Hundfolk - jag blir så trött...

J

Jeeves

Ännu en gång har hundfolk utmärkt sig, suck. Ut i vårsolen var vi på väg för en härlig långpromenad, rottisen o jag. Kör ut till ett strövområde där det finns parkering m grillplats, bord att sitta vid om man har fika med sig m m. Det är söndag i dag, vackert väder- kort sagt, en dag då det är mycket folk ute o promenerar överallt i skogarna.

Vi parkerar bilen. Det står några stycken andra bilar med hundar i, som håller låda. Lite folk i omlopp, jag hälsar på några som mest glor surt på oss. Trevligt folk tänker jag.

Vi ska precis påbörja vår härliga långpromenad när jag hör en kvinna säga till en annan; "nej, nu går hon ditåt!" "HALLÅ" hör jag en myndig kvinnostämma säga. " Vart ska du gå? Ska du bara gå på vägarna eller? Eftersom hon använder en ton som startar mina "cylindrar" så kan jag inte låta bli att svara; "ja vi ska promenera i den skogen, hur så?" Kvinnan svarar att " ja, men vi har lagt ut spår där, så du inte går ut i skogen" Jag förklarar för henne att om de inte har polisens tillstånd för att helt avlysa områden så har hon ingen rätt att hindra folk från att promenera i skogen för att de är ute och spårar i grupp. Kvinnan svarar då att vi har markägarens tillstånd att spåra här, det är "vårt" område!

Den lilla :devil: i mig vaknar då ytterligare till liv och en viss irritation sprider sig. Jag TÄNKTE upplysa henne om att det kanske inte är läge att spåra med hunden på en söndag, vid en rastplats och strövområde om de inte är redo för ev störningar i form av ngn som korsar spåret etc, men jag höll mig och gick därifrån.

När ska SBK upplysa sina medlemmar om att de inte kan bära sig åt och hindra andra från att vistas i skogen för att de spårtränar?
Jag har också gått utbildningar, varit med i spårgrupper m m och de gånger ngn svampplockare eller liknande har traskat över våra spår så har man ju bara fått konstatera att det hänt och vara uppmärksam på om hunden blir väldigt störd av detta. Min erfarenhet är annars att det mest är hundföraren som blir störd av det och att hundarna oftast klarar det galant.:cool:

Sv: Hundfolk - jag blir så trött...

ursäkta en dum fråga från icke-hundmänniska...

men att spåra, går det inte ut på att följa just ett visst spår?
är inte störmoment bara "bra", hunden ska ju gå SITT spår väl?

ursäkta en dum fråga från icke-hundmänniska...

men att spåra, går det inte ut på att följa just ett visst spår?
är inte störmoment bara "bra", hunden ska ju gå SITT spår väl?

Så tänker jag också (som inte heller är direkt hundmänniska), en bra spårhund borde väl kunna hålla sig till sitt spår trots att någon passerar? Annars kan man ju aldrig använda den "på riktigt" om den inte tål något litet störningsmoment??

Det är verkligen tröttsamt med folk som bara tänker på sig själva och tror att de äger hela skogen. Men det finns även folk som uppskattar störningsmoment.
En kollega och hennes hundvänner fick komma och träna sina räddningshundar i våra tävlingsstallar efter avslutad tävling.
Kollegan hade synnerliga problem med att få hunden att leta efter människor i stället för att kalasa på hästbajs. Men hon var i alla fall väldigt tacksam över att de hade fått möjligheten att träna i "svår" miljö.

Absolut är det så men tävlingsfolk ser det oftast inte så:cool: Tjänsteförare har en helt annan syn, det är i a f min erfarenhet. Hundarna måste klara att utföra sitt arbete även under störning.

Sen har man ju den allra första inlärningsfasen och där föredrar jag helt störningsfritt men det kräver också en hel del planering när det gäller träningsplatsen.

Ett smidigt sätt är ju annars att med TREVLIG ton be dig att om det är möjligt just undvika en liten plätt i skogen, istället för att domdera runt.

Men gud, what's with the attitude??:confused:

Vad vinner man på att vara otrevlig- ingenting! Ber någon en snällt att ta en annan väg gör man självklrat det (jag iallafall) det finns ingen anledning att vara otrevlig och dessutom vinner de ju inget på det själva.

Som hundägare hade jag mer än gärna flytta på mig när några lagt spår. Och är det nya hundar som ska lära sig så vill jag inte att någon har gått i spåret om jag kan undvika det.

Sen har man ju den allra första inlärningsfasen och där föredrar jag helt störningsfritt men det kräver också en hel del planering när det gäller träningsplatsen.

Jo, men de hade markägarens tillstånd att vara där.

Jo, men de hade markägarens tillstånd att vara där.

Men det betyder ju inte att ingen annan får vara där och vill man träna ostört är det ju smidigare att välja en mer avskild plats eller be på ett lite trevligare sätt. Jag tror att det var lite attityden hos dem som irriterade TS.

Ja tonläget kan man ju inte höra i skrift ;) Men det de säger till ts tycker inte jag var otrevligt.

Precis vad jag menade, det handlar om attityder till största del. Med vänlighet kommer man betydligt längre, särskilt om man inte har rätten på sin sida.

Någon nämner att om man har markägare tillstånd att träna på platsen så skulle det vara=att man får köra bort andra från området - så är alltså inte fallet. Man ska ha markägares tillstånd att t ex spåra med hund om man tränar i grupp eller organiserat. För övriga gäller allemansrätt.

Jag säger inte att de får köra bort andra för de har markägarens tillstånd, var kan du tyda det någonstans?
Men om de har tänkt spåra så kan man ju visa lite hänsyn. För de har säkert också planerat sin spårdag utan att veta att det skulle bli sol och alla andra människor ska gå ut och gå just där.

Senast ändrad:

Det räcker att man kollar in vädret på morgonen + väderleksrapporten samt har hjärna nog att förstå att det kommer att vara folk "i vägen" om man kör till ett strövområde med tillhörande grillplats och parkering o lägger sina spår typ 20 m från parkeringen:cool:

Idioti kallar jag det + mkt dålig reklam för hundfolk i allmänhet.

Ja vi tycker olika. Jag hade iallafall inte brytt mig utan gärna flyttat på mig eller inte gått in i skogen precis där.
Och säga att det 'är dålig reklam för hundfolk är ju att ta i och det gäller väl alla hundfolk, även du som faktiskt blev irriterad och snäste tillbaka. Du visade ju också en dålig sida av hundfolk i så fall.
Jag kallar det idioti att inte kunna ta hänsyn till folk som tränar sina hundar. Att vanligt folk kanske inte förstår, det tar jag. Men du som har hund och vet vad det handlar om, det tycker jag du hade kunnat ta.

Det räcker att man kollar in vädret på morgonen + väderleksrapporten samt har hjärna nog att förstå att det kommer att vara folk "i vägen" om man kör till ett strövområde med tillhörande grillplats och parkering o lägger sina spår typ 20 m från parkeringen:cool:

Idioti kallar jag det + mkt dålig reklam för hundfolk i allmänhet.

Och i ett strövområde är det antagligen stigar, småvägar mm. Men du var tvungen att gå i skogen just för de lagt spår där eller?

Visst kunde de valt ett annat ställe. Men antar du vet att det är ett jobb att lägga spår mm. Och då tycker jag fortfarande att du kunde visat hänsyn och sagt att det var ok att gå en bit ifrån.

För min del får jag fetbryt på alla hundägare som tror sig ha ovillkorlig inkallning på sina hundar och låter dem gå okopplade längs centrala (välbesökta) promenadstråk.

Vad rör sig i huvudena?

Jag undrar detsamma faktiskt ..

Jäkla respektlösa knasrötter :crazy::mad:

Jag träffade på tre stycken på en 1,5 timmes runda.

Hunden jag hade i snöre är ilsk mot andra hundar så när en av de lösa hundarna kom fram till oss fick jag fullt upp.

Vad göra? Tårgas? Elektrisk kofösare? Ta med sig kedjegrimskaft på promenaden? Herregud...

Jag blir vansinnig på sådant...

Själv har jag en tik som höglöper just nu och idag kom en lös hane fram 2 ggr..

Suck...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 075
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Ja, nu planerar kommunen bebyggelse i anslutning till vår gård som är klassad som jordbruks-/lantbruksfastighet. Detta uppskattas...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 560
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V