiot, elel rnågon som faktist har mycket pli på sin hund. (dom brukar iofs ha så mycket vett och respekt för andra att de kallar in sin hund till sidan vid mötet)

Ja tonläget kan man ju inte höra i skrift ;) Men det de säger till ts tycker inte jag var otrevligt.

Oj, verkligen??

Jag tyckte att det lät väldigt otrevligt! Själv hade jag försökt att väldigt trevligt säga att vi har lagt spår just där, vill du vara snäll och undvika det och det området så att där inte blir störningar i spåret.

Jag tror nog att de allra flesta hade tillmötesgått detta önskemål, det finns liksom ingen anledning till att inte göra det. Dessutom är det i princip ALLTID smidigare att vara trevlig mot folk, man vinner så mycket på det! Är man snäsig riskerar man att få en sådan reaktion som Jeeves uppvisade. En situation som ingen vinner på med andra ord. Både spårläggaren och Jeeves blev irriterade.

Jag hade absolut inte valt de orden som Jeeves återgav. Visst hade jag blivit besviken om någon gått i mina spår men jag hade inte blivit sur eller irriterad på personen som gått i dem. Den kunde ju inte veta att jag lagt spår där.

Okej jag hade önskat ett trevligt tonläge. Men att be dig gå på stigarna var väl inget konstigt. Jag tycker själv det är trist när man lagt ett spår åt orutinerad hund. Väntat en timme och sen fått det nedtrampat.

Självklart ber man då vänligt personen att klibva av spåret...Själv hade jag nog bara sagt ok jag undviker spåren, känns onödigt att bråka i onödan om man säger så.

Vadå "få det nedtrampat"? Vill du ha ditt spår helt ostört - lägg det på din egen tomt alt på inhägnad mark avsedd för träning. Vad skulle du gjort om det kom ett gäng promenerandes inifrån skogen, från ett annat håll, som trampade ner "dina spår"? Gett dem en jädra utskällning eller?

Vilket konstigt resonemang, att inbilla sig att trots att man absolut inte har rätten på sin sida anse sig ha rätt att mästra folk. Hade jag varit i den situationen så skulle mitt beteende varit betydligt mer ödmjukt kan jag säga. Man kan be om hänsyn, inte kräva den.

Flera här har insinuerat att jag skulle ha traskat rakt ut i spåren, med illvilja, när vi i själva verket knappt hunnit ur bilen och gått 10 meter ( på parkeringen, mot vägen ) innan vi blir påhoppade! Jag har tränat spår, sök, uppletande ute i skog och mark många gånger, ensam och i grupp och har ALDRIG kommit på tanken hoppa på folk, snäsa åt folk eller ens tro att jag har rätten att hindra någon från att passera. De hade kunnat sätta sig och hålla picknick i mina lagda spår och jag hade inte kunnat säga ett skit om det.

Har jag fått något spår korsat och hunden blivit störd av detta, ja då har jag fått lägga om ett kort spår för att få ett lyckat avslut. Det är inte mer dramatiskt än så.

Ang lösa hundar utan kontroll som en del skriver om här så är jag rätt klar över vad som gäller där. Har man inte koll på hunden så ska den hållas kopplad. Det är inte ok att vimsa omkring med en lös hund som "ofredar" folk o fä - oavsett om den är "snäll" eller ej.

De flesta verkar missförstå det här med markägarens tillstånd - det innebär inte att ingen annan får vistas i området, att man skulle ha ngn slags ensamrätt på stället. Än så länge har vi allemansrätt i det här landet, trot eller ej.

Är man så urbota dum att man parkerar hela gänget på en grillplats o parkering tillhörande strövområden, lägger spårstarterna ca 25 m från bilarna, på vägen där alla som kommer startar sina promenader, då får man skylla sig själv. Ska de stå där som vakthundar och hoppa på alla som kommer för en trevlig söndagspromenad? Jag undrar ju om de får fortsatt tillstånd av markägaren att träna där om man informerar denne om deras uppförande mot allmänheten?

De saboterar för andra träningsgrupper genom sitt uppträdande anser jag. Hälsa på folk, inte parkera alla sina bilar, med öppna bakluckor och ylande, skällande hundar, på en sådan plats samt inte hoppa på andra som vill vistas i området det vore ett bättra uppförande tycker jag i a f.

Varför ens diskutera eller lägga in denna tråden. Du anser ju att du ändå har rätt och försvarar dig med näbbar och klor.
Och ingen missförstår detta med markägarens tillstånd, jag är själv markägare och vet reglerna.
Däremot så tycker jag att har någon tillstånd så kan man väl ändå ta lite hänsyn och unvika att gå där just då.
Och jag fattar också att de kan ha picknick i spåret om de vill. Men nu visste du att spåret var i skogen och de bad dig att inte gå där, och då kryper :devil: fram hos dig.
Du tar fram massor av saker vad som kan hända när man lägger spår, ja det kan det göra, det vet väl alla som håller på med hund. Men nu såg de dig och tänkte att vi försöker stoppa henne, men då träffade de på en hundägare som blev sur för hon blev "tillsagd"

men jeeves... tänk på var du bor. här i skåne finns det ju grillplatser i varenda skogsdunge, och finns det fler än tio träd är det ett friluftsområde och knökfullt med stadsbor på soliga söndagar. det finns väl i princip ingen mark som är lämplig och doftfri egentligen. då får man samsas om det som finns, och alla måste visa hänsyn mot varandra.

men visst, det går faktiskt att be snällt.

Okej jag hade önskat ett trevligt tonläge. Men att be dig gå på stigarna var väl inget konstigt. Jag tycker själv det är trist när man lagt ett spår åt orutinerad hund. Väntat en timme och sen fått det nedtrampat.

Nu kommer denhär smileyn till användning :bow: ..

Det gäller ju att visa hänsyn åt båda håll kan jag tycka och nu är ju inte "spårläggaren" här och kan ge sin syn på händelsen.

Summa summarum:

Jag skulle iaf promenerat någon annanstans och INTE förstört spåret dom lagt.

*knapplån*

Med den rubrik som den här tråden hade förväntade jag mig att det skulle handla om hundar i varma bilar, lösa jyckar utan pli, oupplockade skithögar i massivt antal, inte ett tonläge. Snacka om storm i ett vattenglas...

Hur kan man bli så upprörd över något så banalt? Jag tycker att TS kan skatta sig lycklig som inte har större problem än att det triggar ilskan så kopiöst att det sitter i flera timmar. Då kan man inte ha mycket att uppröras över i övrigt.

Eh, nej, häruppe har vi stoora skogar och mycket spårmarker som ligger betydligt mera ostört! Det är väl mer att man är såpass bekväm som spårläggare att man ska ta bilen, parkera den 4 m från en större väg och sen gå max 25 m och läggga ut spåren därifrån...

Var det verkligen orutinerade hundar det gällde så är detta den sämsta spårplaceringen man kan tänka sig p g a att det på söndagar passerar så mycket folk i området. Hade man istället kört 1 km längre bort och promenerat en bit in ( samma markägare ) så hade man fått vara helt ostörda med stor sannolikhet.

Det vore betydligt trevligare om Du istället för KL vänder dig direkt till den det berör för det första ochför att besvara din fråga så är det väl knappast du som avgör om en fråga är relevant eller inte.

För mig kan detta vara relevant för dig kan en i mina ögon skitsak vara relevant. Vilka ev problem jag ställts inför i livet har du ingen aning om och kanske inte kan uttala dig om.

Du verkar inte riktigt ha förstått; jag har inte kört dit för att sabotera någons spårläggning eller vetat om var spåren låg etc. Läs inläggen ordentligt innan du svarar.

Och det står dig fritt att inte delta i diskussionen, eller hur?

Och för att avsluta tråden för min del så kan jag konstatera; jag ser nu hur majoriteten resonerar och det förklarar lite bättre varför damen ifråga agerade som hon gjorde - hundfolk är övertygade om att de kan ignorera allemansrätten och vara otrevliga mot andra som kommer i deras väg.

Har man hundar som är så störningskänsliga att de tappar ett spår p g a att någon korsar det så bör man nog gå hem i trädgården och träna lite till eller gå ngn extra kurs som förare innan man ger sig ut i terrängen där det ev KAN finnas människor eller djur.

Du verkar inte riktigt ha förstått; jag har inte kört dit för att sabotera någons spårläggning eller vetat om var spåren låg etc. Läs inläggen ordentligt innan du svarar.

Och det står dig fritt att inte delta i diskussionen, eller hur?

Ja av dina svar till alla som inte håller med dig, så är ju du en jättetrevlig hundägare!
Du visste att det låg spår där när de bad dig att inte gå där, men då blev du sur och denna tråden blev till.

Men jag ska inte skriva mer i denna tråden, för du vill ju bara ha inlägg som talar om att du hade precis rätt i allt.

Knapplånet var bara för att jag var lat och inte iddes scrolla, men visst kan jag svara di direkt.

:) Jag är fortfarande förundrad över att du kan vara så upprörd över något så banalt som ett tonläge och att du inte har förmågan att släppa det. Relevansen har jag öht inte uttalat mig om.

Och för att avsluta tråden för min del så kan jag konstatera; jag ser nu hur majoriteten resonerar och det förklarar lite bättre varför damen ifråga agerade som hon gjorde - hundfolk är övertygade om att de kan ignorera allemansrätten och vara otrevliga mot andra som kommer i deras väg.

Har man hundar som är så störningskänsliga att de tappar ett spår p g a att någon korsar det så bör man nog gå hem i trädgården och träna lite till eller gå ngn extra kurs som förare innan man ger sig ut i terrängen där det ev KAN finnas människor eller djur.

Men jag kan inte förstå hur du läser svaren du får? För det första har nästan alla sagt att hon hade ju på ett trevligare sätt förklarat att de lagt spår, alltså, hon gjorde fel som var otrevlig.

Hennes hund kanske egentligen inte var så störningskänslig, däremot kanske det strulat med något den senaste tiden.

I vilket fall som helst är det ju inte direkt konstigt om de försöker undvika att någon går i spåret (finns säkerligen en annledning) även om de nu hade kunna gjort det lite trevligare.

Anledningen till att de var just där kan ju faktiskt ha varit att de var tvugna att vara så de fick plats att parkera, eller att de åker till olika ställen varje gång...Dessutom om de lägger spåren längre in i skogen är ju risken ÄNNU större att någon kommer från andra hållet och klaffsar, jag ser inget konstigt i att de bad dej vara på stigen. Det var ju inte dirket så att hon sa "du får absolut inte gå där, inte ens på stigen"....

Men var person väljer alltid hur denne vill reagera och du valde ju att plocka fram den lilla :devil:, medans hon förmodligen bara blev stressad...

KL

Jag kan faktiskt hålla med Jeeves att lägger man ut spår på allmäna ställen där mycket folk är får man vara beredd på störmoment och acceptera att folk kommer att gå där.

Hade någon snällt frågat mig om jag kunde gå på en annan stig så hade jag gjort det om det fanns i anlutning till där jag skulle gått och att den stigen är likabra som den andra då man kanske har ett mål med varför man är där.

Jag och min sambo går ju oftast tillsammans och har då vår son med. Det är inte alltid så lätt att ta med sig en barnvagn så då har man kanske redan sållat på ställen att gå. Vi har inte tid att åka iväg hur ofta som helst med hunden så jag ahde gått där ndå om det inte funnits ett lika bra alternativ. Att köra iväg till ett nytt ställe hade jag defenitivt inte gjort då det kostar en massa pengar i bensin och annat och pengar har jag inte gott om att slösa med.

Som sagt hade en skogstig varit upptagen eller tja folk hade velat att folk inte hade gått där och det enda alternativet för andra är i så fall gå på en grusväg hade jag inte accepterat. Min hunds promenad är viktigare för mig än en massa främlingars... Dock hade jag varit trevlig om de hade varit trevliga. Hade de inte varit det så hade inte jag heller varit det för då hade jag blivit ganska irriterad på att folk tror de äger skogen...

Det förstår jag, men om du blev ombedd att hålla dig på stigen och inte tex höger om den, det hade väl inte retat gallfeber på dig? Självklart kan det ju vara som i ert fall att bara vissa stigar är "framkomliga" för er och det måste man ju även som spårläggare respektera...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 075
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Ja, nu planerar kommunen bebyggelse i anslutning till vår gård som är klassad som jordbruks-/lantbruksfastighet. Detta uppskattas...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 560
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V