Hunden rädd för mig när inte matte är med. Hur göra?

Caffe

Trådstartare
Hejsan, min sambo har väldens goaste Jack Russel. En tik på knappt 2 år som hon/vi tog över från kenneln. Det finns bara ett problem. Så fort min sambo inte är med är hunden livrädd för mig. När matte är med är det inga problem, hon kommer till mig, vill gärna gosa i soffan eller sitta i knäet när jag har datorn där. Promenader är inga problem, då tar jag henne om matte ska ha någon annan hund (ex sina föräldrars). Men vet hon (tiken) att inte matte är inom säg 50 meters radie är hon helt plötsligt livrädd för mig, jag får inte komma i närheten och har hon koppel får hon panik.

(Detta beror på en händelse innan vi fick henne, så hon är rädd för män.)

Men frågan lyder; Hur skall vi/jag bete mig och hur skall vi göra för att träna bort detta? När vi jobbar olika tider är det bra om jag kan kissa henne om jag kommer hem först...

Sv: Hunden rädd för mig när inte matte är med. Hur göra?

Gör ingen stor grej av det hela . Bara ignorera henne och gå på som vanligt när hon blir rädd. Du kan ju köra lite lydnad när du är ute med henne , som att hon ska sitta någon gång ibland och när hon är duktig får hon en liten godisbit. Bestäm med matte att du tar ut hunden si eller så många gånger i veckan så det blir lite vana för hunden att gå med någon annan..
Lycka till:):)

ta med dig hunden och din sambo på en promenad, du skall hålla i kopplet och sedan går ni bredvid varandra. efter en bit så kan du sakta in, så att din sambo går snabbare än dig och hamnar längre och längre bort, ha något gott i fickan som hunden verkligen gillar och stick åt henne en bit lite då och då. gå som vanligt, och när din sambo är sisådär 50-60 meter framför er, då vänder du och går tillbaka hem igen. ge henne lite godis med jämna mellanrum så att hon märker att du är givmild och rolig att vara med även om din sambo inte är med. eller om hon har någon leksak som hon älskar och vill ha, försök att ha den istället för godiset, visa henne den i samband med att din sambo börjar gå ifrån er. och låt hunden ha sina ögon på leksaken hela tiden. när ni är hemma igen ger du henne leksaken och sen vänder ni igen för att möta matte. då upptäcker hunden plötsligt att hon varit ute och gått med bara dig, och att det inte var nåt farligt, utan snarare skojigt. :)

ni kan också prova att gå ut på ett stor fält. du och din sambo ställer er mitt emot varandra med 10 meters mellanrum. sedan turas ni om att locka på hunden, när hunden kommer till dig, då ger du henne en godbit, när din sambo ropar, och hunden kommer dit, då får hunden en godbit, sen kan ni öka avståndet till 20, 30, 40, 50 meter osv osv.... locka på hunden så att hon springer fram och tillbaka mellan er, ni kan även här använda er av roliga leksaker som piper eller nåt, och som hunden får när hon kommer. :laugh:

har ni möjlighet, så låna en stabil och lugn hund från en kompis, en som inte är skraj för män, och bara umgås, du, hundarna och din sambo, så får er hund se att den andra hunden inte är rädd för män. ta en promenad där ni möter folk efter vägen, både män ock kvinnor... :p

hur beter sig er hund när hon möter andra män än dig? är hon bara rädd, eller visar hon någon form av ilska? :grin:

Hur länge har ni haft hunden? Jag tror på att ge henne tid. Tid att känna in att du inte kommer göra henne illa på något sätt.
Försök att det är du som står för det roliga när du kommer hem. Kanske kan det vara du som ger henne ben eller nya leksaker så att hon känner att du bara vill henne väl. Vänta med att gå ut när ni är ensamma tills hon kommer frivilligt till dig när du tar fram kopplet för jag tror att ju mer du tvingar henne desto längre tid kommer det att ta innan hon litar på dig. Erbjud utgång genom att ta fram kopplet men vill hon inte så strunta i det och försök igen nästa dag eller efter någon/några timmar om din sambo är borta lite längre.

Viktigast av allt tror jag är att låta hennes förtroende för dig växa när din sambo är hemma genom att ni umgås allihop och att hon kan lita på att din sambo inte sviker henne. Glöm bara inte bort att du inte ska börja mjäka dig med hunden utan håll på de regler ni har kommit överens om för det är en trygghet för hunden.

Tack för era svar!

Gör ingen stor grej av det hela . Bara ignorera henne och gå på som vanligt när hon blir rädd. Du kan ju köra lite lydnad när du är ute med henne , som att hon ska sitta någon gång ibland och när hon är duktig får hon en liten godisbit. Bestäm med matte att du tar ut hunden si eller så många gånger i veckan så det blir lite vana för hunden att gå med någon annan..
Lycka till:):)

Har försökt att vara ute "som vanligt" men det är lite svårt när hunden i panik springer runt och försöker ta sig ur kopplet. När hon väl har börjat är det kört...

ta med dig hunden och din sambo på en promenad, du skall hålla i kopplet och sedan går ni bredvid varandra. efter en bit så kan du sakta in, så att din sambo går snabbare än dig och hamnar längre och längre bort, ha något gott i fickan som hunden verkligen gillar och stick åt henne en bit lite då och då. gå som vanligt, och när din sambo är sisådär 50-60 meter framför er, då vänder du och går tillbaka hem igen. ge henne lite godis med jämna mellanrum så att hon märker att du är givmild och rolig att vara med även om din sambo inte är med. eller om hon har någon leksak som hon älskar och vill ha, försök att ha den istället för godiset, visa henne den i samband med att din sambo börjar gå ifrån er. och låt hunden ha sina ögon på leksaken hela tiden. när ni är hemma igen ger du henne leksaken och sen vänder ni igen för att möta matte. då upptäcker hunden plötsligt att hon varit ute och gått med bara dig, och att det inte var nåt farligt, utan snarare skojigt. :)

Så där är inga problem, men ge det en halvtimme så kommer hon på att hon är rädd för mig. :(

ni kan också prova att gå ut på ett stor fält. du och din sambo ställer er mitt emot varandra med 10 meters mellanrum. sedan turas ni om att locka på hunden, när hunden kommer till dig, då ger du henne en godbit, när din sambo ropar, och hunden kommer dit, då får hunden en godbit, sen kan ni öka avståndet till 20, 30, 40, 50 meter osv osv.... locka på hunden så att hon springer fram och tillbaka mellan er, ni kan även här använda er av roliga leksaker som piper eller nåt, och som hunden får när hon kommer. :laugh:

Det är inga problem heller, det brukade vi göra innan vi flyttade då vi bodde nära en stor hundrastplats.

har ni möjlighet, så låna en stabil och lugn hund från en kompis, en som inte är skraj för män, och bara umgås, du, hundarna och din sambo, så får er hund se att den andra hunden inte är rädd för män. ta en promenad där ni möter folk efter vägen, både män ock kvinnor... :p

Hon (hunden) är ibland hos min sambos föräldrar och de har hundar (ibland har vi hundarna) så om hon skulle lära sig av de andra hundarna tycker jag hon borde gjort det nu. Det vi iof skulle kunna testa är jag + lugn hund + rädd hund.

hur beter sig er hund när hon möter andra män än dig? är hon bara rädd, eller visar hon någon form av ilska? :grin:

Hon är lite avvaktande till sitt sätt mot alla (kvinnor&män) och är ibland rädd för män. Jag får ju handskas med henne när sambon är med så jag antar att hon gillar mig "för att det är jag, Caffe" men att "rädslan för män" tar överhanden när det bara är vi. Det är som att hon har en fobi för män, men inte när hennes trygghet (min sambo) är närvarande...

Ang. Aggresivitet har hon inte visat några tecken på det alls, någonsin. (Men hon kan säga ifrån till andra hundar.) Hon blir bara mer och mer rädd/undergiven tills hon får panik. Tar jag upp henne slutar hon sprattla men är fortfarande livrädd.

Suck, vardagslivet skulle bli lättare om alla i hushållet kunde lita på varandra...

Hur länge har ni haft hunden? Jag tror på att ge henne tid. Tid att känna in att du inte kommer göra henne illa på något sätt.
Försök att det är du som står för det roliga när du kommer hem. Kanske kan det vara du som ger henne ben eller nya leksaker så att hon känner att du bara vill henne väl. Vänta med att gå ut när ni är ensamma tills hon kommer frivilligt till dig när du tar fram kopplet för jag tror att ju mer du tvingar henne desto längre tid kommer det att ta innan hon litar på dig. Erbjud utgång genom att ta fram kopplet men vill hon inte så strunta i det och försök igen nästa dag eller efter någon/några timmar om din sambo är borta lite längre.

Viktigast av allt tror jag är att låta hennes förtroende för dig växa när din sambo är hemma genom att ni umgås allihop och att hon kan lita på att din sambo inte sviker henne. Glöm bara inte bort att du inte ska börja mjäka dig med hunden utan håll på de regler ni har kommit överens om för det är en trygghet för hunden.

Vi har haft hunden i 7 månader och det är lite av en enmanshund och matte är hennes allt. De bondade direkt och det gör mig inget, men jag vill inte att hon skall vara rädd för mig. Hon behöver inte gilla mig, bara inte vara rädd frö mig.

Ibland när vi är hemma kan hon vara nära mig, en gång hoppade hon upp i knät och skulle sova där trots att det bara var vi två. Men så fort hon såg kopplet så blev det 2-3 meters säkerhetsavstånd... :(

Men när sambon är hemma kan jag göra vad jag vill med henne... Det är som natt och dag.

Är det alltså själva kopplet som gör att hon blir osäker och rädd?

Är det alltså själva kopplet som gör att hon blir osäker och rädd?

Hon är en smarting, så hon vet vad olika saker i hemmet innebär. Och med koppel har hon inte fria flyktvägar så hon ogillar kopplet därför att hon vet att då kommer hon inte kunna springa bort från mig. Det förstärker hennes rädda beteende men jag vill hävda att det är jag som (ofrivilligt) startar det...

Men vänta nu, du kan alltså gå ut med hunden om matte är med. Den sitter i ditt knä när ni är hemma.
Den får spader och bara du och hunden går ut.

Det låter inte som rädsla i mina öron.

Kan ni inte be nån kunnig titta på själva problemet, jag tror att skon klämmer någon annanstans.

Men funkar det om hon skulle ha mer frihet, typ flexikoppel eller lina?

Blandrastik: Vad tycker du det låter som? Lite nyfiken nu...

Men vänta nu, du kan alltså gå ut med hunden om matte är med. Den sitter i ditt knä när ni är hemma.

Kan ni inte be nån kunnig titta på själva problemet, jag tror att skon klämmer någon annanstans.

Håller lite med här, men det är ju svårt att säga något när man inte ser själv vad som händer och hur hunden reagerar.

Något du skulle kunna prova är att börja spåra. Hunden får bättre självförtroende, ni får lära er att lita på varandra och ni gör något roligt trots att "koppel" (nåja, lina i det sammanhanget) är på..

KL

Hur fungerar det att lämna hunden hos någon annan (man eller kvinna)? Tänkte om det snarare hade med separationsångerst från matte att göra än rädsla för husse..

Intressant, det kan vara så. Jo, om det håller i sig får vi nog ta tag i det med någon som kan men vill testa själv (med er hjälp) först.

Men funkar det om hon skulle ha mer frihet, typ flexikoppel eller lina?

Inte testat det, kan nog bli bättre då hon inte hålls lika nära mig. Men det kanske är att behandla symtomen snarare än orsaken?

KL

Hur fungerar det att lämna hunden hos någon annan (man eller kvinna)? Tänkte om det snarare hade med separationsångerst från matte att göra än rädsla för husse..

Det kan vara spiken på huvudet! Hon är väldigt gnällig/orolig när matte drar men lägger sig sedan och sover. Andra kvinnor funkar, men matte är favoriten.

Anledningen att jag tror/trodde det beror på rädsla är att hon när hon var liten rymde, blev ikappsprungen av en karl som skulle fånga henne men lyckas i tumultet ramla över henne. Sedan var det väl ingen som jobbade bort att hon kopplade man=farlig... :/

Tack till alla i tråden för ert engagemang!
/Caffe

Om vi tänker Russel, så tänker jag terrier med gott självförtroende, som grund. Sen finns det ju undantag.

Sen tror inte jag att bara för att det ramlar en karl över hunden som valp att alla karlar i all framtid då är farliga. Men om jag läser mellan raderna det TS skriver, så undrar jag om inte omgivningen har gett hunden en anledning att göra karlar farliga.
I så fall är det helt enkelt inlärt, låt säga att matte lämnar hunden i husses vård, hunden får spader och matte kommer tillbaka. Då funkar det ju att leva rövare.

Detta i komination att hunden inte gillar att bli lämnad av matte, mindre separationsångest. Men då tycker jag att den skulle reagera överhuvudtaget när den blir lämnad ensam. Inte bara reagera med husse.

Så, en komination av "det här gillar jag inte", nånstans har man lärt hunden "du tycker inte om karlar", att då få spader och leva rövare kan mycket väl i någon situation ha gagnat hunden, det har lett till något bättre.

Det bästa är ju om man visar hunden för någon kunnig som kan avgöra om det är rädsla eller inte, det är lätt att se.
Om det inte är rädsla, skulle jag sätta på en sele på hunden, så den inte kommer loss, be husse gå ut och sätta sig på en parkbänk med hunden kopplad och vänta. Inte gör nån affär, men inte heller vända och gå hem.
Ta med en god bok och vänta, se vad hunden bestämmer sig för.
Lugnar den ner sig är det bara att belöna och gå hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 422
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka