hunden ska med och vara överallt?

emlem

Trådstartare
Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?

Isf varför ,varför inte?

Jag ser hundar överallt på dessa ställena. Jag tycker mycket om hundar och saknar min egen nå så enormt även efter 5 år men jag tycker ändå inte att hundar har någonting att göra i affärerna, min fick aldrig följa med och allra minst ner till den allmänna tvättstugan. Jag är inte allergisk eller hundrädd men jag känner många som är det och upplever hundarna på dessa ställen som jobbiga.

Vidare så undrar jag varför många envisas med att få upp hundarna på parkbänkarna, varenda bänk häromkring är nedsmutsad med skitiga tassavtryck, vill man att hunden ska hoppa upp på saker så kan det väl vara på andra ställen än där människorövar ska sitta,eller? kan ju tillägga att det finns massor av bra stenar och välta träd att hoppa upp på här...

Nej det tycker jag inte. Enda gången det finns anledning är i en djurbutik om något behöver provas. I en kläd, mat eller annan affär ser jag ingen som helst anledning att ta med hunden. På café möjligtvis om det är uteservering som är så stor att hundrädda och allergiker kan sätta sig på tillräckligt avstånd. Självklart går man inte in då heller utan man stannar med hunden och ber någon i sällskapet köpa åt en.

Jobbet beror på vad man jobbar med. Min dåvarande hund fick vara med mig på jobbet när jag jobbade på en ridskola men bara på förmiddagen när det enbart var personalen som var där.

Nej jag tycker inte man tar in hundar på affärer, café etc.
Jobb är ju smidigt att kunna ha med dem på eftersom de inte ska vara ensamma för länge, men beror såklart på var man jobbar.

Ser absolut ingen som helst anledning till att hundar ska följa med i affärer och vill inte heller ha hund i tvättstugan. (Med det sagt så har jag själv haft med hund i tvättstuga, när valpis var liten plutt så satt hon i väska på magen när jag var i tvättstugan någon gång. Nödlösning, verkligen.)

Att hunden är med på jobbet beror ju väldigt(!) mycket på vad det är för typ av jobb. På vissa arbetsplatser går det utmärkt, på andra hade det varit rent farligt att ha med hunden. Jag har gärna med hund på jobbet.

Rent generellt tycker jag inte att hundar har i vanliga affärer att göra, undantaget djuraffärer och med undantag för ledarhundar och andra service-hundar som föraren är beroende av för sin egen säkerhet osv.

Gällande jobb så är det från arbetsplats till arbetsplats. På vissa arbetsplatser är det helt okej med djur, på andra är det inte okej. Det beror på miljön och vilka personer som vistas på arbetsplatsen. Arbetsgivare är ofta själva bra på att bedöma sånt. På mitt arbete får man inte ha med sig hund eftersom det inte är en hundvänlig miljö.

Nej jag tycker inte de ska vara med överallt. Ser ingen poäng i det. Många gånger är inte miljön det bästa för hunden men ägaren inser det inte. Andra gånger kan det vara människor som inte ska behöva umgås med hundar, av olika skäl. Lika lite som att det inte är en rättighet att röka över allt behöver inte hundar vara över allt.

Jag ancer att min hund är med mig överallt i det stora hela men går jag in på en affär (undantag djuraffärer mm ) får hon snällt vänta i bilen. I en allmän tvättstuga skulle jag aldrig ta med hunden med omtanke av de övriga som kanske faktiskt inte tål hundar. Jag sprider tilltäckligt med hundhår bara genom att själv vistas där :angel:

Men i övrigt är hon med på det mesta. Dock upplever jag att det inte är riktigt liks accepterat på exempelvis bussen att ha en stor schäfer med sig jämfört med någon liten knähund trots att man gör allt rätt och riktigt.

Jag tycker hundar bör få följa med på café och restauranger, men ser inte behovet att få följa med in i mataffären.
Har levt med hund i ett land där hundar är välkomna överallt förutom mataffär och det underlättar vardagen enormt om man bor inne i stan och är också trevligt att kunna slinka in på ett café efter en långpromenad eller göra något snabbt ärende på vägen hem utan att behöva lämna hunden hemma först.
Dessutom var båda mina hundar jag hade när hag pluggade utomlands stabila på olika miljöer och i olika sociala situationer just för att jag kunde ta med dom överallt.
Var aldrig något problem med stökiga hundar eller liknande när man var på café.

Nyfiken fråga till de som tycker hundar ska få vara med på allmänna platser inomhus som affärer, restauranger, caféer....hur ska allergiker göra?
Lämna lokalen när det kommer in en hund?
Har en extremt pälsdjursallergisk bror och han skulle absolut inte kunna vistas i samma lokal som en hund eller gå in på tex en restaurang där en hund nyss legat i en timme el två för att husse och matte ätit middag.

Så rent praktiskt. Hur skulle det funka?

Nyfiken fråga till de som tycker hundar ska få vara med på allmänna platser inomhus som affärer, restauranger, caféer....hur ska allergiker göra?
Lämna lokalen när det kommer in en hund?
Har en extremt pälsdjursallergisk bror och han skulle absolut inte kunna vistas i samma lokal som en hund eller gå in på tex en restaurang där en hund nyss legat i en timme el två för att husse och matte ätit middag.

Så rent praktiskt. Hur skulle det funka?

Det verkar fungera väldigt bra i alla andra länder i Europa, är bara här i Norden det är så extremt hundovänligt.
Dessutom är det ovanligt att vara sådär extremt allergisk. Jag har ingen aning om hur andra extrema allergiker gör, men jag antar att de undviker ställen där de kan utsättas för sin allergi. Tänker på extrema nötallergiker, citrusallergiker, fiskallergiker etc.

Det verkar fungera väldigt bra i alla andra länder i Europa, är bara här i Norden det är så extremt hundovänligt.
Dessutom är det ovanligt att vara sådär extremt allergisk. Jag har ingen aning om hur andra extrema allergiker gör, men jag antar att de undviker ställen där de kan utsättas för sin allergi. Tänker på extrema nötallergiker, citrusallergiker, fiskallergiker etc.
Fast om hundar ska vara tillåtna på alla allmäna platser inomhus måste ju allergiker undvika alla platser.
Kan det inte vara så att vi i skandinavien är mer upplysta om allergier och har en annan hänsyn än övriga europa?
Det finns ju speciella caféer och restauranger för hund. Rent logiskt borde det räcka i mitt tycke ist att stänga ute människor från allmäna platser. Angående födoämnesallergier stannar inte de allergenerna kvar på samma sätt i tyger och annat som pälsdjurskvalster gör så den jämförelsen haltar.

Fast det är ju i stort sett bara i Norden som man inte får ha med sig hundar på caféer och restauranger och jag kan inte tänka mig att man är mer allergisk mot pälsdjur här än i övriga Europa. Tror det mer handlar om vana, utomlands är det ingen som ens reflekterar över att hunden är med men här blir man uttittad även om man är på en sån restaurang där de får vara.

Jag vet en tjej som är extremt allergisk mot hundar, men även mot starka dofter, cigarettrök mm. Hennes liv är såklart väldigt begränsat pga detta men jag tror faktiskt det är fler som blir riktigt sjuka av stark parfym eller cigarettrök än av hundar.

Har även en vän som är väldigt allergisk mot jordnötter. Hon blir dålig om hon är hemma hos någon som ätit jordnötter flera veckor tidigare, har svårt att gå på krogen och när hon ska flyga ber de alltid alla på planet att absolut inte öppna en påse jordnötter. Även hennes liv är begränsat av allergin.

Jag har ganska många vänner som är allergiska mot hundar. Det börjar klia på dom om hundarna slickar och det börjar rinna i näsan om de borrar ner huvudet i hundens päls men de känner inte av hundarna om de inte har närkontakt med dom. Och der tror jag är den vanligaste formen av allergi. Som tur är det få personer som blir väldigt sjuka av att bara vistats i samma lokal som en hund.

Senast ändrad:
Fast om hundar ska vara tillåtna på alla allmäna platser inomhus måste ju allergiker undvika alla platser.
Kan det inte vara så att vi i skandinavien är mer upplysta om allergier och har en annan hänsyn än övriga europa?
Det finns ju speciella caféer och restauranger för hund. Rent logiskt borde det räcka i mitt tycke ist att stänga ute människor från allmäna platser. Angående födoämnesallergier stannar inte de allergenerna kvar på samma sätt i tyger och annat som pälsdjurskvalster gör så den jämförelsen haltar.

Men så är det inte, då de flesta allergiker inte är så allergiska att de inte klarar av att vistas i en lokal där det varit en hund några timmar tidigare.
I lokaltrafiken får du ju ha hund, och det fungerar väldigt bra för nästan alla. Är man extremt allergisk så blir livet begränsat och man kan inte vistas överallt, oavsett om det är extrem pälsdjursallergi eller extrem fiskallergi (träffade en som fick astmabesvär när det serverades fisk i lunchrestaurangen, hon kunde dessa dagar inte vistas där inne).

Det fungerar så väldigt bra överallt annars så jag är definitivt för en mer öppen syn, fler och fler caféer, restauranger och krogar i Stockholm börjar tillåta hund, om det inte skulle fungera så skulle de inte börja göra det.
Överlag fungerar det bättre med hundar utomlands tycker jag. Fler hundar går lösa och lär sig redan från början hundspråk och andra hundars signaler.
Trots att fler hundar var lösa i parkerna upplevde jag betydligt mindre stök, bråk och gruff där som här.

Vi har olika syn på det hela helt enkelt.

Fast det är ju i stort sett bara i Norden som man inte får ha med sig hundar på caféer och restauranger och jag kan inte tänka mig att man är mer allergisk mot pälsdjur här än i övriga Europa. Tror det mer handlar om vana, utomlands är det ingen som ens reflekterar över att hunden är med men här blir man uttittad även om man är på en sån restaurang där de får vara.

Jag vet en tjej som är extremt allergisk mot hundar, men även mot starka dofter, cigarettrök mm. Hennes liv är såklart väldigt begränsat pga detta men jag tror faktiskt det är fler som blir riktigt sjuka av stark parfym eller cigarettrök än av hundar.

Har även en vän som är väldigt allergisk mot jordnötter. Hon blir dålig om hon är hemma hos någon som ätit jordnötter flera veckor tidigare, har svårt att gå på krogen och när hon ska flyga ber de alltid alla på planet att absolut inte öppna en påse jordnötter. Även hennes liv är begränsat av allergin.

Jag har ganska många vänner som är allergiska mot hundar. Det börjar klia på dom om hundarna slickar och det börjar rinna i näsan om de borrar ner huvudet i hundens päls men de känner inte av hundarna om de inte har närkontakt med dom. Och der tror jag är den vanligaste formen av allergi. Som tur är det få personer som blir väldigt sjuka av att bara vistats i samma lokal som en hund.

Jag tror snarare att det beror på hur beslutsfattarna ser på saker och ting. För inte alls längesedan var det helt okej att röka nästan överallt och då rökte också många av de som bestämde. Till och med grundskolor fick skit för att de hade rökrutor för att folk tyckte att det begränsade deras rätt att röka överallt. I videobutiker och på krogen röktes det, alla sjukhus hade rökrum osv. Idag är det ju inte så längre.

Vad gäller allergi så är jag själv såpass allergisk mot vissa hundraser att jag absolut inte klarar av att vara i samma hus som en hund som framkallar allergin, även om hunden inte är där just då och det är välstädat efter hunden varit där. Möter jag en sådan hund på stan får jag gå över gatan. Borra ner ansiktet i en hundpäls kunde jag inte ens göra på min förra hund för då blev jag dålig direkt men det gick bra sålänge han inte låg i min säng eller jag var för närgången. Lite kli och näsdropp är en sak men när man blir sjuk på riktigt och i flera dagar är det inte så kul längre.

Kanske ser du inte de som får begränsa sina liv mycket mer än nödvändigt men de finns och jag tycker att man ska visa hänsyn. De flesta är överens om att det inte är lämpligt att ha med barn överallt så varför skulle man ha med hunden överallt? Vad ger det hunden?

På caféer och restauranger tycker jag hundar kan få vara med på uteserveringen. Dels tycker jag att det är trevligt att ta en promenad till stan, luncha eller fika och sen gå hem igen. Och dels kan jag inte förstå vem man skulle störa såvida det inte är supertrångt eller om man har en hund som för en massa liv. Så många som är så superallergiska tror jag inte det finns. I min stad har vi inget hundcafe heller som alternativ.

Lika så när man reser med bil. Det är inte alltid lämpligt att lämna i bilen, tex en varm sommardag. Och reser man långt behöver man äta nån gång under tiden. Visst kan man ordna egen lunch att ta med men jag uppskattar att kunna köpa färdigt och kunna äta på uteserveringen med hunden med.

På jobbet beror ju på, jag kan ha med hund på mitt jobb och det underlättar vardagen helt klart. Men på vissa jobb går det ju inte

I övriga affärer utom djurbutik tycker jag inte hundar behöver följa med.

Tvättstugan har hunden fått följa med nån enstaka gång, men det var bara nödfall. Var på promenad, glömde bort tiden och vi sladda in i tvättstugan precis innan min tid var slut. Då hade jag inte tid att gå hem och lämna hunden för då skulle dörren till tvättstugan vara låst innan jag kom dit. Men i princip tycker jag att hunden inte behöver följa med dit heller

Jag begriper inte riktigt varför hundar ska vara med överallt. På krogen eller på restauranger känns det helt fel att ha med hund både ur allergisynpunkt men även ur hygieniska aspekter. Att det funkar i andra länder behöver ju inte betyda att det går bra för de som är allergiska. Jag tycker nog att människor har företräde över att hundar ska få vistas överallt

Utomlands är ju allt mycket mera öppet, man sitter för det mesta ute på ett annat sätt.
Mina allergiska kompisar tål mina hundar mycket bra utomhus, men blir dåliga på ett par minuter om de kommer in till mig eller åker i min bil.

Men kan vi inte bara vara glada över att norden tar hänsyn till allergiker :)
Jag personligen har inget behov av att ha med hund till mataffärerer, krogen, resturanger.... jag skulle bara tycka att de var ivägen, mina egna hundar till och med.
Och vad ska hundarna göra där ? de trivs bättre på långpromenader /träning :)

Men så är det inte, då de flesta allergiker inte är så allergiska att de inte klarar av att vistas i en lokal där det varit en hund några timmar tidigare.
I lokaltrafiken får du ju ha hund, och det fungerar väldigt bra för nästan alla. Är man extremt allergisk så blir livet begränsat och man kan inte vistas överallt, oavsett om det är extrem pälsdjursallergi eller extrem fiskallergi (träffade en som fick astmabesvär när det serverades fisk i lunchrestaurangen, hon kunde dessa dagar inte vistas där inne).

Det fungerar så väldigt bra överallt annars så jag är definitivt för en mer öppen syn, fler och fler caféer, restauranger och krogar i Stockholm börjar tillåta hund, om det inte skulle fungera så skulle de inte börja göra det.
Överlag fungerar det bättre med hundar utomlands tycker jag. Fler hundar går lösa och lär sig redan från början hundspråk och andra hundars signaler.
Trots att fler hundar var lösa i parkerna upplevde jag betydligt mindre stök, bråk och gruff där som här.

Vi har olika syn på det hela helt enkelt.
Jag vet exakt vad du menar, har själv bott vid medelhavet och det är absolut mer avspänt med hundar där både att de får vara med på ett annat sätt och att de ofta går lösa och har ett bra hundspråk.
Men jag kan ändå inte tycka att det är så att jag saknar möjligheten att ta med hunden överallt här i sverige , det är annorlunda här är så mycket inomhus till skillnad från där :)
Och det är inomhus allergiker ofta får besvär och jag kan verkligen inte se varför man ska gå och hålla reda på sina hundar samtidigt som man ska handla mat eller gå på resturang...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA