Maira

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter? Bra el dåliga. Förstår ju att det finns alla sorter men kan vara intressant att höra.

Hittade ett dagis schema, men är inte detta lite väl ambiöst? Man vill kanske att hunden ska orka göra något med sin ägare också... :crazy:

07.00 Öppnar vi och börjar ta emot alla godingar.
09.00-11.00 Går vi på långpromenad.
11.00-12.00 Aktivering, lek och social träning i hagen.
12.00-14.00 Lunch och vila.
14.00-16.00 Långpromenad
16.00 Ägarna börjar hämta sina godingar.
18.00 Vi stänger.

Sv: Hunddagis

Jag misstänker att hundarna inte får två långpromenader per dag, utan att man delar upp det så att hälften av dagishundarna går promenader på förmiddagen och andra hälften på eftermiddagen.

När jag haft praktik på hunddagis så har alla hundar fått en långpromenad var på dagen, sedan har de som ska få lunch fått det. De som ska vara kvar på dagiset hela dagen och gick ut först får sedan en rastningsrunda på eftermiddagen också.

Någon mer aktivering än så har det inte varit tal om, men på ett hunddagis gick man till en rastgård någon gång ibland och släppte hundarna där så att de fick leka tillsammans.

Jag har dessutom sett när ett dagis kom till hundöarna här i Sthlm (två ganska stora öar, avspärrade för hundrastning). De hade med sig ett stort gäng hundar, gick runt ca en timme och åkte sedan hem med hundar som säkert var väldigt nöjda. Det enda som var mindre bra med det var väl att de vid ett tillfälle glömde två hundar på öarna och inte kom på det förrän en halvtimme senare... :cool:

Om jag skulle behöva lämna mina hundar till hunddagis så skulle jag INTE lämna dem till något ställe som släppte dem lösa någonstans. Inte heller till något ställe som envisades med att kalla hundarna för "godingar" eller liknande fånigheter i texter.

Inte heller till något ställe som envisades med att kalla hundarna för "godingar" eller liknande fånigheter i texter.

Haha...tänkte preciiiis det samma...

Tyvärr är detta det enda dagiset där jag bor om jag nu lyckas skaffa hund nån gång. Dagmatte/husse kan ju vara ett alternativ.

Funderar på om det går att pussla själv så hunden aldrig behöver vara ensam längre än max fyra timmar i sträck. Sen ha 1-2 timmars sällskap (är ju rätt perfekt att komma ut mitt på dan några timmar när det är ljust) och sen ensam en stund igen. Eller med mig i bilen halva dan.

På det dagiset min hund går ser schemat ut så här:

07:00 Dagiset öppnar, lämning fram till kl 09:00
09:15 Första promenaden, vi är ute fram tills kl 11:00
11:15 Hundarna får lunch (de som äter på dagis) till kl 12:00
12:00 Hundarna vilar fram tills kl 14:00
14:15 Eftermiddags promenad sätts igång
15:00 Hemgång börjar hos hundarna.
18:00 Dagiset stänger.

De är lite "fåniga" på hemsidan, men det tar jag mer än gärna så länge de kan vara lika fåniga med min hund.
Personalen är underbara och anpassar sig så gott det går efter mina önskemål. T.ex. torsdagar tränar jag lydnad på kvällarna, då får han ta det lite lugnare på dagis och inte busa med sina bästa kompisar.

De skulle aldrig gå med hundarna lösa (annat än då de går till rastgården) och tar gärna kort som de skickar till mig om han gör något "ovanligt" sött. Jag blir lika glad varje gång :love:

Mina hundar går numera på dagis när jag jobbar, men jag hade aldrig använt mig av det alternativet om det inte vore för att jag känner människan som har sköter stället. De flesta dagis verkar ha en otrevlig vana att släppa ihop hundar till höger och vänster och trycka in alldeles för många alldeles för små boxar.

På mitt dagis kan det också sitta två hundar i samma box, men det är genomtänkt och samma kompis alltid. Aktivering är tillval. Mina hundar sitter tillsammans och aldrig med någon annan. De rastas heller inte med andra hundar, precis som jag vill ha det. Den lilla kan eventuellt ha fått träffa en äldre, snäll hane i syfte att se att det finns hundar som inte är Schäfrar eller corgi, men där litar jag på personalen. De vet hur jag vill ha det och skulle aldrig chansa. De vet också att Schäfern tränas kvällstid och anpassar aktivitetsnivån under dagen efter det.

Skitbra dagis. Har väldigt svårt för de där, där hundar ska leka med varandra och rastas i grupp.

Mina hundar går numera på dagis när jag jobbar, men jag hade aldrig använt mig av det alternativet om det inte vore för att jag känner människan som har sköter stället. De flesta dagis verkar ha en otrevlig vana att släppa ihop hundar till höger och vänster och trycka in alldeles för många alldeles för små boxar.

På mitt dagis kan det också sitta två hundar i samma box, men det är genomtänkt och samma kompis alltid. Aktivering är tillval. Mina hundar sitter tillsammans och aldrig med någon annan. De rastas heller inte med andra hundar, precis som jag vill ha det. Den lilla kan eventuellt ha fått träffa en äldre, snäll hane i syfte att se att det finns hundar som inte är Schäfrar eller corgi, men där litar jag på personalen. De vet hur jag vill ha det och skulle aldrig chansa. De vet också att Schäfern tränas kvällstid och anpassar aktivitetsnivån under dagen efter det.

Skitbra dagis. Har väldigt svårt för de där, där hundar ska leka med varandra och rastas i grupp.

Jag förstår inte hur man vågar släppa ihop andras hundar lite sådär?

Men nu blev jag väldigt nyfiken - har du skaffat en till? En valp? Vilken ras? Corgi???

Det blev inget dagis för mej..

Jag hade varit och tittat och övervägde en dagisplats iallafall innan hunden blev sjuk men jag anmälde mej aldrig efter mitt besök där.
Hon skulle få vara i ett rum med fem andra (storhundsgruppen kallad..) och rummet var inte särskilt stort och tikar och hanar stod tillsammans just efter storlek.
Redan där tackade jag nej för min hund skulle stressa ihjäl sej i ett rum med så många andra hundar.

Skulle jag överväga dagis igen så vill jag att hunden ska vara i ett rum med någon kompis som väljs ut just efter att dom går bra ihop, inte för att dom båda väger över 40 kilo.

puffan.jpg

Puffan!

Ja, det är en corgi.

Jag håller med dig.. Nu har jag fortfarande möjligheten att ha min hund hemma eftersom jag pluggar, så jag har inte behov av dagis just nu. Men den dagen det blir ett måste så kommer jag undvika ett dagis där hundarna ska tvingas ihop i grupper, och aktiveras hela dagarna. Jag har köpt hund för att själv gå lång promenader och träna med den. Att få hem en hund som har varit igång hela dagen på ett hunddagis gör att det nästan blir omöjligt.

Jag tror däremot att ett sånt schema är optimalt för den som har hunden som sällskapshund och inte har något behov av att ha hunden alert inför träning eller dylikt.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ha henne till. Det var en present :D

Men tills jag kommer på det så kan hon väl gå här och vara söt och äta upp mina strumpor.

KL

Min hund går på dagis och vi trivs väldigt bra! Hundarna sitter i grupper men ligger mestadels i varsin fåtölj och sussar. Går en långpromenad (1-1,5 h) tillsammans med gruppen (som är samma hundar varje dag, de släpps inte ihop med några från de andra grupperna) varje dag, samt att de får gå ut och kissa i rastgårdar.

Min hund är absolut inte slutkörd när han kommer hem. Sen finns det ju såklart yngre hundar som busar endel med varandra men eftersom det är mestadels sällskapshundar har de nog inget emot att hundarna är rastade och lite lagom trötta när de kommer hem.
Men det går även ett par hundar där som används i praktisk jakt samt en som just tävlade SM i skydd och ett par till som tävlar, agility och bruks.
Så det är klart att hundarna orkar göra saker fastän de varit på dagis...

Jag gillar Zivas dagis även om många kanske skulle rynka på näsan om hur det är. Insåg när jag läste denna tråd att hundarna där nästan sköts lite som hästar xD

Såhär står det på deras hemsida:
Hundarna vistas antingen en och en inomhus i boxar av varierande storlek från 4m2 - 6,5m2 eller utomhus tillsammans i rastgårdar om de går ihop med andra hundar. Det finns en rastgård på 70m2 och en till ska byggas under 2011. Det finns även ett flertal mindre rastgårdar. Hundarna får även promenader under dagen

Ziva verkar iallafall älska att vara där och eftersom hon är en sån som vill leka är hon rätt trött på kvällarna om hon varit där en hel dag. Men de som jobbar där är iallafall jättetrevliga så jag tror både jag och min hund är nöjda med det här, även om jag ju helst skulle haft henne med mig hela dagarna.:)

På vårt dagis är det också ganska mycket aktivering under dagarna. Det tycker jag är bra, eftersom jag då inte behöver vara lika duktig matte de dagarna. På så sätt kan det rymmas någon icke-hundrelaterad aktivitet ibland. Mina går på dagis två dagar i veckan. Jag är jättenöjd med vårt dagis. Mina hundar bor tillsammans men de får också tillfällen att vara ifrån varandra. De släpps ihop med andra hundar på ett kontrollerat och bra sätt och det är skönt eftersom unghunden då får leka av sig med någon busig kompis medan den gamle kan få lite lugn och ro. Jag lägger mina dagistider så att de inte är på dagis när jag vill ha dem pigga och redo för jobb på kvällen.

Hade jag råd skulle jag lämna besten på ett sådant dagis tre dagar i veckan :D och själv gå och gymma de dagarna. Mina muskler skulle behöva det!

Men då är ju besten en JRT och behöver aktiveras. Mycket.

Jag är skeptisk till de allra flesta hunddagis som finns om jag ska vara ärlig. Jag ogillar hela konceptet att hundar ska hållas i stora flockar i rum inredda med soffor och massa leksaker och dessutom aktiveras och tas på långpromenader, oftast även då i stora flockar. Jag har visserligen själv haft min hund på dagis under en period då det inte gick att lösa passningen på annat vis men det var på ett av de få ställen där hundar var i boxar, sällan fler än två och två utan annan inredning än varsin bädd och vattenskål. Det här dagiset hade även kapacitet att ta emot hundar som behövde egen box och separata promenader mot en högre månadskostnad, räddningen för flera ägare med lite svårare hundar. Det visade sig att Rover inte riktigt funkade i box med någon av de hundar som fanns där, alltså fick han sitta själv men trots det behövde jag inte betala mer än ordinarie pris, förmodligen eftersom det inte var något problem att promenera honom tillsammans med andra hundar.

Trots att jag alltså har helt ok erfarenheter av just det här hunddagiset så skulle jag hellre försöka få tag på dagmatte/husse om behovet av dagpassning uppstod igen. Inte minst eftersom det är mänskligt sällskap som är det Rover skulle behöva då, inte långa promenader, lek med hundar(mest bara stressande för honom eftersom han tycker att andra hundar kan vara läskiga) eller aktivering.

Det beror helt på vad man är ute efter. När det gäller pensionat är jag rabiat motståndare till mysiga soffor, hundgrupper och liknande och vill ha kalt, rent och ingen kontakt med andra hundar. Helt enkelt "förvaring" med regelbunden översyn och möjlighet att göra sina behov. Hade jag varit lika intresserad av hund idag så hade nog mina krav varit ungefär likadana även för en dagisplats.

Idag är läget ett annorlunda, jag har bara en hund och jag tränar/aktiverar inte speciellt mycket så då hade jag kunnat se ett större värde i att ha hunden tillsammans med en stabil och lugn hundgrupp eftersom jag anser att det är viktigt att hundar har hundkompisar och där hunden får motion och aktivering så att jag slipper ha dåligt samvete när jag är slut efter jobbet.
Jag har valt att ha dagmatte/husse mest av logistiska skäl, det är för långt till ett riktigt bra dagis när jag har gångavstånd till jobbet.

Å andra sidan så funderar jag ibland efter 5 månaders heltid kontorsarbete över poängen att med att en svindyr och besvärlig fotvärmare... Man ser ju knappt hundskrället förutom när man sover ihop.

Jag tycker inte att det behöver vara så otroligt negativt att hunden är i ett rum tillsammans med andra hundar, däremot att dela n grupperna efter storlek är ju sjukt, de ska ju få vara med hundar som passar ihop. Att de rastas i flock bryr jag mig heller inte om så länge jag vet att människan kan hantera det.

Varför soffor skulle vara dåligt förstår jag bara inte, det fungerar väl toppen som en bädd variant stor, så länge det finns både och så att vovve kan välja kan det väl inte vara något problem.

Med detta sagt skulle jag mycket hellre ha en trevlig dagmatte (eller skita skolan) eftersom jag märker att Gizmo inte fungerar till 100% på dagis. Där han går nu är dock ett dagis åt det bättre hållet tycker jag, till att börja med är det inte en ny människa som lämnar ut varje dag vilket det var på ett annat där vi hade honom en stund. Det dagiset hade också någon toppenidé att han uner inskolningen skulle vara i köket det första tiden, sedan i en box i anslutning till köket och först därefter med de andra hundarna i andra boxar, detta resulterade i att han skrek och gnällde hela det första halvåret eftersom han ju visste att han eventuellt kunde få vara i köket.

Hygien och skaderisk, på en pensionat och dagis modell större är det ett hårt smittotryck, en soffa går inte att göra riktigt ren.
Hundgrupper kan vara bra om det är att samma hundar, att skickas runt bland en massa olika hundar är stressande.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 021
Senast: Acto
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 527
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 187
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2