Hundfolk-dåliga på att ta emot råd?

Sv: Hundfolk-dåliga på att ta emot råd?

jag kan ju passa på att säga att jag defenitivt tillhör skaran som inte kan ta emot kritik särskilt bra. det är nog inte för att jag är hundmänniska, utan det är ett genomgående drag i allt jag gör. kanske märks det mer i hundsammanhang eftersom man får så himla många "goda råd"? en god idé kan ju vara att man frågar först "vill du ha ett tips?" innan man ger det! :) när jag instruerar andra så brukar jag också försöka se till att hålla tonen skämtsam så fort jag säger något negativt. jag tycker att kritiken tas emot mycket bättre då.

Jag tycker nog det är väldigt olika hur folk tar emot råd. Jag tycker jag blir rådfrågad ofta om det ena och det andra. Däremot lägger jag mig inte i om jag inte blir tillfrågad. :D

Det är dock väldigt många människor som verkar tycka att de ska ge råd om både det ena och det andra utan att ha någon direkt koll. Även folk som aldrig ens ägt en hund men sett hundprogram på TV.

Hur många har inte hört något i stil med detta:

"Lyssnar inte hunden direkt ska man kasta en kedja på den"
"Säg pshhh till hunden om den inte gör som du säger" osv :rofl:

I nästa andetag kommer kommentarer som "Oj vad söt din pudel är" (jag har golden retriever) eller "Nej men det var en liten hund hon kan inte vara gammal" Sagt om min äldsta tik som ligger på övre mankhöjdsgränsen och är fem år. Lyssnar inte så väldigt på sådana råd med andra ord. :p

Hundkunniga människor lyssnar jag gärna på eventuella tips ifrån :bow:

Ras kan jag inte uttala mig om eftersom jag misstänker att jag har "rätt" ras, även om hon ser lustig ut. År har däremot inte spelat så stor roll för mig. Jag upplever det som om jag blivit bra bemött trots att jag bara har haft hund i 2,5 år, och det redan från början. Däremot har jag stött på en beskärd del människor som är vana vid dödströtta sällskapshundar och därför per automatik utgår ifrån att en hund med energi och driv inte kan vara tränad överhuvudtaget.

Jodå det finns vettiga människor också som bemöter en bra, man ska bara hitta dem och när man gör det, hålla hårt i dem! Resten kan man egentligen skita i men de har en förmåga att ta plats ändå.

Jag har fått massor med 'goda' råd om vad jag borde göra med min energiska hund. Men oavsett jag gör kommer han aldrig bli någon dödstrött sällskapshund och han kommer nog aldrig hamna i kategorin 'kursens lugnaste hund'. :D

Jag tycker det är skillnad på kritik och oombedda tips och råd. Kritik ska vara konstruktiv och det är där många missar. Jag är inte heller drottningen av att ta emot kritik alltid, påstod jag det skulle jag ljuga. Om den kommer med någon som man har valt att diskutera med, analyserar problematiken och söker lösningar på ett sakligt sätt så har jag inga problem alls med kritik.

Lite av problematiken tycker jag ligger i att många för fram kritiken genom att komma med goda råd/tyckande ex en person kommer fram och säga att h*n tycker att jag ska ut och springa med min hund någon timme innan jag åker på träning så att min hund är lugnare för det har minsann h*n provat med sin hund och det fungerar utmärkt. I samma andetag som h*n kom med ett råd så talade h*n om att h*n tyckte att min hund var stökig och det behövde jag inte informeras om, det var jag som höll i kopplet när 32kgs klumpen for runt och alla såg att jag jobbade med hunden precis hela tiden. Likaså var det i den dolda kritiken vare sig någon vettig analys av problemet eller innehöll några lämpliga lösningar, eftersom det hela var baserat på vad som fungerar på hunden som h*n äger som är av helt annan typ och mentalitet.

Jag starkt på att fråga först innan man kommer med 'goda råd' och sedan tror jag också att en hel del människor hade kunnat anamma Fanzias filosofi, att inte lägga sig i om man inte är ombedd.

jag vill JÄTTEgärna ha konstruktiv kritik! men jag vill ha den när jag ber om den, eller så vill jag att den som framför den frågar om det är ok först. men det är väl sällan någon som tackar nej till den typen av råd?

problemet kommer när folk tycker att 1) något inte är bra men inte har tips på hur jag ska göra eller 2) att jag ska göra på ett sätt som jag redan har provat och inte tycker fungerar. eller höjdaren, när jag fick tips, provade, det funkade inte och jag berättade detta. då fick jag höra att det var minsann inte metoden det var fel på. det var jag. det var ju inte särskilt roligt att höra.

Jag har själv märkt det på mig själv de senaste åren, att jag har fått så svårt att ta kritik när det gäller hundarna :o Men hästarna kan jag ju åka iväg med och betala 150-500:- för att ta emot kritik i 45 minuter :angel:

Tror också på att det blir så personligt om någon kritiserar mig som hundmänniska, jag lever ju med hundarna medans hästarna har så mycket instinkt och dessutom kan man skylla på så himla mycket annat med hästarna.

Men jag har insett att jag måste bättra mig, det är därför träningen står så still, och har sökt lite kritik på sistone.

Och BTW, jag behöver ingen kritik, för mina jyckar är perfekta:D

Men får man verkligen ta emot så många "goda råd"? Jag tycker inte att jag behöver det...? Fast det kanske har med min BHK att göra, där lägger man sig inte i om inte människan vill det.

Jag passerar nästan varje dag en rabiat CC som jag gärna skulle vilja ruska om lite och ge matten "goda råd", men jag kniper käft:D

nej inte nu längre, faktiskt. nu är det nästan så att jag önskar att folk vågade ge mig mer kritik, för nu ber jag om det. men förr, när jag hade lite problem, så skulle var och varenda människa lägga sig i. och då gick det ändå inte att göra rätt. antingen var man för hård eller så var man för mjuk eller så var det något annat som var fel.

Jag som haft en "udda" hund kan känna igen mig i det. Det har varit helt omöjligt att ta emot tips från folk som bara haft ouppfostrade hundar. Jag kände alltid att det var något annat med min hund. Hon var inte bara ouppfostrad. Alla tips och tricks jag fick höra fungerade inte på henne. Tvärtom förstörde det henne nästan.

Med stor envisthet från min sida och massor av träning fick jag henne på rätt spår tillslut. Efter ett mentaltest kom de sista pusselbitarna på plats och jag förstod varför alla tips (nej fy fido usch usch) inte fungerat.

Som red chili skrev, det är svårt att ta emot tips från en BC-ägare när man har en saluki. Samma var det svårt för mig att ta emot alla råd för en Hund 1.0 när jag hade en hund som tänkte och fungerade på ett annat sätt (rädd, skärpa, nervös osv i kombination med att jag gjorde fel med henne från början = både miljö och arv skapade en dålig grund)

Däremot märkte jag ju om jag fick tag på en människa som visste exakt vad jag pratade om. DÄR lyssnade jag mer än gärna. Tyvärr fick jag ibland höra av erfarna att de aldrig skulle orkat utan bara satt en kula i pannan på hunden. (ang. att få hunden till en fungerande apportör)

Jag ger gärna råd och tips utifrån min synvinkel. Men i mitt huvud är det aldrig "direkta" råd och tips. Utan jag hoppas att någor jag säger kanske kan stämma in och hundägaren får ett litet grässtrå till tuvan, men ibland är jag dålig på att betona att det är så jag tänker. Jag tänker 100 råd och tips så kanske 1 passar.

Har läst igenom inläggen nu och håller med er men vill dessutom tillägga hur folk som inte vet någonting ( eller väldigt lite ) om den ras jag har kan komma fram och tala om för mig hur mina hundar ser ut. Som tex för kort nos, för lång nos, för bred nos, fel svansböj osv. Vad tusan tänker de med? Jag har aldrig gått fram till en för mig okänd människa och sagt att frisyren är helt fel för dem eller att de är för tjocka el dyl. Folk som inte vet något ( eller väldigt lite ) om afghaner blir plötsligt, och helt oombett, utställningsdomare ute på promenaderna. Jag vill inte veta vad andra tycker om mina hundars utseende, eller om jag vill det så ber jag om deras åsikt och då är det ju folk som vet en del om rasen och har något att komma med. Det är en sak med folk som bara säger att de är söta/ fula eller att de gillar/ ogillar rasen, sånt kan jag ta, men när de kommer med påpekanden om "fel" så blir jag grinig. Fel av mig jag vet det men måste man ta all kritik bra?

"Dina hund är så lydig. Men det är klart, det är ju en schäfer!" :crazy:

Det är så roligt med folk som tror att en viss ras bara blir lydig liksom av sig själ. Jag fick höra när min hund var liten att dom blir minsann lydiga när dom blir vuxna! Jaha, så jag kan bara sitta här och åka med för min hund bara blir lydig?

Sen att jag har fått jobba häcken av mig med både det ena och det tredje är ju en annan sak :cool:

Har läst igenom inläggen nu och håller med er men vill dessutom tillägga hur folk som inte vet någonting ( eller väldigt lite ) om den ras jag har kan komma fram och tala om för mig hur mina hundar ser ut. Som tex för kort nos, för lång nos, för bred nos, fel svansböj osv. Vad tusan tänker de med?

Så är det för mig med då och då, fast folk kommer mest fram till mig och säger att jag har "så dåligt pälsade afghaner" :p Annars är det allt det vanliga med "Får inte hunden någon mat?!" Dock är det ovanligare med sådant nu då jag mest rör mig i områden med otroligt trevliga pensionärer överallt (som fullständigt älskar mina damer) eller små glada minibarn som tycker att alla hundar är söta :D

jag vill JÄTTEgärna ha konstruktiv kritik! men jag vill ha den när jag ber om den, eller så vill jag att den som framför den frågar om det är ok först. men det är väl sällan någon som tackar nej till den typen av råd?

problemet kommer när folk tycker att 1) något inte är bra men inte har tips på hur jag ska göra eller 2) att jag ska göra på ett sätt som jag redan har provat och inte tycker fungerar. eller höjdaren, när jag fick tips, provade, det funkade inte och jag berättade detta. då fick jag höra att det var minsann inte metoden det var fel på. det var jag. det var ju inte särskilt roligt att höra.

Håller med.

Ser man någon träna med sin hund, som man själv inte tycker är en bra metod får man ju anta att de tränar som de gör av en anledning?

Min hund tar inte apporten tex, jag kan inte lägga upp min träning med det, som klubbkompisen som har tollare som är en apporteringsgalning. Men ser folk oss träna ihop, nog fasen får jag en massa "goda råd" :crazy:

Jag vill ha kritik och råd när jag ber om det. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 324
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 088
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 187
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 798
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31