Hunden under arbetstid/skoltid

Singoalla

Trådstartare
Ni som arbetar utanför hemmet/studerar med mycket tid på plats i skolan, hur gör ni med eran vovve på dagtid? Funderar ni någonsin på hur det kommer att se ut i framtiden om förhållandena ändras?

Sv: Hunden under arbetstid/skoltid

Just nu har jag ju killen som ställer upp mycket så ser vi till att jobba olika helatiden.

Men om förhållade skule sprika så får jag ju hjälp av familjen som gärna ställer upp. Annars skulle jag fundera på dag matte. Men ser hälst att familjen tar hundarna, för vill inte heller lämna dom till vem som hälst.

Men det går alltid lösa om man gärna vill ha hund.

Jag går på högstadiet sp jag bor hemma. Min mormor och morfar Brukar ha hon(dom)+ att min pappa jobar skift. Nu börjar hon bli så stor att hon kan vara hemma ett tag(6 månader), visst har jag tänkt hur jag ska göra på gymnasiet men det brukar ju alltid lösa sig:laugh:

Svärmor har hunden då sambon och jag är borta (jobb/plugg).. Hon är sjukskriven på obestämd tid. Kan inte hon så kan han alltid vara hemma hos pappa (som jobbar hemifrån) eller så får han följa med sambon till jobbet:laugh:

Jag har mina "bortlejda" på dagarna!

Gabbi är hos en daghusse ute på en hästgård där det huserar en massa travtränare, vilket passar henne alldeles utmärkt då hon har vart med mig när jag jobbade i travstall i flera år:D
Kiera är på hunddagis..

Önskar att jag bodde i hus och att jag jobbade mindre så hundarna kunde vara i hundgård på dagarna. Då skulle dom vara riktigt laddade för arbete när jag kommer hem!!:love:

Ja, jag håller med. Vill man så löser det sig väl alltid, eller sättare sagt man ser väl till att det fungerar.

Till alla: Hur länge tycker ni att det är okej att lämna en fullvuxen hund hemma? Om man tex arbetar 8 h; Hur ser ni på att gå ut med hunden på morgonen, låta den vara ensam 4 h, komma hem på lunchen och gå ut och sedan komma hem efter 4 h igen?

Är det vanligt förekommande att man får ta med hunden till jobbet? I tex vanliga arbeten på kontor och liknande?

Den på hästgården, är det en vän som ställer upp eller någon du betalar?

För mig skulle det vara absolut sista utvägen, men jag vet om många som har det så.. Vår grabb är som regel aldrig själv längre än 6h per dygn. I sträck har han varit själv som längst 4h hitills..

Den på hästgården, är det en vän som ställer upp eller någon du betalar?
Det är en man som alltid har velat ha hund men som inte får för sin sambo, så han har henne gratis! Dom gillar verkligen varandra:love:
Skulle det ändras så har jag alltid mamma som ställer upp!

Jag var hemma första halvåret med valpen, sen när jag sommarjobbade heltid så fick han vara hemma hos en snäll bukefalist som blev hans dagmatte:laugh:

Nu börjar jag heltid på nytt jobb, då kommer han få vara med mig till jobbet, Det är på en mjölkgård - så det blir ca 4timmar i stöten jag jobbar morgon och eftermiddag, med raster därimellan och att jag åker hem mitt under dagen 4timmar. Alltså perfekt för att ha hund!:)

Jag tror att man formar sig så det passar inför framtiden. Min hund är med i planeringen och är en viktig byggsten. Visst får man offra en del men jag skulle inte vilja vara utan honom:love: Nu vill jag ha fler hundar och djur:angel:

Senast ändrad:

Vi lämnar Yda hos sambons mamma, som jobbar natt. De dagar hon sover (efter att ha jobbat), sover Yda hos henne i sängen.
Vi är evigt tacksamma att hon har henne om dagarna då sambon jobbar heltid och jag pluggar heltid. Visst, är jag ledig är hon hemma hos mig såklart, men de timmar jag är i skolan.

Hon är själv max 2-3 timmar/dag. Tycker det är precis lagom, och hon kan vara själv längre stunder också vid behov.

Vet inte hur vi hade löst det utan svärmor. Förmodligen hade jag lämnat henne i mammas och pappas hus, hos deras hund så de iallafall kan sova tillsammans. Jag hjälper mamma och pappa med deras hund ett par dagar i veckan när jag slutar lite tidigare. De andra dagarna är det alltid någon annan där hemma som slutar tidigt.
Jag är säker på att det hade löst sig för oss ändå, men vi är så tacksamma över att ha svärmor hemma hela dagarna!

Dagtid är hon hemma med mig, jag jobbar natt och då är hon hos sin hundvakt och sover där.
Till våren ska jag börja plugga och byta stad och jag hoppas på att hitta en bra hundvakt där också, annars måste det bli dagis trots att plånboken inte håller för det sen som student.

Nu varierar min studietid i skolan ganska ordentligt från vecka till vecka, men de veckorna jag är mycket i skolan har jag vänner som kan ställa upp och även en dagmatte på gång nu.
På framtiden tänker jag nog som jag tänkte när jag bestämde mig för att skaffa hund- den dagen den sorgen:) Varför oroa sig om hur det blir om tre år? Jag lever ju nu. Om förhållandena skulle förändras så löser jag det då.
Dagmatte är helt klart ett alternativ jag skulle kunna tänka mig. Hunddagis ställer jag mig lite mer tveksam till.
Det ultimata hade ju varit att jobba på ett jobb där man kan ta med sig vovven. Men eftersom jag läser till sjuksköterska är ju chansen till det inte speciellt stor.
Nattjänst är däremot tänkbart, och då löser det ju sig automatiskt.
Det är lättare att hitta en nattmatte än en dagmatte:laugh:

Jag jobbar heltid. Min hund är ensam större delen av tiden jag jobbar. Pappa jobbar hemifrån så han åker och går ut med henne mitt på dagen. Ibland jobbar jag över och då tar pappa med henne till mina föräldrars hus så hon slipper bli ensam så länge.

Jag planerar att flytta nästa år, då kommer jag bo längre ifrån mina föräldrar och pappa kommer inte kunna gå ut med henne längre, men det problemet tar jag när den dagen kommer.

Ja, jag håller med. Vill man så löser det sig väl alltid, eller sättare sagt man ser väl till att det fungerar.

Till alla: Hur länge tycker ni att det är okej att lämna en fullvuxen hund hemma? Om man tex arbetar 8 h; Hur ser ni på att gå ut med hunden på morgonen, låta den vara ensam 4 h, komma hem på lunchen och gå ut och sedan komma hem efter 4 h igen?

Är det vanligt förekommande att man får ta med hunden till jobbet? I tex vanliga arbeten på kontor och liknande?

Jag tycker inte att det är den bästa lösningen att jobba 8 timmar och rasta hunden på lunchen ,men kan man inte lösa det på annat sätt så går det ju.

Min sambo jobbar väldigt tidiga morgonar(börjar runt 05.00) och de nätter jag jobbar(blir ca 7 i månaden om man räknar bort helgen då sambon är hemma),blir hunden ensam ca 3,5 timmar på morgonen.

Skulle vårt förhållande ta slut har jag kollat med jobbat om det skulle vara ok att ta med hunden(jobbar i vården) och det är det även om det inte heller här är en jättebra lösning.

Jag hade nog försökt hitta någon som jag kunde lämna henne till om nätterna om det skulle behövas.

har henne hemma i lägenheten när jag är i skolan och cyklar hem på lunchen.

Självklart förstår vi vikten i att hunden är ett flockdjur som kräver mycket tid och uppmärksamhet och vi skulle aldrig drömma om att lämna honom långa stunder under arbetstid varje dag. Det är bara inte ok att göra så och kommer aldrig att vara.

Vår hund är med husse på jobbet om dagarna. Han kör grävmaskin på olika byggen och byter arbetsplats ofta. Tuffe är ute hela dagarna och oftast är han lös och kan underhålla sig själv, men håller sig till husse och de andra gubbarna. Han är med på fika, lunch och får leka då och då, ibland lite för mkt. :angel:

Det händer att husse är på byggen där hunden inte kan vara med. Det händer väl max 1gång/år, oftast inte ens det. Dessa dagar är han antingen hos husses pappa som är sjukpensionär och som han också växt upp med när husse bodde hemma hos sina föräldrar, de har förresten också hund. Eller så får han vara hos min hundägande syster som haft hund mkt längre än jag. Hon får ha med hundarna på äldreboendet där hon jobbar.

Min sambo har inte för avsikt att byta yrke eller firma men såklart kan allt hända. Någon av oss skulle tvingas ha ett jobb där hunden kan vara med, i annat fall skulle jag sluta jobba eller gå ner på deltid. Om inget av detta var möjligt så skulle vi ju tyvärr tvingas omplacera honom. Det är inte rätt att för sin egen käsleks skull tvinga ett djur att lida.

Men jag tror inte att det händer. Allt går att lösa. Jag får väl bli hemmafru då, skaffa några barn o få barnbidrag. :angel:

Just nu är min sambo hemma varje dag så han är ju med hundarna.
Skulle det ändras så får vi ha med hundarna på jobbet, vilket jag även nu har ca 2 dagar i veckan.
Skulle det skita sig också skulle jag få ha dagis eller hundmatte till dom.

ang. att lämna själv så visst finns det hundar som inte dör av det, men jag skulle inte klara det då jag inte skulle kunna göra så mkt efter jobbet än att aktivera hunden, umgås med hunden, gå långis med hunden osv.
Jag personligen skulle alltså bli låst hemma/med hunden efter jobbet.

En på jobbet gör så med sin, den är 12 år och sover hela dagarna och ja, då är det en annan sak anser jag.

Jag har ju mina med ibland och jag sitter på kontor.
Vi har ett krav, alla hundar bakom galler eller kopplade och det fungerar jätte bra.

Nike är med mig på jobbet på dagarna. De dagar det inte går får hon vara med husse på jobbet istället.

Nu ser det ut som att det inte kommer fungera lika bra efter jul men då planerar vi att ha dagmatte några dagar i veckan. Visst skulle hon kunna vara ensam några timmar men vill inte att hon ska behöva det i onödan så vi ska försöka hitta ngn som vi kan lita på (vilket jag tycker är svårt när det handlar om ens ögonsten) Men självklart får det lösa sig :).

När vi skaffade henne var vi ju medvetna om att saker kan förändras men det går ju att lösa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 187
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka