Hunden under arbetstid/skoltid

Sv: Hunden under arbetstid/skoltid

Både jag och min arbetar utanför hemmet. De senaste åren har vi endast 5 min gångavstånd till arbetet. Det passar oss bra. Som hundägare tycker jag att man alltid anpassar sig på ett eller annat vis med arbete, fritid eller semester - det är en självklarhet och känns på något vis så självklart idag att man inte ens tänker på det.

Visst blir lunchen kortare, tiden något kortare som vi spenderar tillsammans med andra utan våra hundar, och ganska sällan slänger vi oss iväg på impulsiva, längre resor - men vi upplever inte att vi känner oss instängda. Jag tror att det har att göra hur stora problem man gör det till. Våra hundar är ofta med. Vi är gärna hemma, ute i naturen. Många av våra bekanta och familj har hund/ar - de närmaste har ladugårdar som inte kan lämnas våg för vind och därför blir det sällan strul om vi ska sova över eller göra något tillsammans.

Vi hoppas i framtiden på att bygga vårt eget hus på vår egen gård och har börjat att planera detta. Då blir det lite underbarare för våra hundar och häst.

Som ev hundägare är det alltid en fördel att ha ett bra nätverk om det skulle hända något - sjukdom m.m.

De dagar mannen (student) är borta länge (vi har satt gränsen vid fem-sex timmar, om det är någon enstaka dag, annars fyra) kommer någon av mina föräldrar hit och ger vår hund lite uppmärksamhet och en promenad. Jag är alltid borta 10 h./dag då jag jobbar heltid. Den dagen min make börjar jobba kommer vi att ha råd med dagmatte/-husse/hunddagis. Förhoppningsvis vill morsan och farsan fortfarande ställa upp då. ;)

Jag har alltid med hunden på jobbet (städerska) vill inte ens tänka på hur det kommer gå om jag skulle få ett jobb där jag inte kan ha med honom :crazy:. Fast samtidigt kommer jag aldrig söka såna jobb (som det ser ut i dagsläget - ingen annan lösning)

Just nu bor jag hemma med en mamma som inte jobbar. vilket är helt toppen för min del

men nu när egen bostad börjar knacka på dörren ( ett tag kvar visseligen men funderingarna börjar ju i tid i mitt huvud)
så hade jag tänkt mig köpa först och främst en till Hund= sällskap. och förhoppningsvist skaffa ett jobb där jag får fina arbetstider:angel: och kan ta med hunden, är man hästmänniska så är man, stall vore bästa arbetsplatsen. det är iaf min drömplan.

Ja, jag håller med. Vill man så löser det sig väl alltid, eller sättare sagt man ser väl till att det fungerar.

Till alla: Hur länge tycker ni att det är okej att lämna en fullvuxen hund hemma? Om man tex arbetar 8 h; Hur ser ni på att gå ut med hunden på morgonen, låta den vara ensam 4 h, komma hem på lunchen och gå ut och sedan komma hem efter 4 h igen?

Är det vanligt förekommande att man får ta med hunden till jobbet? I tex vanliga arbeten på kontor och liknande?

Jag tycker inte det är ok att ha hunden hemma ensam om man jobbar heltid. Det blir ju inte 8 timmar ensam... Oftast har man ju en viss tid till och från jobbet också. Och man kanske ska handla ed. Räknar man "på riktigt" blir det oftast både 9 och 10 timmar som man inte är hemma...

Själv har jag den enorma lyxen att kunna ha hundarna med på jobbet alltid. Annars vore jag nog inte hundägare.

Jag har en väldig tur,bor på egen gård och har hundgård, men den används mest av kaninen. Vi i familjen har oregelbundna tider så hundarna är vildigt sällan ensamma.

När min gammelhund var ung valde jag att studera på distans. När jag extrajobbade mellan varven valde jag jobb som innebar att min dåvarande sambo var hemma då jag jobbade. Så att säga jag anpassade mitt liv mkt efter hunden.

Just nu är jag sjukskriven :)

När vi skaffade Zaga så pluggade jag heltid och sambon jobbade heltid, men han jobbade kvällsskift och jag studerade på dagtid.

Vi sågs bara på helgerna fast att vi bodde tillsammans ;)

Nu kommer jag vara sjukskriven tills jag går på mammaledighet i 1 år.

Sedan kommer jag börja jobba smått, kanske 50% ( dagtid ) så Zaga är nästan aldrig ensam över huvudtaget.

Hon har inga som helt problem att vara ensamma hemma om så är, hon går och lägger sig omgående och sover tills vi kommer hem.

Trygg hund överlag.

Min sambo har inte för avsikt att byta yrke eller firma men såklart kan allt hända. Någon av oss skulle tvingas ha ett jobb där hunden kan vara med, i annat fall skulle jag sluta jobba eller gå ner på deltid. Om inget av detta var möjligt så skulle vi ju tyvärr tvingas omplacera honom. Det är inte rätt att för sin egen käsleks skull tvinga ett djur att lida.

Du tycker alltså att det är förkastligt, eller att utsätta hunden för lidande, att lämna den på hunddagis eller hos dagmatte?

Mitt svar till TS. Loka har två dagmattar. Den ena bor nära mitt jobb och har egen hund. Den andra är min närmaste granne med småbarn som dyrkar hunden. Ärligt talat tror jag Loka stormtrivs med att så många "beundrare". Idag kommer hon ut på långa promenader varje dag, leker med barn och hundar, skäms bort å det grövsta. Skulle hon följa med mig till jobbet skulle hon få ligga och sova i 8t, undantaget för en halvtimmes promenad på lunchen.

Senast ändrad:

Harley och Grima är hemma själva på förmiddagen mellan 3-4 timmar . Husse kommer hem vid tolv normalt och börjar jobba sex (jag går hemifrån halv åtta efter rejäl rastning ). När vi köpt vår bil kommer husse vara hem till elva, alltså en timme mindre...

Hundarna sover sålänge dom är rejält rastade innan och verkar inte bry sig om att vara ensamma. Dom ha rju dessutom varandras sällskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 187
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka