Hunden vill inte äta

Huginn08

Trådstartare
Jag har en finska lapphund hemma som snart blir 9 månader som är väldigt dålig på att äta. Detta har blivit värre den senaste tiden och han ibland äter han max en gång om dagen. Han är inte supertunn men vill ändå få upp honom mer så han har att bygga muskler av.

Vi har en annan hund hemma, en surmulen dvärgpudel på 12 år, som ofta inte låter valpen äta när han väl är där och vill äta. Vi har då plockat bort gamlingen men valpen äter då ytterst lite ändå.:(

Han får Euka*ubas valpfoder för alla raser, plus mjukmat. Vi är ute 5 ggr per dag och han är ofta med till stallet och busar.

Vad kan det vara som göra att han inte vill ha sitt foder? Könsmognad? Andra hunden som kontrollerar honom?

Sv: Hunden vill inte äta

Testa att dela på hundarna vid matdags, stäng in unghunden bakom en grind med skynke över så han inte ser den andra hunden och låt den vara där 30 minuter eller så. Och ta bort maten innan pudeln släpps dit så det inte blir konkurrens.
Vår ena hund är hemma äter inte när han ser dom andra hundarna, utan vi stänger bort honom i ett annat rum så han kan äta i lugn och ro. En del hundar äter bättre om någon hänger över axeln på dom, andra blir osäkra och äter sämre!

Hur mycket får han i sig per dag, på ett ungefär? Vår Lappland åt bara en gång per dag under en tid, men var i bra hull. Tycker du att hunden är tunn?

Dela på hundarna när de får mat så att den gamle inte kan gå fram till valpen och hans mat. Byt inte foder stup i kvarten och lägg ingenting extra på. Då vänjer man dem bara vid att om de inte äter så får de annat. Det han inte har ätit efter en stund, när han inte visar intresse för maten längre, tas undan och serveras vid nästa måltid.

Absolut dela på hundarna, men sen tror jag inte att du behöver oroa dig allt för mycket om han inte går ner i vikt och verkar må dåligt. Båda mina har haft "strul" perioder med mat i den åldern. Våran första åt så småningom bara en gång om dagen, försökte man ge honom två gånger om dagen matvägrade han totalt. :crazy: Våran nuvarande kom på att han var en wachtel och är numera lika hungrig som sina raskompisar. Men sommartid när det är varmt så äter han mindre.

Dela på hundarna vid mat (låter som att han blir störd, det blev min med när valpen kom så nu får de mat i olika rum. Annars kan ju konkurrens fungera).

Jag fick prova mig fram med min inte så matglada hund. Lite olika mattider/låta maten stå framme eller inte/antal ggr per dag osv. Det som fick honom att äta mest var att ha maten framme (han var dock ensamhund då), och varva med att ge maten i petflaska eller liknande så det blev roligare. Absolut störst skillnad gjorde det dock att byta till färskfoder, nu äter han jämt.

Överlag tror jag inte man ska krångla för mycket (byta mat stup i kvarten, blanda i massa annat osv) men lite måste man ju prova sig fram.

Har prövat att ge valpen mat i ett annat rum än köket, då har han ätit mycket bättre!

Hoppas detta fortsätter funka!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 356
Senast: Sesca
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist