Villaområde + hästgård = sant?

Sv: Villaområde + hästgård = sant?

Ja, det hade kanske varit logiskt att kommunen utnyttjat sin förköpsrätt. Om inte TS sitter inne med några fakta om det kan vi ju bara spekulera.

Kan vara
att området helt enkelt inte är attraktivt nog för kommunen ska kunna exploatera mera,
att kommunen inte sett att TS verksamhet ska påverka det nya området,
att kommunen inte sitter inne med alla fakta om TS mark,
att det inte är utpekat som bostadsbyggande i översiktsplanen,
att det finns andra restriktioner på just den marken(ex skydd för landskapsbild, fornminne, framtida gasledning eller väg mm),
att kommunen inte vill exploatera mer åt det hållet (politik),
att man inte budgeterat för mer markköp,
att man missat sin chans pga klanteri(har sett det hända flera gången :crazy:)
osv osv

Det är också bara spekulationer från mitt håll för jag vet inte ett smack om TS mark.

Hoppas att du kan få den hjälp som du behöver! Ska hålla tummarna! :laugh:

Kicki :laugh:

Men det är ju på sätt och vis bra att ni nyss köpt loss gården, för då kan ni berätta om era utvecklingsplaner för gården och att de planerna kommer att gå i stöpet om bostadsområdet byggs.

Jo, så kanske det må vara, grejen är ju den att vi har bott på/ägt gården sedan 2002 men då var det mamma och hennes sambo som ägde stället. Nu är det jag och mamma som bor där. Men kanske kan man ändå propsa på att man har ändrade utvecklingsplaner sedan förutsättningarna ändrades?

Ansök om direkt om tillstånd för att ha inackorderingar(brukar vara miljö&hälsa som ger det tillståndet). Har ni tänkt att hyra ut så ska ni ha det ändå.

Jag tror att vi redan har det men är inte helt säker. Gården är godkänd ur miljö och säkerhetsaspekt och vi har tillåtelse att ha fler än 5 hästar samt har tidigare hyrt ut boxar.

Bra att ni har koll på datumet. Det är juridiskt viktigt.

Läs här om överklagande av detaljplan http://www.hylte.se/Page.asp?Pagenumber=461 . Jag tror att när du får underrättelse om att planen är antagen, så ska det vara med information om hur man överklagar också.

Ska kika på detta när jag kommer hem :)

Angående att inkludera gården i detaljplanen och sälja till exploatörer, så har kanske planarbetet kommit för långt för det. Men annars tänk att en villatomt är ca 1000 kvm och då blir det 20 tomter av eran mark. Säg att ni kan sälja det till exploatören för tja 300 000 styck om ni ligger hyfsat till geografiskt. Det blir ju några spänn till en ny gård :p Ps (Säg till om detta är ett alternativ för då kan jag förmedla kontakter)

Jo, det är väl klart att man skulle kunna få nga kronor för gården men grejen är att vi egenligen inte vill flytta. Min lillebror är bara 9 år och har alltså bott här sedan han var 3 år. Detta är ju vårt hem.
Dessutom är det svårt att hitta en gård med samma suveräna läge och förutsättningar även med en stor slant i fickan...

I övrigt så håller jag mina tummar för er och det vore kul med ett pm om hur det gick för er sen :banana:

Jag håller tråden uppdaterad och kontaktar dig om det blir aktuellt att vi flyttar :idea:

Senast ändrad:

Grejen är att gården såldes redan 2002 (till oss), men visst sex år är inte särskilt lång tid och man kan tycka att det vore smart av dem att köpa redan då eftersom de skulle kunna räkna ut att det blir problem med en hästgård intill deras detaljplanerade område.

När vi köpte i våras köpte vi ju alltså gården av oss själva :D
Nej, men vi köpte ut mammas förra sambo eftersom de har delat på sig. Så gården var ju aldrig officiellt till salu.

Mvh Jate Volim

Men jag tror faktiskt att kommunen kan hävda förköpsrätt även om inte gården fanns ute på annons. Det har ju skett ett ägarbyte, och därmed utfärdats ny lagfart.

Immer

Ja, det kan de säkert. Rent teoretiskt skulle de kunna värdera marken och köpa den av oss oavsett om vi vill eller inte, även om inget ägarbyte skett. Grejen är att det senaste ägarskiftet vet de kanske inte om. (Om man ens kan kalla det ägarskifte)

Däremot undrar man ju varför de inte köpte loss gården 2002 när den officiellt såldes, med tanke på att de vet att de ägt mark runt omkring och ville bygga.

En liten notering:

Bonden som äger delar av marken ("grannskogen") där de ska bygga visste inte ens om att de hade byggplaner, dvs han hade inte ens blivit informerad :eek:
Är det inte skandal att det inte ens tas med i beräkningarna?

Mvh Jate Volim

En liten notering:

Bonden som äger delar av marken ("grannskogen") där de ska bygga visste inte ens om att de hade byggplaner, dvs han hade inte ens blivit informerad :eek:
Är det inte skandal att det inte ens tas med i beräkningarna?

Mvh Jate Volim

Det är ju helt omöjligt att bygga på någon annans mark. Så den som tänker bygga måste givetvis köpa in marken först.

Eller tolkade jag dig fel nu?

Nu är jag lite osäker, men jag tror att det finns vissa fall när kommunen inte kan hävda sin förköpsrätt trots att ägarbyte kser. Det är nog ungefär följande fall:
* Arv till bröstarvinge
* Testamente till någon annan
* Bodelning i annat fall

Någon som vet mer? Men nog kan det vara så att TS fall hamnar i bodelningskategoring beroende på hur de har hanterat det inom familjen?

Grejen är att det senaste ägarskiftet vet de kanske inte om. (Om man ens kan kalla det ägarskifte)

Jag är ganska säker på att kommunen får besked när den nya ägaren ansöker om lagfart, så de känner säkert till ägarbytet.

Immer

Det är ju helt omöjligt att bygga på någon annans mark. Så den som tänker bygga måste givetvis köpa in marken först.

Eller tolkade jag dig fel nu?

Det är omöjligt att bygga på någon annas mark. Däremot kan kommunen lägga översiktsplaner och detaljplaner i princip som de vill, det har inget med ägandet av marken att göra.

Det mest intressanta tycker jag, är att vem som helst kan söka bygglov för vilken mark som helt, oavsett vem som äger marken. Detta utnyttjas tex av en del telekombolag som först söker bygglov och sedan kontaktar markägaren och säger "Jo, det är som så att vi skulle vilja bygga en mast på din mark och undrar om vi kan få arrendera där? Och förresten, vi har redan bygglov." Även privatpersoner kan agera på det sättet. Och markägaren får inte reda på något i de här ärendena eftersom han inte räknas som sakägare. Det gör däremot grannarna. Lagstiftarna har väl utgått från att man inte är så dum att man söker bygglov på mark man inte äger utan att vara överens med markägaren först....

Tyvärr kan kommunen vara ganska enväldig. Och med tanke på vilka som sitter i min kommun och är enväldiga så lider jag med dej. Finss säkert inkompetens på fler ställen.

För tio år sedan fick en husare bygglov på en villa strax utanför byn. Intill låg en mindre industri och ca 400 m därifrån en hästgård.

Just nu är det så här:
Industrin måste flytta trots att de satt upp bullerplank, byggt om vägen, inte kör nattskift etc för grannen håller på att trakassera dem och deras kunder.
Hästgården får inte ha hästarna i ena hagen, får inte ha gödseln kvar på plats utan den måste köras iväg minst en gång/vecka osv. Helt otroligt. Gården har legat där sedan 1700-talet, industrin sedan 20-talet men den här dj-la villaägarna får bort allt. Nu är vi målet. Vi odlar mark i närheten av villa så de anmäler att det luktar osv. Vi får inte heller köra traktor på helgern då det för oväsen. De vill inte heller ha jordgubbsodling där då det är så mycket folk där när de plockas. Sen blir det så dumt när de är ute och plockar(stjäl) jordgubbar. Det har vi på film OM de går vidare...:grin:
Killen på miljö och hälsa är trött på dem men samtidigt så måste de ta emot anmälan och när de inte får som de vill går de vidare. :mad:

I dina kläder hade jag varit orolig. Dels för vad det kan ställa till och dels för att kommunen kan göra nästan vad de vill. :crazy:

Vi håller på med samma sak hos oss.
Här är skydsavståndet satt till 50 m från beteshage, 200 m från stall/gödselplatta.

Klagar grannar ändå, trots att vi påtalat hästhållningen vid samverkansmöte mm så blir det vårt problem.

Alla åsikter måste i SKRIFTLIGT, missa inte det. Annars har du ingen möjlighet till överklagan heller...

Ja självklart måste de köpa marken, men de gör de ju oavsett bonden vill det eller ej, dvs tvångsinlöser den. Dock anser jag ju att bonden kanske borde blivit informerad om detta INNAN de delar ut pappren till oss andra. Eller åtminstone samtidigt som oss andra.

Mvh Jate Volim

Den villaägaren hade jag givit ett nackskott :devil: och kommunen hade jag flyttat ifrån :crazy:

Det är helt sanslöst vad oförskämda folk är nu för tiden. Bygger man ett hus bredvid en ladugård får man väl för fan räkna med att det luktar ko?!?! :confused: Eller vad tror de, att det ska lukta hallon?

Jag blir så förbannad så jag blir arg! :mad:

Hoppas att villaägaren får sig en spark i ändan och att ni får fortsätta odla jordgubbar (och plocka dem själva).

Mvh Jate Volim

Jo, det vet vi. Än så länge har vi skickat in ett brev. Blir nog ytterligare ett efter samverkansmötet som är den 20:e. Synpunkter ska vara inlämnade senast 29:e.

Mvh Jate Volim

Ja självklart måste de köpa marken, men de gör de ju oavsett bonden vill det eller ej, dvs tvångsinlöser den. Dock anser jag ju att bonden kanske borde blivit informerad om detta INNAN de delar ut pappren till oss andra. Eller åtminstone samtidigt som oss andra.

Mvh Jate Volim

Det är inte helt enkelt att tvångsinlösa mark för att bygga villor. Tvångsinlösen brukar användas för att kunna bygga infrastruktur som är viktiga för samhället.

Det är snarare så att kommumer ser till att köpa upp mark där de tror att det i framtiden kommer att byggas. Dety kan även vara byggbolag som köper upp tomtmark och det gör de genom att bjuda bönderna så mycket så att de säljer frivilligt.

Vem är det föresten som sökt bygglov? Är det ett byggföretag?

Det här med hästgårdar och bostäder är en sån soppa att det är svårt att få rätsida på det hela. Jag skulle bli förvånad som någon vet vad som gäller. Skyddsavståndet skiftar stort från kommun till kommun och Boverket skriver i sommar om sina rekomendationer (Bättre plats för arbete). Dock tror jag inte att skyddsavståndet kan komma att gå ner till 50 meter i den nya upplagan.

Har du koll på din kommun? Har det byggts nya villor nära hästgårdar någon annan stans i kommunen? begär i sådana fall att få se detaljplanerna och protokoll från samråden för de områdena, hur har kommunen tänkt förut? hur har det gått? har man följt upp? (antagligen inte...) Du kan ju följa upp själv genom att ta kontakt med dom som äger de ev. hästgårdarna.

Till många... Ang. enväldiga kommuner.

Röstar inte ni? Det är inga tjänstemän som sitter med sista ordet ang. detaljplaner. Översiktsplaner skall alltid antas av kommunfullmäktige (dit kan ni personrösta...) och detaljplaner antas oftast av kommunfullmäktige. Endast vissa detaljplaner kan delegeras till Byggnadsnämnden och man kan inte delegera beslut om antagande av en detaljplan som inte följer Översiktsplanen till Byggnadsnämnden. Istället för att gnälla, tänk på hur ni röstar nästa gång... Visst är det som privatperson svårt att veta hur saker och ting fungerar och ofta har lokaltidningarna en stor del i hur bra kommunens invånare förstår vad dom kan göra för att påverka.

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 921
Senast: Efwa
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 521
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 549
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama