Hundfoder?

replica

Trådstartare
Någon som har ett tips på ett hundfoder som får en hund att gå upp i vikt?
Pappas collie äter väldigt dåligt och är väldigt smal, de har testat en massa olika foder men han är extremt kräsen. Han är väldigt pigg, frisk (nyligen besökt veterinär) och helt OK förövrigt dock bara väääldigt smal. Han motioneras dagligen med promenader i skog och mark. Han blir 6 i september om det gör någon skillnad.

Tips mottages tacksamt för att få honom att gå upp i vikt:)

Sv: Hundfoder?

Valpfoder blir oftast hundar tjockare av utan att behöva äta speciellt mycket samt färskfoder brukar få de flesta att öka i vikt.
Gav färskfoder till min hund en tid för att hon skulle öka i vikt och det syndes skillnad bara på några dagar...

Färskfoder. Det gjorde underverk med min hund. Då åt han Bravo färskfoder.

Jag har en Kräsen Husky kille..Jag ger honom Roya canin Energi 4800.
Fungerade jätte bra.men kunnde inte vet ge någon rekomendation på ett bra foder<?

Carrier Premium (röd säck) är riktigt kraftigt. Har gett min hund löjligt små mängder, i mitt tycke, men han har varit hur fin som helst i hullet och pälsen.

Inte jättedyrt heller, runt 300 kr för 15 kg

Fodras han på speciella tider eller har han alltid mat framme?

Olja på maten funkar bra på min, annars kan valpfoder vara ett alternativ. Vad äter han nu?

Började ge min BC korsning Royal Canins Energy då han var som värst och det vände direkt. Han åt i och för sig hur mycket som helst och vad som helst men ju mer han åt desto mer sprang han och smalare blev han, gick liksom åt huvet på honom :( RC Energy kan jag ge mycket mindre av och han håller hullet ändå!

Sen brukar jag hälla på lite olja på maten när det är som varmast (tar väldigt hårt på honom) eller om han har tunnat av lite av någon anledning.

Senast ändrad:

Cenaturio kanske? Har iaf tänkt testa detta foder. Hundar äter INTE foder där det innehåller spannmål. Funderar om inte tillverkarna tänker vad dom tillverkar hundmat med egentligen. Begriper mig inte på såna typer. Helst ska hundar äta färskt foder.

Började ge min BC korsning Royal Canins Energy då han var som värst och det vände direkt. Han åt i och för sig hur mycket som helst och vad som helst men ju mer han åt desto mer sprang han och smalare blev han, gick liksom åt huvet på honom :( RC Energy kan jag ge mycket mindre av och han håller hullet ändå!

Sen brukar jag hälla på lite olja på maten när det är som varmast (tar väldigt hårt på honom) eller om han har tunnat av lite av någon anledning.

Royal Canin innehåller bl a E202 som ger hundar leverskador o andra sjukdomar. Har aldrig gett mina djur detta foder alls, o kommer aldrig testa heller. Det ska inte alls innehålla något spannmål eftersom djur som katter o hundar inte äter havre eller korn överhuvudtaget alls. Men lamm o ris ska tydligen va bra.

Vi matar vår hund med högenergifoder. Han är både kräsen och smal, men Vov högenergi på burk går ner och ger resultat snabbt.

Vår Leonberger är precis lika kräsen, äter dåligt och är smal. (man vill ju ha en maffig Leonberger inte en tunnis...) Men förövrigt frisk och kry.
Vi ger honom valpfoder plus att vi ibland blandar ut det med färskfoder. Nuförtiden så äter han lite bättre när vi tar torrfoder och stänker varmvatten på det så att det bara fuktas lite och rör runt. Ökar doften och det blir smakligare för honom. Han har fri tillgång på foder så han kan äta när han vill. När han bara fick på bestämda tider så funkade det inte alls (även om de i djuraffären sa att det skulle bli bättre då) Vi har också under en period haft på lite "blodpulver" som gjorde att han åt bättre.

Royal Canin innehåller bl a E202 som ger hundar leverskador o andra sjukdomar. Har aldrig gett mina djur detta foder alls, o kommer aldrig testa heller. Det ska inte alls innehålla något spannmål eftersom djur som katter o hundar inte äter havre eller korn överhuvudtaget alls. Men lamm o ris ska tydligen va bra.

Min hund är nu 11 år, KÄRNFRISK, och pigg som en hunghund :bump::banana:!!! Gick igenom honom så sent som för en månad sen och det enda som vet. kunde anmärka på var att han hade börjat bli liiite grå i ögonen men det var ingenting jämfört med va hundar i den åldern brukar va.... Han ultraljudades bl.a. då.

Vår ena collie matvägrade mer eller mindre i 2 månader (pga av löpande tikar överallt), så sen när han skulle upp i hull hade vi problem :crazy:

Men det slutade med att han fick carrier premium + valpfoder från RC 50-50 i början. Sedan drog vi ner på valpfodret ganska snabbt.

Han blev kanonfin i hullet och han var oerhört kräsen, så det smakade tydligen bra :)

Lycka till! :bow:

Kom på att jag hade gjort den här tråden nu:o

De/vi har testat femioelva olika sorters foder på honom - minst. Men inget har funkat. Nu äter han Friskies Adult torrfoder. Han har alltid maten framme, testat att ge honom på olika tider men det passade inte alls. Nu äter han kanske hälften av vad han ska äta på ett dygn, petar lite i maten och går sen därifrån..

Färskfoder vet jag inte om det går, de har en VÄLDIGT liten frys som är fullpackad som det är:p

Min egna hund får fortfarande valpfoder (Bravo) och det har han ätit när vi har haft honom här.. Kanske beror på att det är något nytt dock så att säga..

Tack för alla svar iaf! Ska genast testa!:)

Min kompis mycket kräsna hund åt faktiskt jätte bra och höll vikten fint på detta foder:

35623_nestle_beneful_rind_g_1.jpg

(vet ej hur bra det är näringsmässigt men det var det enda foder han inte ratade efter nån vecka :angel:)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar