Hundens ben "krampar"

RubinNovak

Trådstartare
Tik, blandras, snart 6 år. Börjat varva ner på ålderns höst men har varit väldigt aktiv som yngre. För ca 3 veckor sedan reste hon sig efter att ha legat ner och vilat, då höll hon kvar vä bak i luften (påminde om köldkramp). När hon väl satte ner den (10 sek senare) så haltade hon. Hältan försvann mer och mer ju mer hon rörde på sig. Visade inga tecken på smärta, var sig själv i övrigt. Pojkvännen sa att det hade hänt en gång innan, någon/några dagar innan.
Funderade på att åka in med henne men eftersom hon sprang runt som vanligt avvaktade jag.

Igår hände det igen. Samma ben, samma sätt.

Bör jag åka in? Kan det vara någon vanlig "krämpa"?

Sv: Hundens ben "krampar"

Jag skulle absolut undersöka det. Oavsett ålder på hunden så tyder det ju på att något är fel (6 år är inte heller någon direkt ålder på en hund om det inte rör sig om gigantstora raser).

De gånger min hund gjort så, så är det för att hon haft väldigt ont av en sträckning. Hon har även pålagringar i knäna och behöver dagliga långpromenader, stretching och smärtstillande för att inte bli värre. För att få till allt så bra som möjligt så har vi alltså varit både till veterinär och en otroligt bra fysioterapeut som noga kollat igenom alla muskler, muskelfästen osv i hela hunden.

Jo det lutar ju helt klart att åka in med henne.. Då för 3 veckor sedan var jag inte lika orolig men när det hände först trodde jag bara att det var något tillfälligt men nu är det ju uppenbarligen återkommande...

"Ålderns höst"? Har du skrivit rätt att hunden är 6 år? Jag skulle inte kalla det ålderns höst för någon hund, inte ens giganterna. Om hunden har börjat uppföra sig som om den är gammal så är något fel! Bums in till veterinären!

Det tycker jag ju iochförsig kan vara individuellt i vissa lägen. Framför allt när man tänker på raserna hon har i sig och den oseriösa aveln hon kom till genom. Tid är redan bokad så du behöver inte oroa dig.

Hoppsan, vilken attityd det blev på det inlägget? Märkligt med tanke på att du ber om hjälp att få reda på vad som är fel på din hund.... Jag har hittills inte träffat en 6-årig frisk hund som uppfört sig som om den vore gammal. Och då träffar jag ganska många hundar varje vecka. Därav min reaktion. Hade någon av mina hundar uppfört sig som om den vore gammal vid 6 års ålder (eller 5, hunden har inte ens fyllt 6) så skulle jag vara MYCKET orolig.

Inte menat med någon attityd, tyckte jag bara skrev min åsikt. Men alla tolkar vi såklart olika. Hon har en HELT annan aktivitetsnivå nuförtiden. Och hon har gjort sin beskärda del undersökningar genom åren.

Nåja, åter till nutid. Vet kände ingen svullnad, värme, ojämn muskling osv men hunden reagerade vid palpering av lårmuskeln i benet där problemet var. Hon ville först testa med antiinflammatoriskt/smärtstillande i 14 dagar och sedan röntga om ingen förbättring skedde. Jag ville dock röntga direkt så det gjorde vi. Bilderna visade ingenting men hon skulle undersöka nån liten fläck noggrannare. Så nu är vi på väg hem med medicin och en väldigt groggy hund.

Så gjorde min sexåriga boxer ibland. Hon har spondylos, ganska illa. Med medicinering och rätt hantering har hon slutat.

Så gjorde min sexåriga boxer ibland. Hon har spondylos, ganska illa. Med medicinering och rätt hantering har hon slutat.

Hur fick ni diagnosen? Vet gjorde en grundlig koll med händerna i vaket och sov-läge och röntgade. Hittade dock inget förutom en öm muskel då.

Vi har ju röntgat och det syntes väldigt tydligt. Kanske det inte alls har med spondylosen att göra:confused:

Tidigare tänkte jag att det bara var som att hon sovit "på sitt ben" och domnat. Kan det månne vara så enkelt?

Vi har ju röntgat och det syntes väldigt tydligt. Kanske det inte alls har med spondylosen att göra:confused:

Tidigare tänkte jag att det bara var som att hon sovit "på sitt ben" och domnat. Kan det månne vara så enkelt?

Nä, det enda hon såg var en fläck som hon inte trodde var någonting men hon skulle ändå rådfråga min absoluta favoritveterinär som jobbar på samma klinik. Kanterna såg rena och fina ut, och inga ljusa fläckar på några ställen där de inte hörde hemma osv.

Det var min tanke första gången det hände! Det har ju aldrig varit så förut men det var lite det jag tänkte med att det kanske är lättare hänt när dom börjar bli lite äldre.

Hon gjorde det nyss igen, trots att hon fått sin månadsmedicin i tisdags (Trocoxil, verksamt ämne Mavacoxib). Så då kan jag stryka det sambandet.

Min har enligt röntgen fina höfter.

Nu blir man ju lite fundersam.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka