hunden ylar när hon är själv

Mirre

Trådstartare
vad göra åt det?
Fattar inte varför för hon är van att vara själv hemma och har alltid mat, vatten och tuggrej/ leksaker att pyssla med.
Är alltid ordentligt rastad innan vi går

Sv: hunden ylar när hon är själv

Hon saknar sin flock ju. Därför ylar hon. Du får backa några steg i ensamhetsträningen. Hon känner sig inte trygg.

:):bow:
Hur ensamträningen gått till från början vet jag dock inte eftersom jag bara känt vovvan i 4 mån. Är eg sambons hund så. Men ska snacka med sambon om det

Om man helt plötsligt har två hundar som inte kan vara själva och sitter och ylar då?

Min hund känner sig inte trygg om han ensam hemma och lös i huset, men har jag honom i hans bur så är han hur cool som helst. Så att skaffa bur kanske är ett alternativ? :)

Nu är han ifs tränad sen han var liten på att sova och vara i buren, men man vet ju aldrig om det fungerar eller ej förrän man har tränat och prövat.

Ha på radion kan vara ett alternativ också. Gärna en radiokanal med mycket prat. Inte för mycket musik och reklam. Lugna favoriter kan annars vara att föredra eller P1/P3. :) Funkade på min hund. Grannarna klagade på att han skällde för mycket. Så provade jag att ha radion igång för att han ändå skulle höra röster. Och efter det så klagade dom inte längre :)

Nej räcker med en. Har inte plats nog för två.

Lottch: Har jag inte tänkt på men hon är faktiskt van vid bur. När hon är hos sambons föräldrar så är hon i bur när dem inte är hemma. Men där har hon sällskap också

Hanko: Det var smart:idea:

Skaffa en tredje...?

:rofl::rofl::o:D
Men är de två, så är de ju inte ensamma. :angel:
Hade en som ylade och tuggade sönder saker när den blev lämnad "ensam" trots kompis.
Lösningen var att ha den endast i köket med en kamrat.
Hon blev antagligen stressad med alla andra hundar och jag inte närvarande. = mindre utrymme och en lugn polare så löste det sig. Idag har hon lärt sig att det inte är farligt att jag lämnar huset.
Men har man endast en hund och den ylar, så har man misslyckats med ensamhets träningen och får börja om från början.
Alt, ta snabba vägen med bur. (vilket inte är dåligt alls!)
Låt voven sova i buren vid sängen om natten, flytta den succesivt ut ur sovrummet. Sen är den ju ensam tillslut.
Sen finns det extrema undantags fall som ylar hur man än gör. Då är mitt tipps att flytta till landet. :D

Att hunden har en egen plats att ligga på (en korg, en filt eller en bur) är ett bra sätt att få den lugn. I Tv programmet Gokväll går "Hundskolan" med Barbro Börjesson och hon tog för ett par veckor sen upp ett fall där man tränade ensamhet med en ylande kines... funkade jättebra. Titta på programmet på svt.se. Tänk på att buren inte ska vara stängd när hunden är ensam en längre stund. Hunden ska vara ligga kvar fastän luckan är öppen och det gör den efter träning... men det kan lika gärna vara en filt eller en korg... bara du tränar att hunden ska ligga på sin plats.

vad göra åt det?
Fattar inte varför för hon är van att vara själv hemma och har alltid mat, vatten och tuggrej/ leksaker att pyssla med.
Är alltid ordentligt rastad innan vi går
Kolla go kväll svt 2
Barbro Börjesson s tipps Hon hade just en sådan hund för ett tag sedan. Skaffade en bur , tränade det. Kanon blev det.
Köp Barbro Börjessons bok finns 3 olika

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat