Hundfoder - igen

Emuliiaa

Trådstartare
Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i djungeln.

Hunden är en rottis, tik på 3 år och väldigt nätt i modellen. 30kg, mycket aktiv och pigg & alert.

Ända sedan hon var valp (min sambos hund) har hon ätit foder från Appetite, men jag som är intresserad av att lära mig mer och tror det finns bättre vill höra era åsikter. Vet också att de flesta rekommenderar färskfoder här men just nu vill jag bara veta om torrfoder.

Har förstått att man vill ha så lite spannmål som möjligt, även helst inga animaliska biprodukter.
Ang. proteinet så vill man väl ha en hög siffra men inte för hög? Var vill man ha fettet på för nivå?

Har kikat och sett att många rekommenderar Acana och Standart. Vilken av dessa föredrar ni?
Acana innehåller mycket protein medan Standart ligger på samma nivå som det nuvarande fodret, vad gör då Standart till ett bättre foder? Förstår det har att göra med innehållet, såklart, men ja..

Snälla ge mig råd!!

10445570_10204303402972243_8678498265187535384_n.jpg
 
Animaliska biprodukter är underbart bra hundmat och det är nog bara sådant som förekommer i köttväg i hundmaten. Vad animaliska biprodukter är? Allt som inte är tillräckligt "fint" för människor att äta. Går man tex in i mataffären CityGross så har de en hylla bland köttet med biprodukter, där hittar jag diverse inälvor, grisknorrar, tungor m.m. Tro inte att det är "finköttet" som blir hundmat, det är på tok för dyrt för det oavsett fodertillverkare.

Nog om detta. Hade jag tvingats ge torrfoder så hade jag nog hamnat med Acana, Orijen eller Standardt. Standardt har jag gett förut och var på den tiden nöjd med det. Det som för mig är mer positivt med det fodret jämfört med Orijen och Acana är att standardtfodren har en kort, enkel innehållsförteckning som jag förstår mig på. När foder innehåller saker jag inte har koll på, då googlar jag på ingredienserna för att förstå vad hunden faktiskt får i sig.
 
Av de två Acana. Jag vill inte ge hundfoder med ris sen det blev allmänt känt att ris tar upp så mycket arsenik ur jorden att det kan vara skadligt att äta det på lång sikt och för ofta. Det senaste rapporten från FDA visar att människor som åt ris med höga halter arsenik hade hög nivå av kromosomförändringar i cellerna i urinen. Mycket högre än de som åt ris med låg nivå av arsenik. Cellförändringar har samband med cancer. Hundar dör oftast av cancer. Jag skulle välja bort ris i foder till en 3- årig rottis. Standardt har ris i sina foder.

Jag skulle välja bort foder med öljäst, betmassa och fett på någon av de fyra första platserna eftersom de kan vara en risk för magomvridning. (finns i rasen) Det bästa för att undvika foderrelaterad magomvridning är färskfoder, men det vill du inte ge. Det nästbästa är ett spannmålsfritt torrfoder med minst 30% protein och en fiberhalt på minst 3 %.

Flera av Acanas foder passar in på det jag beskrivit. Spannmålsfritt är dyrt; om fodret har lite spannmål blir det billigare. Några av Acanas foder har lite spannmål i form av havre och det tycker jag är ok. Orijen är en dyrare och ännu köttrikare variant av Acana. De har samma tillverkare.

Andra bra torrfoder är Canagan, Taste of the Wild och Applaws.

Om du vill ha 100 % svenska råvaror i ett torrfoder så finns Magnussons Meat & Biscuit. (mellanpris-nivå) Det är bakat torrfoder. Inte spannmålsfritt, men bakat torrfoder har statistiskt sett gett mindre risk för magomvridning. Du behöver i regel inte ge så mycket som det står på påsen att man ska ge. Det finns i Adult eller Work. Ica Maxi, Coop, nätbutikerna och tillverkaren Magnussons säljer det.

Ett brittiskt foder med riktigt bra pris och speciellt om man köper två säckar är Simpsons. Jag skulle välja en sort utan öljäst och betmassa. zooplus har Simpsons. Så här ser ett av fodren ut:

Ingredienser:
Urbenad kyckling (27%), torkad kyckling (16%), urbenad lax (13%), sötpotatis, potatis, torkad vitfisk (7%), torkad lax (5%), torkad kalkon (4%), kycklingfett (2%), kycklingsky (2%), torkade hela ägg (2%), urbenad vitfisk (2%), ärtfibrer, alfalfa, mineraler, vitaminer, torkade äpplen, torlade morötter, spenat, torkade alger, torkade tranbär, prebiotisk FOS, anisfrön, bockhornsklöver, glucosamin, MSM, kondroitin, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.
Analytiska beståndsdelar:
Protein 38%, olja 18%, fibrer 3%, aska 10,5%, kalcium 2,01%, fosfor 1,62%, omega 6 2,53%, omega 3 1,93%.
För två säckar på 12 kg blir det 1099 kr och det är prisvärt för ett kvalitetsfoder med livsmedelskvalitet och holistiskt med brittiska råvaror.
 
Animaliska biprodukter är underbart bra hundmat och det är nog bara sådant som förekommer i köttväg i hundmaten. Vad animaliska biprodukter är? Allt som inte är tillräckligt "fint" för människor att äta. Går man tex in i mataffären CityGross så har de en hylla bland köttet med biprodukter, där hittar jag diverse inälvor, grisknorrar, tungor m.m. Tro inte att det är "finköttet" som blir hundmat, det är på tok för dyrt för det oavsett fodertillverkare.

Nog om detta. Hade jag tvingats ge torrfoder så hade jag nog hamnat med Acana, Orijen eller Standardt. Standardt har jag gett förut och var på den tiden nöjd med det. Det som för mig är mer positivt med det fodret jämfört med Orijen och Acana är att standardtfodren har en kort, enkel innehållsförteckning som jag förstår mig på. När foder innehåller saker jag inte har koll på, då googlar jag på ingredienserna för att förstå vad hunden faktiskt får i sig.

Tack för ditt svar! Kanske missuppfattade det jag läste om animaliska biprodukter, uppfattade att det var typ hovar och sådant.

Så det gör inget att Standart innehåller så lite protein? Typ 24% medan Acana runt 30.. Var vill man helst ligga på för %?
 
Tack för ditt svar! Kanske missuppfattade det jag läste om animaliska biprodukter, uppfattade att det var typ hovar och sådant.

Så det gör inget att Standart innehåller så lite protein? Typ 24% medan Acana runt 30.. Var vill man helst ligga på för %?

Det gör det också, hovar, fjädrar m.m. brukar räknas som biprodukter i hundmat, men vad som faktiskt är i fodren vet du aldrig så länge du inte gör hundmaten själv. (Vilket är en av många anledningar till att jag själv barfar)

Huruvida det är lagom mängd protein eller inte beror ju på hunden. De bränner dessutom fett innan de bränner protein, så fettmängden är också intressant att titta på. Sedan spelar det ju ingen roll vad det är för procentsatser om hunden inte mår bra på det, vilket gör att jag själv inte tittade på sådant ens på den tiden jag gav torrfoder. Jag tittade på hunden istället.
 
Ett brittiskt foder med riktigt bra pris och speciellt om man köper två säckar är Simpsons. Jag skulle välja en sort utan öljäst och betmassa. zooplus har Simpsons. Så här ser ett av fodren ut:

Ingredienser:
Urbenad kyckling (27%), torkad kyckling (16%), urbenad lax (13%), sötpotatis, potatis, torkad vitfisk (7%), torkad lax (5%), torkad kalkon (4%), kycklingfett (2%), kycklingsky (2%), torkade hela ägg (2%), urbenad vitfisk (2%), ärtfibrer, alfalfa, mineraler, vitaminer, torkade äpplen, torlade morötter, spenat, torkade alger, torkade tranbär, prebiotisk FOS, anisfrön, bockhornsklöver, glucosamin, MSM, kondroitin, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.
Analytiska beståndsdelar:
Protein 38%, olja 18%, fibrer 3%, aska 10,5%, kalcium 2,01%, fosfor 1,62%, omega 6 2,53%, omega 3 1,93%.
För två säckar på 12 kg blir det 1099 kr och det är prisvärt för ett kvalitetsfoder med livsmedelskvalitet och holistiskt med brittiska råvaror.

Hur kommer det sig att du vägrar ge foder med ris i pga arsenik men ändå är villig att ge foder med ingredienser som är giftiga för hundar (åtminstone i större mängder)? Hur ser du på att potatis är en av de grödor som besprutas med allra mest gift och därför bidrar till att hela världen förgiftas mer och mer och mer?
 
Det har varit massor av varningar om ris sen 2012. Svenska livsmedelsverket avråder från att alls ge rismjölk till barn under 6 år och annat ris ska ätas med måtta och det gäller både barn och vuxna. Amerikanska livsmedelsverket FDA säger detsamma och de är verkligen sega med varningar. Säger de nåt sånt, ja då är det allvar.
Man ska skölja riset många gånger och sen koka det i 6 gånger så mycket vatten för att minska arseniken med 30-50 %. I torrfoder med ris kan man inte det.
De har inte varnat för konsumtion av potatis.

Ingen faller ned död på gatan efter en portion ris, men om du/din hund äter det 14 gånger i veckan i flera år blir det mycket. Arsenik och andra tungmetaller samlas i kroppen. Gör som du vill! Det finns storrökare och drinkare som lever i hundra år, fast de vet att tobak dödar 6 miljoner människor varje år i världen. En hund som bara har något år kvar att leva och äter risfoder kan fortsätta med det, tycker jag. Jag skulle dock inte vilja ge något med alltför hög andel gift i till en ung hund och riskera att den får cancer i förtd. (Arsenik ger olika cancrar, lever- och njurförändringar och ökad risk för diabets typ-2)
Läs FDA senasterapport:

http://www.consumerreports.org/cro/...show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm

dogfoodadvisor har skrivit om det:

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

Här en hundägare som skrivit om det och länkar flera sidor med info:

http://www.arsenic-dog-food.com/
 
Till TS:
Mängd protein är inte jätteviktigt om du tycker att det är ok med ganska mycket kolhydrater i ett foder. Överskott av protein bajsas ut. Köttrika foder har högre procent protein, så är man ute efter det ska man kika på procenten protein. Ju mindre mängd protein desto mer kolhydrater. Om hunden har risk för magomvridning är det bättre med proteinnivåer med 30 % eller däröver i ett torrfoder. Valpar behöver mer protein än vuxna hundar.
 
Till TS:
Mängd protein är inte jätteviktigt om du tycker att det är ok med ganska mycket kolhydrater i ett foder. Överskott av protein bajsas ut. Köttrika foder har högre procent protein, så är man ute efter det ska man kika på procenten protein. Ju mindre mängd protein desto mer kolhydrater. Om hunden har risk för magomvridning är det bättre med proteinnivåer med 30 % eller däröver i ett torrfoder. Valpar behöver mer protein än vuxna hundar.

Tack för dina svar! Ska fortsätta kolla runt lite :-)
 
Ska kanske tillägga att hög procent protein inte alltid betyder hög andel kött. (Låg procent protein betyder alltid lite kött). Om det finns många vegetabiliska råvaror som slutar på protein så är oftast en stor del vegetabiliskt protein. Exempel på vegetabiliska proteinkällor är majsprotein, sojaprotein och vegetabiliskt proteinisolat. De här fodren får aldrig höga betyg hos dogfoodadvisor och liknande sidor. Om du vill ha ett köttrikt torrfoder titta på de 5-stjärniga fodren.
 
Låg procent protein behöver inte betyda mycket kolhydrater, det kan betyda mycket fett också. Foder består som bekant av lite mer än kolhydrater och protein.
 
Knapp

Min sambo frågade mig varför vi skulle byta från appetitt till standart när dom båda innehåller spannmål, men standart är väl ett bra mycket bättre foder än appetitt? Vet ni något om appetitt? Hon äter adult medium breed sensitive.

Acana har ju några spannmålsfria och han trodde det var bättre att byta till det då så man slipper spannmålet..
 
Hur kommer det sig att du vill byta? Hur är hundens avföring, päls, tassar, tänder, mage?

Hon går på utredning nu om varför hon läcker, så vet. föreslog bland annat att se vad som händer om man byter mat. Sedan är ofta avföringen ganska "kladdig"/lös, pälsen är fin, tassarna är lite torra och spruckna, tänderna har hon också haft lite problem med (en knäckt, några tänder ser "avskalade" ut). Hon äter inte ofta, även fast hon har fri tillgång. När hon väl äter så tar hon hela skålen i ett svep.
 
Ah, ja då låter det klokt att byta mat. Äter hunden tex ett bra färskfoder så är avföringen hård, mörk, luktfri och hunden bajsar bara 1-2 gånger per dag. Något liknande borde gå att få till även om hunden äter torrfoder.
 
Ah, ja då låter det klokt att byta mat. Äter hunden tex ett bra färskfoder så är avföringen hård, mörk, luktfri och hunden bajsar bara 1-2 gånger per dag. Något liknande borde gå att få till även om hunden äter torrfoder.

Ja precis, våran bajsar nog upp mot 3-4 ggr/dag och det luktar rätt mycket också. Men det jag skrev innan om appetitt och att han tyckte/trodde det var bättre att byta till ett spannmålsfritt foder (acana då) istället för till standart som precis som appetitt innehåller spannmål, vad säger du om det?

Vet du något om appetitt?
Jag kunde inte förklara så bra varför standart är bättre (?) än det nuvarande..
 
Ja precis, våran bajsar nog upp mot 3-4 ggr/dag och det luktar rätt mycket också. Men det jag skrev innan om appetitt och att han tyckte/trodde det var bättre att byta till ett spannmålsfritt foder (acana då) istället för till standart som precis som appetitt innehåller spannmål, vad säger du om det?

Vet du något om appetitt?
Jag kunde inte förklara så bra varför standart är bättre (?) än det nuvarande..

Har absolut noll koll på det fodret. Vad är det för ingredienser?
 
Har absolut noll koll på det fodret. Vad är det för ingredienser?

Lammjöl, ris, kycklingmjöl, animaliskt fett, vete, majs, hydrolyserat laxprotein, ärtprotein, hydrolyserad kycklinglever, heläggspulver, laxolja, sockerbetsfiber, cikoriarot, mineraler, vitaminer, L-treonin, L-taurin, saccharomyces cerevisae – MacroGard™.

25% råprotein, 16% råfett
 
Lammjöl, ris, kycklingmjöl, animaliskt fett, vete, majs, hydrolyserat laxprotein, ärtprotein, hydrolyserad kycklinglever, heläggspulver, laxolja, sockerbetsfiber, cikoriarot, mineraler, vitaminer, L-treonin, L-taurin, saccharomyces cerevisae – MacroGard™.

25% råprotein, 16% råfett

Byter ni till ett foder utan majs och vete så lär det bli stor positiv förändring på hur hunden mår och bara genom att få bort majset lär avföringen bli klart bättre. Sådant kan verkligen(!) sätta fart på många magar... Sockerbetsfiber skulle jag också undvika och jag är inget fan av hydrolyserat protein. Vad det sista är vet jag inte, men jag är för lat för att googla just nu, framförallt när det inte påverkar vad jag tänker om fodret i stort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 038
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Var lär jag mig om hundfoder och vad som är det bästa för min hund? Har alltid haft häst och räknat fosterstater, men slutat med häst...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 522
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 103
Senast: tanten
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp