Hundbilbälte????

linafina

Trådstartare
Jag har hört att det finns hundbilbälte men jag undrar om det finns till alla raser, stora som små? Vad kostar dom? Någon här som använder sånt som kan komma med lite synpunkter, bra eller dåligt?

Jag har funderat på att skaffa ett om det nu är så att man kan ha det till raser som är lite större och om det är något att rekomendera.

Hoppas att någon har kan berätta lite om det.

Sv: Hundbilbälte????

Jag använde sådant till min 56kg´s grand danois tidigare, innan vi skaffade kombi.

Har du inte kombi eller möjlighet att ha bur i bagaget så är ju selen alltid något.
Men jag vill inte se det som den perfekta lösningen, inte på dom större hundarna i alla fall.
Då tänker jag på bakdelen av kroppen, som inte sitter fast.
Vad händer vid krock?!
Hundarna sitter ju inte som vi, med fötterna på golvet. Därför är det stor risk att bakdelen slungas framåt (mot våra nackar) och samtidigt vrids lite...

Men visst, man kan inte alltid byta bil i ett nafs.
Så var det ju för oss.
Den hindrar ju att hunden rör sig för mycket i bilen.

Vår är sådan att man knäpper först bilbältet.
Sedan knäpper man en liten ögla, som sitter mitt bak på selen, runt den delen av bältet som normalt går från människans höft till axel.
Selen går mellan frambenen, upp till manken samt runt bröstkorgen.

Det är stl XL och kostade mellan 200-250,-
Finns i alla storlekar.

Aha oki så det är både bra och dåligt kan man säga?? Jag har ju inte tänkt byta bil just nu och det är ju bättre att ha honom i sele än lös i bilen. Men krockar man så är det nog ingen höjdare då?? Det var ju inte alls farligt pris tycker jag. Det är en schäfer vi har och jag hade i så fall tänkt ha bälte nu fram tills jag har möjlighet att byta bil. Han är ju bara 14 veckor nu så fram tills han är runt 9 månader eller ett år borde väl gå bra?

Det är ganska viktigt att den där selen sitter bra så man bör nog prova storlekarna noga??

Jag kom nyss på att det kanske inte är en så bra idé då valpen växer och växer och då måste man ju byta bälte ofta. Kanske inte så kul. Hmmm vad ska man ta sig till? Vad gör alla andra? Har ni Kombi eller :D.

Min kostade 170:- och man kan ändra storlek väldigt mycket på den, så du kan säkert hitta någon som valpen kan ha länge trots att den växer fort.

Jag har inte egen bil och då är det jättebra med hundbältet. Vi åker mest i mina föräldrars bil, och de vill nog inte sätta in en bur därbak. De har satt in galler mellan baksäte och bagageutrymme men min hund är inte så stor så hon skulle flyga runt ordentligt där inne vid en krock. Så bilbältet känns säkrare. Och ska jag åka bil med kompisar är det bara att ta med bilbältet :)

Men som någon skrev i en annan tråd, bur är bättre om man ska lämna hunden i bilen för då kan ju bakluckan stå öppen och buren är låst.

Jag lämnar nästan aldrig Selma i bilen, men när jag gör det så får hon sitta fast i hundbältet och så vevar jag ner rutorna nån dm på varje sida.

Det låter ju superbra. Det är ju verkligen toppen att man kan ha det i alla bilar utan problem.

Jag tycker det låter extremt billigt var har ni köpt selen? Finns dom i vanliga djuraffärer? Får nog åka ut och kika lite :)

Jag var och kollade på bilbälten i djuraffären, och där kostade dom 999:- (minsta storleken) och uppåt...
Så jag är lite intresserad av VART ni andra hittat så billiga? :)

Skulle aldrig lämna min hund i bilen med bagageluckan öppen.

Inte efter den fräcka stölden där någon gick in och tog en Grand Danois ur bilen....
( bättre då med bagage lås, ett lås man köper som man fäster i bagageluckan och sedan i dragkroken )

linafina skrev:
Jag har hört att det finns hundbilbälte men jag undrar om det finns till alla raser, stora som små? Vad kostar dom? Någon här som använder sånt som kan komma med lite synpunkter, bra eller dåligt?

Jag har funderat på att skaffa ett om det nu är så att man kan ha det till raser som är lite större och om det är något att rekomendera.

Hoppas att någon har kan berätta lite om det.

Vi köpte ett krocktestat bilbälte till Ester innan vi hade kombi. En uppfinning av en svensk kvinna och det är en rejäl sele gjord av bilbälte och tjockt vadderad som man knäpper fast i det vanliga bältet. Inte som de vanliga selarna där man mest bara har tryggheten att hunden inte själv kan hoppa fram i knät hos föraren utan en sele som gör att hunden sitter säkert även under en krock.

Kostade runt 800:- när jag köpte den för 4 år sen (storlek Large och den är till salu ;) )

Kolla på utställlningar, det var där jag köpte min.
Men jag har sett i ett par olika vanliga djuraffärer till samma pris.

Det låter ju riktigt bra det där :D. Jag tror inte jag kan ha en large på vår vovve ännu tyvärr annars hade det ju varit intressant.

800-900 har jag hört att dom skulle gå på men jag har ingen aning. Vad är det för skillnad på dom för 200 och dom för 800 för någon skillnad måste det väl endå finnas? Eller är det bara märket.

cillamuffins skrev:
de dyrare är krocktestade, det vet jag inte om de billigare är.

De billiga är vanliga selar, oftast av teryleneband. De håller hunden på plats i baksätet så att den inte kan promenera runt i bilen. De rejälare av de billigare selarna kan nog klara en inbromsning utan att hunden far fram, men de krocktestade ska klara en kollision och de är som sagt krocktestade på riktigt.

Vad skulle en krock test göra för skillnad?
Är konstruktionen den samma så finns ju riskerna jag skrev ovan.
Vet du hur de ser ut?

ja, jag har synat båda modellerna. de dyrare är rejälare och har kraftigare fodring. risken med de billigare är att de oavsiktligt skadar hunden vid krock, ungefär som när man har på sig ett bilbälte med höftdelen över magen.

men jag håller med om att riskerna ändå är stora för stora hundar och människorna i framsätet vid krock. men kanske inte lika stora som om hunden skulle varit lös.

ChristinA skrev:
Vad skulle en krock test göra för skillnad?
Är konstruktionen den samma så finns ju riskerna jag skrev ovan.
Vet du hur de ser ut?

Jag har bild på min krocktestade, fast nu är jag på jobbet och bilden finns hemma. Ska se om det går att lägga ut en bild. Det är stor skillnad på utseendet och utformandet. Det var därför jag valde att köpa den dyra modellen. Den går som ett brett V om hundens framdel, ner mellan frambenen och sätts ihop långt bak på hundens rygg. Selen knäpps fast i säkerhetsbältet i en ring som sitter längst bak på selen. Selen tar alltså slut i höjd med bakbenen, i alla fall på Ester och den största smällen vid en ev. krock tar över hundens bringa. Innan jag köpte selen kollade jag på deras krocktester som då fanns utlagda på nätet. Där visade de tydligt hur selen fungerade och vad som hände vid en krock.
Det ultimata är ju alltid att ha en ordentlig kombi till hunden, i alla fall om det är en så stor hund som ex. en GD. Men så finns det ju de som inte reser så mycket och ofta och inte skaffar en stor kombi av den anledningen.

"Men så finns det ju de som inte reser så mycket och ofta och inte skaffar en stor kombi av den anledningen."

Absolut! Håller jag helt med om.

Men det behöver inte handla om de allra största raserna för att det skall bli tungt vid krock.
Även en hund av medelstorlek väger en del.

Jag förstår att dyrare kan var kraftigare och av den anledningen bättre.
Men den jag har är av säkerhets bälte material, och det bör ju vara starkt?

Jag vidhåller att det inte är ett säkert sätt att regelbundet transportera sin hund.
I alla fall inte när de är tyngre än typ 10kg.

Cillamuffins:"risken med de billigare är att de oavsiktligt skadar hunden vid krock"
Antar att du åsyftar konstruktionen. Vad skilljer och gör att en dyrare är säkrare så sett?
Risken är nog mindre med sele (oavsett slag) men jag tror att hunden kan skada sig av att ha selen med.

jag syftar mest på vadderingen och sättet de spänns fast på. men det är svårt att förklara. leta upp en djuraffär med båda modellerna så kan du själv jämföra. det finns väl en stor hundaffär i lödde? annars finns det en ny stor på jägers i malmö.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka