Hundbilbälte????

Sv: Hundbilbälte????

Aaa! Perfekt!

Den är onekligen mycket kraftigare än en av billigare typ.

Men håller du inte med mig i argumentet om bakdelen?

Nu har jag sett en bild, och jag förstå vad du menar.
Men tyvärr ser jag inte var konstuktionen skulle göra den säkrare.
(Förutom att det är slagtåligt material och kraftigt spänne som inte går av.)

ChristinA skrev:
Aaa! Perfekt!

Den är onekligen mycket kraftigare än en av billigare typ.

Men håller du inte med mig i argumentet om bakdelen?

Jo, visst finns säkert en risk för ryggen. Fast jag tycker ju att selen sitter bra för att fästet är så långt bak på selen. Min syster har haft selen till sin schäfer och vi har en gång haft den på grannens store samojedhane och det känns bra, i alla fall förhållandevis bra. Sämre är i så fall att sätet inte är tillräckligt djupt för att en större hund ska kunna sitta i det utan den måste sätta eller lägga sig med sidan framåt. Kanske skulle det bli lite bättre ifall man kombinerade krockselen med en sådan där sätesklädsel som fästs i framstolarna, så att man liksom förlänger baksätet?

Men om man inte har kombi och inte har krocksele - vilka är då alternativen för att hunden ska sitta någorlunda säkert? Hundbur för småraser, men för en mellanstor eller stor hund? Jag är ändå övertygad om att en krocksele är ett okej alternativ ifall man inte äger en kombibil. För även om hunden skadar ryggen vid en krock så hade det blivit värre om den farit ut genom framrutan.

Ja visst är det ett alternativ om man inte har kombi/inte kör ofta osv.
Det skrev jag ovan också.

Men mina invändningar är emot att ha det som permanent lösning åt en mellanstor-stor hund.
Det är allt!

Jag har ju själv använt mig av det en period.

Det du skriver om sätet upplevder jag också som ett probelm.
Det är ju därför som just bakdelen (vilken inte hålls fast) slungas framåt vid krock.
Även om spännet sitter där bak så finns det ju inget som går runt bakdelen. Det vore dessutom tekniskt omöjligt eftersom hundarna har så mycket mjukdelar därbak.

Märket heter Trixie, och är tyskt.. Köpte på vanlig hund&kattaffär.

Calazirya: Med låst bur menade jag.

Den här i storlek medium (bröstmått 32-70 cm) kostar bara 62 kr hos teba.nu. Fast det är ju en nackdel att man inte kan prova den på hunden.

7213ES.jpg

cillamuffins skrev:
jag syftar mest på vadderingen och sättet de spänns fast på. men det är svårt att förklara. leta upp en djuraffär med båda modellerna så kan du själv jämföra. det finns väl en stor hundaffär i lödde? annars finns det en ny stor på jägers i malmö.

Vet du om dom har båda modellerna på Öresunds Hund och Katt om det nu var den du menade när du skrev att den låg vid Jägers i malmö?

Men det kanske inte är någon vidare lösning eftersom han kommer att växa en del. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att ha honom lös i bilen är förenat med livsfara och det vill jag ju inte.

Om man ska ha hunden i bilen ( sedan ) så ett tips är att ha den på golvet.( mellan dina ben )
Vid häftig inbromsning eller dylikt så är risken mindre att hunden slungas runt i bilen.

Jo det är så vi har gjort men nu börjar han bli lite för stor för det så nu måste jag komma på något nytt :)

linafina skrev:
Jo det är så vi har gjort men nu börjar han bli lite för stor för det så nu måste jag komma på något nytt :)

Vi hade vår fullvuxna Schäfer mellan benen, är han större än den rasen?

Vi drog bak sätet i fram så mycket det gick och hon fick då plats ;)

( och hon var på tok för stor för att vara tik )

Nej han är en schäferpojke så visst men bilen är ganska liten men som du säger man kan ju dra tillbaka sätet. Tror dock inte att han kommer att vara kvar där när jag kör ensam med honom. Han kommer säkert att hoppa upp i sätet för att kunna titta ut. I början hade vi honom i knät men nu har han fått sitta framför på golvet men det börjar bli trångt och jag hade tänkt åka ut lite med honom när sambon är på jobbet och då kan det vara skönt att ha honom säkert i bilen.

Jag har ju sedan många år Servicehundar,hundar som inet bara är förbaskat dyra utan ävenlivsnödvändiga för mig..
Då jag kör mycket och ofta så hade jag nna en Volvokombi med låsbar hundgrind som man i nödfall kudne dra ut hunden igenom..Dne funade perfekt.

Nu har jag en Van,större luftvolym(tja..större helt enklet) och emd gallerramp som kommera tt fungera som "hundgrind" så ingen får upp den utan nyckel,ingen kan kommain,men hundar kan dra sut vid brand etx...

Det där emd att kör ahund mellan benen i framsätet är inget ja rekommenderar..Dels för airbag,dels för att vid en krock så kan du riskera att få motorn i knäet,eller för den delen smälla i ianstrumentbrädan..har hunden huvudet där så bir det mos...

jag har sedan lika många år som hundarna i stort sett den enda krocktestade säkerhetsselen på marknaden.för mig vard et ett självklart val,dels är jagsnål,selen kommera tt hålla ett antal hundars livstid ut,dels är jagsnål i det at ag vill att de tminstone skall överleva krock..

De billiga ni köper på djuraffären är kosmetika!
Det finsn inte en chans i helvetet attde håller vid en krock ,inte ens i 50 km/ timme!

Studera sifforna för tyngd vid rörelse!
En baby kan vid en krock väga upp till 110 kg förflyttad vikt!

de krocktestade ä
är -verkligen-krocktestad eo testad ehit o dit,jag känner kvinan som tog fram dem och har sett alla pappren...

Öglan som man fäster hunden i sitter långt bak,naturligtvis riskerar man ryggradsbrott,men det gör varje levande väsen i en bil vid krock!

jag sätter ALLTID fast mina hundar och de är också lärda att ligga ner vid färd...
Oftas sover de.

jags kuel tro attdet säkraste stället för en hudn vid färd är precis bakom framstolarna på golvet.
Minahundar låg ofta där i volvon.

Det är stora krafter i rörelse vid krockar,se tillatt era djur är säkrade!se också till att ni har en kniv fastspänd så ni kan nå den,så ni kan skära loss er sjlva och djuren...

jag rekommenderar ingen anna sele än den krocktestade,den kan man dessutomha til spår och annat också.

Thina

Du verkar påläst, en drag/spår sele för större hundar har ju sitt fäste långt bak på ryggen.

Skulle en sådan fungera?

har bara läst de översta svaren, så jag vet inte vad som har skrivits...

men en vän till mig som är "utryckare", dvs kommer till olycksplatser fort, påstår att den enda gpngen han har sett en hund gå levande ur en kropp är när den haft sånt här bälte, annars dör de av inre skador alt bruten ryggradd när de slungas runt inne i buren.

Själv har jag bälte för tillfället, funkar bra.

//E

Förlåt, men jag hade lite svårt att få samanhanget i ditt inlägg eftersom orden hänger ihop så konstigt.
Därmed kanske jag har missat ditt svar på hur du tänker ang min "hjärtefråga" som jag tjatat om i denna tråden?
Att hundens bakdel kommer att slungas framåt vid krock, oavsett om selen är testade eller ej?
Sådan är ju fysikens lag och anatomins lag gör det omöjligt att konstruera en sele som förhindrar det!
Rätta mig om jag har fel!

Jag var i allafall i en djuraffär idag men där hade dom bara dom billiga varianterna och dom var ganska tjocka och fodrade. Dom kostade 199:-. Jag frågade om den krocktestade och den kunde man beställa hem om det önskades. Jag vet inte vad jag ska göra då han växer och växer och den krocktestade kostar ju en tusing så det är inte så kul att köpa den om han växer ur den. Kan kanske köpa den billiga nu och ha den fram tills han växt till sig och sen satsa på den dyra :). Vad tycker ni om det? Dom är väl ganska justerbara?

nej,jag tror inte du har fel,menjag måste kolla upp resultaten på det och återkomma til dig..Ang att ordne hänger ihop konstigt så är dte funktionshinder,ingetatt göra åt.

När de gäller det övriga frågorna så svarar jagbara att ni lurar er själva om ni köper billiga selar"för han växer ju" eller har hund i bur..Hund i bur fick vid krocktesterna livshotande skador,hel aburen tryckte s ihop...(ej rikig hund nu)

Jag har både dubbla galler,rullstol som tar upp stöten,men valde ändå att ha hunden på baksätet med KROCKTESTAT BÄLTE då jag heltenklet ansåg attd eåtminstone hade en chans då...

Bältet skall dessutm sitta väldigt tight just för attdet inet skal åka av vid krock...

ang att köpa den billiga selen tillen växand ehund,tja,kanman göra så med ungar också?
sätta på dem en justerbar rem istället kanske för bilbarnsotlen är dyr?

Lite tillspetsat,men du måste täna på vad som händre vid krockar(hey,du läste det när du tog körtkort!)

jag had e också unghundar en gångi tidnekommer ha det igen.

Jag köpte fullstorlek för de går att dra åt rätt rejält.
Ochde är så himla hållbara och dessutomefterfrågade att du missar ingenting p att byta storlek om du behöver..Jag byter inte storlek..

Valpar jag jag sittande på golvet bakom framsätena.liggande tom,inga hndar sitter upp undre färd.

Du kan inet bara tänka på vad som händer med hunden-hunden är en fara för DIG vid krock!

De billiga selarna håller vid MAX 50 km/ timme krock om ens det..de är kosmetika.
Jag har sett krockskadade hudnar som slungades ut ur bilen vid krocken..de levde då,men fick avlivas några dagar senare.
de hade billigt bilbälte,denena,den andra inget bälte.

Jag har ju problem nu i och med att jaghar Van,dvs de ligger bältad ei bakre sätet.
vid en krock far de ner på golvet.Menjust mer än så händer inte eftersom bilen är så jäkla stor och har rejäla krockzoner.
det är fortfarande n reell risk attd ebryter ryggraden,ja.

men dte kan vi också göra bältade.frågan är omd et då är bättre att ta ett sämre bälte eller inge bälte alls?

Helst hade jag velat ha dem bultade i golvet,då blir kraften som minst,men det går inet för där finsn ramper o rullstolar..

jagär ju en sån där "säkerhetsnisse" som har brandsläckare,kniv lätt åtkomligt,telefonen så den inte kan åka iväg vid krock,en helpåse med reflöexxelar,blinande hundhalsband och en extra varnigstriangel med "djur på vägen"(om vi blir stående med transporten)

Därav att jag köptemig en jättebil,en av anledningarna var just att jagvar trött på at vara rädd,nu ser folk en åtminstone...

Tänk framåt är ni planerar att ha hund i bil,och ta dt säkraste möjliga alternativet!
med det inte sagt att inet ryggraden kan gå av,eller att den kan slungas ur bältet,menförösk at minimera risken så mycket som möjligt...

THina

Det du skriver låter vettigt och jag får antagligen fundera lite till på hur jag ska göra. Tack för alla era tips.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka