Hundfodret Class

E

Emmizen85

jag har tidigare skrivit ang fodret fodax, men utan resultat , därför frågar ja istället om det är någon som vet något om fodret class som är i stort sett likadant foder, det är ett djuprfyst foder som man tinar upp det ser inget vidare ut och luktar lik, men jag undrar om någon prövat detta foder ? Och om ni vet att det är bra ? Vår valp får detta foder och han älskar det.

Jag ger Klass köttkross d.v.s. halvfoder. Min hund tycker om det och så där farligt illa tycker jag inte att det luktar. Det är ju fryst eller iaf kallt hela tiden. Helfodret kanske luktar värre?

Klass är det enda färskfodret som jag tycker är bra. Det enda foder med vete i som hundarna här funkar på också..

Luktar inte speciellt illa om man inte håller på och gräver runt med det längre efter att det tinats klart.

Skulle låta henne gå på det hela tiden om det inte var så att hon behövde lite mer fett än så :)

Vad ger du henne för att få fettet? Hur mycket utöver klass ger du henne?

Hur mycket tar du hem åt gången? Hur länge räcker det? Hur mycket äter hon? Hur mycket kostar det?

Frågvis! Har funderat på detta foder, men jag tror att jag måste investera i en frysbox.

de e vete i pedigree. det innehåller alla sädeslag! det får min vovve! :banana:

Det är just det jag inte vill, eftersom hon inte kan ta upp näringen, blir dålig i magen och jämt är hungrig av det. Dock provade jag Klass eftersom min låtsasmammas GD's alltid funkat superbra på det, och hon gjorde det också. Förutom att hon behöver mer fett för att hålla vikten uppe.. Hon är mer krävande i sina behov än en vanlig GD har jag märkt, som klarar sig utmärkt på fettprocent under 20, medan min behöver MINST 28% för att hålla hullet uppe.
Hade det inte varit så, hade hon fått gå på Klass fullt ut :)

Innan det här fodret kom ut som hon äter nu (RC Energy 4800 enbart) så åt hon ett RC foder med 28/18 och Klass.

Mat två ggr om dagen, och 6 dl torrt och 0,5 kg Klass varje gång. En korv Klass då alltså.
Nu äter hon det när vi sover borta hos kompisar eller så, det är lätt och behändigt att bara stoppa ner 2 korvar i en påse, än att behöva släpa med sig torrfoder :)

Min frys vet jag inte exakt hur stor den är, men jag vet att den inte rymmer 250 kg som man måste köpa om man ska köpa direkt från Klass. Så jag köpte (Köper) från en återförsälhare i närheten då istället.
Som mest får det plats ungefär 50 kg skulle jag gissa på. Jag har aldrig fyllt upp den helt, men har fått ner 30 kg med lätthet :)

Som vuxen GD med normalbehov och normal aktivitet behöver dom äta ca 4 korvar om dagen av det vanliga helfodret. Det är 2 kg, och dom får i sig det lätt!
Min som då behöver mycket mer än normala GD's, plus fortfarande växer skulle behöva minst 5 korvar om dagen för att hålla sig slank, så därför funkar det inte för oss. Kanske gör det som vuxen dock, då byter jag gärna tillbaka till Klass!
Här i Sthlm kostar det 16 kr/kg. En hel kartong är på 10 kg och alltså 160 kr.
På små hundar är Klass väldigt drygt, men på stora hundar blir det ofta dyrare, men väl värt det enligt mig.

En STOOR frysbox som kan placeras i garaget underlättar allt. Då kan du köpa hem från Klass direkt och få det mycket billigare, med hemkörning :)

Men du kan väl tilläggsfodra med deras vom (36% fett) eller köttkross (46,8 % fett)!?

Vad ger du nu som tillägg?

Vad är RC förkortning för?

Ja, det kan ju med lätthet bli dyrt i alla fall... Men jag tror dig absolut att det är värt det.

Kan man inte få ner priset om man beställer mycket? Eller är det konstant 16,-/kg?

Det trista är att jag inte har plats till den stoooora frysbox jag hade velat ha... Men allt går att lösa om man bara vill.

Jag fodrade min schäfertik med Klass foder tidigare. Hon tyckte det var supergott och fungerade mycket bra på det!

Hon åt Klass Plus med 23 % fett, men då åt hon 1½ kg/dag.

Det som var negativt med fodret är att det tillgodoser hundens näringsbehov men inte hundens tuggbehov. Även om min tik äter mycket märgben så behöver hon tugga mer än så. Då är popcorn jättebra!! Ingen näring och inget fett och massor av tugg. :)

Anledningen till att jag slutade var att jag reser mkt med min hund och det är jäkligt bökigt att ta med frysfoder då.

Nu äter hon och min andra tik MeraDog och det funkar super!

Till den lilla 6 månaders tiken ger jag MeraDog Junior och den 3åriga tiken får MeraDog agility alternativt energy beroende på hennes aktivitetsnivå.

Säckarna ligger på 400-500:- st och det är 15 kg.

Är mkt nöjd med fodret. Men vill väl egentligen Barfa men jag har ingen aning om hur man räknar ut näringsbehovet för varje hund. Och jag vill inte chansa. Men för variationens skull så kör jag ner lite morötter, bananer, svamp, kyckling, kött, melon, päron m.m m.m m.m och de älskar det. Även om de tycker om fodret som det är.

Jodå, det skulle jag kunna, men det skulle kosta VÄLDIGT mycket och kräva en ännu större frys.

Hon får inget tillägg alls nu, äter enbart torrfoder. Eftersom hon behöver så mycket, så ligger det fodret på 32/30 och då behöver hon inte äta något annat.

Förhoppningsvis så kommer hon att behöva mindre fett och protein när hon är vuxen, eller så kommer hon att stanna som en hund med högt behov, då får hon fortsätta på ett högenergifoder så länge som det behövs.
Så vi får se vad det blir :) På det här fodret sätter hon muskler som en galning, har mycket energi, ännu mer glänsande päls och äter det utan att knussla. Så det känns bra. Dessutom har det allt hon behöver som växande också.

Men jag VILL ge henne enbart Klass, eftersom hon älskar det så. Men som sagt, jag vill gärna ha råd med mat till mig själv också ;) Hon käkar för ca 600 kr/månad i torrfoder, och du kan ju tänka dig vad det skulle kosta i Klass + Klass tillägg då..

Om man köper direkt från Klass får man ner priset ganska mycket, tyvärr har jag tappat bort mina siffror om det. Från återförsäljare tror jag att det är samma pris hela tiden dock..

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar