Kivina

Trådstartare
Jag ska byta bil inom kort, och har tidigare kikat på VW golf eller passat i alltrackvarianten. Men under nästa år kommer jag köpa en hund till och behöver alltså ha utrymme för två rottisar i bur.

Jag kör idag Ford mondeo, men den måste jag byta och är sugen på nåt annat. Jag känner att Golfen kommer att bli för liten för två hundar. Så då har tankarna börjat vandra mot Ford S-max eller VWS modell av samma typ av bil.

Jag är inte intresserad av caddy, utan vill ha en bil som är okej att köra långkörningar med. Jag har rätt höga krav på komfort pga att jag kör en hel del långa sträckor under tävlingssäsong. Som ex. Körde jag i snitt 20 mil enkelsäng varje helg förra sommaren.

Vad hade ni kikat på för nåt?

Blir passaten för liten? Eller är det att det inte går in större bur? Kompisen körde 3 eurasier i passaten (60 mil enkelväg, så man ville ju ändå att de skulle ligga bra) men de har inte bur (förstår att du vill ha det).
Annars är jag ju (tyvärr för dig :p ) caddyfrälst. Och jag kör ju långsvängar, var skeptisk först men har faktiskt inte haft mer ont i kroppen av den än volvon.
Men du är rätt lång va? Karln min sitter ju sämre i Caddyn än Volvon, för mig är det ingen nämnvärd skillnad mer än att det är lite högre ljudnivå.

Vet inte hur stor skillnad det är mellan Golf och Polo, men min Polo hade en fruktansvärt hög ljudnivå och var hemsk att åka långt i. Så tror det är bra att du utesluter den?!

Kanske inte det bästa svaret :p

XC70, Passaten eller VWS modell som du skrev om i ditt inlägg, vet inte vilken som är likvärdig Fords. Subaru outback är ok storleksmässigt, men jag kan inte komma ifrån att det blir lite som att köra traktor... :o

Jag är som du, riktigt petig med komforten. Kör ofta 30 mil enkelväg en helg för att komma till hemtrakterna. Så för mig går många typ transportbilar bort. Körde en VW Amarok häromdagen och den var över förväntan, men då måste man ju ha hundkåpa och grejer på....

Blir passaten för liten? Eller är det att det inte går in större bur? Kompisen körde 3 eurasier i passaten (60 mil enkelväg, så man ville ju ändå att de skulle ligga bra) men de har inte bur (förstår att du vill ha det).
Annars är jag ju (tyvärr för dig :p ) caddyfrälst. Och jag kör ju långsvängar, var skeptisk först men har faktiskt inte haft mer ont i kroppen av den än volvon.
Men du är rätt lång va? Karln min sitter ju sämre i Caddyn än Volvon, för mig är det ingen nämnvärd skillnad mer än att det är lite högre ljudnivå.

Vet inte hur stor skillnad det är mellan Golf och Polo, men min Polo hade en fruktansvärt hög ljudnivå och var hemsk att åka långt i. Så tror det är bra att du utesluter den?!

Kanske inte det bästa svaret :p
Passaten kan funka, måste forska vidare i hur stort bagaget är i den. Jag måste nog oavsett byta bur, om inte den nya hunden inte blir så mycket större än Doris. Då kan jag klara mig.

Caddy är fruktansvärda att sitta i för mig. Jag vill ha en bil som känns som en bil, inte som en djurtransport :o:D

XC70, Passaten eller VWS modell som du skrev om i ditt inlägg, vet inte vilken som är likvärdig Fords. Subaru outback är ok storleksmässigt, men jag kan inte komma ifrån att det blir lite som att köra traktor... :o

Jag är som du, riktigt petig med komforten. Kör ofta 30 mil enkelväg en helg för att komma till hemtrakterna. Så för mig går många typ transportbilar bort. Körde en VW Amarok häromdagen och den var över förväntan, men då måste man ju ha hundkåpa och grejer på....
Jag tycker volvon är onödigt dyr.. Men passat och Touran (så heter VWS MPV-modell) ska jag kila närmare på..

Amarok är lite väl stor och det finns inte chans i världen att jag orkar lyfta in hundar på den höjden. Jag är ju tyvärr lite för trasig för det. Jag tänker att en MPV kan göra att jag har plats för hundraser där bak och fortfarande ha baksätet någorlunda städat.

Aha, Touran har jag för mig inte har större golvyta än typ Passaten, däremot är den högre. Är inte helt hundra dock....

Vanlig V70? Eller är det typ markfrigång du vill ha eftersom du kollat på Alltrack? Vanlig V70 ligger ju inte lika högt som XC70, vill du ha fyrhjulsdrift så borde det ju gå att hitta en vanlig med det.

Har inte Renault och Citroen haft ett par kombi med stort bagage?

Jag ska byta bil inom kort, och har tidigare kikat på VW golf eller passat i alltrackvarianten. Men under nästa år kommer jag köpa en hund till och behöver alltså ha utrymme för två rottisar i bur.

Jag kör idag Ford mondeo, men den måste jag byta och är sugen på nåt annat. Jag känner att Golfen kommer att bli för liten för två hundar. Så då har tankarna börjat vandra mot Ford S-max eller VWS modell av samma typ av bil.

Jag är inte intresserad av caddy, utan vill ha en bil som är okej att köra långkörningar med. Jag har rätt höga krav på komfort pga att jag kör en hel del långa sträckor under tävlingssäsong. Som ex. Körde jag i snitt 20 mil enkelsäng varje helg förra sommaren.

Vad hade ni kikat på för nåt?
Jag tänker exakt lika, enda skillnaden är att jag har två schäfrar ;) det är svårt, jag har inte hittat rätt än. Vill du ha bur eller kan du tänka dig grindar? Jah vill ha bur och det är svårt. Många bilar ser stora ut men är väldigt korta så hundarna har svårt att ligga ner. Touranen tycker jag är för kort så jag har kollat lite sharan istället, men den blir väldigt stor. Jag är lite inne på sharan, Citroën C5, Ford galaxy eller Ford mondeo som du har.

Aha, Touran har jag för mig inte har större golvyta än typ Passaten, däremot är den högre. Är inte helt hundra dock....

Vanlig V70? Eller är det typ markfrigång du vill ha eftersom du kollat på Alltrack? Vanlig V70 ligger ju inte lika högt som XC70, vill du ha fyrhjulsdrift så borde det ju gå att hitta en vanlig med det.

Har inte Renault och Citroen haft ett par kombi med stort bagage?
Jag tänker den 7 sitsiga touranen och plocka bort bakre raden. Måste åka och titta närmare på dom och jämföra lite.

Renault och citroen går bort. De är inte kända för att ha bra väghållning på norrländska vägar. V70 kan vara ett alternativ också..

Det är inte helt lätt att hitta nåt vettigt!

Jag tänker exakt lika, enda skillnaden är att jag har två schäfrar ;) det är svårt, jag har inte hittat rätt än. Vill du ha bur eller kan du tänka dig grindar? Jah vill ha bur och det är svårt. Många bilar ser stora ut men är väldigt korta så hundarna har svårt att ligga ner. Touranen tycker jag är för kort så jag har kollat lite sharan istället, men den blir väldigt stor. Jag är lite inne på sharan, Citroën C5, Ford galaxy eller Ford mondeo som du har.
Jag vill ha bur. Vill inte ha bilen söndertuggad av valpen..
Tror du touranen blir för kort? Syrran har en galaxy som jag ska kika lite närmare på också. Jag gillar mondeon också, kanske det blir en ny sån..

Tror du touranen blir för kort? Syrran har en galaxy som jag ska kika lite närmare på också. Jag gillar mondeon också, kanske det blir en ny sån..
Ja jag tycker det och även min kompis som också har två schäfrar. Det går om man fäller ett säte och specialbygger en bur för så hade en träningskompis men så orkar inte jag krångla. Är det små tikar så kanske det går men jag är tveksam. Kolla sharan i så fall.

Ja jag tycker det och även min kompis som också har två schäfrar. Det går om man fäller ett säte och specialbygger en bur för så hade en träningskompis men så orkar inte jag krångla. Är det små tikar så kanske det går men jag är tveksam. Kolla sharan i så fall.

Aha, får titta närmare ändå. Tiken jag har idag är typ 56 hög och väger 34 kilo, så ingen jätte. Nästa hund hoppas jag också ska bli av den mindre varianten. Tack för hjälpen!

En kompis till mig har en Passat Alltrack med en MIM XXL-bur bak. Han kör en rottis och en schäfer bekvämt där bak. PM:a mig om du vill ha hans kontaktuppgifter för jag vet att han letade hur länge som helst innan han hittade rätt i kombi-djungeln.
Aha, då kanske det ändå är ett vettigt alternativ på bil.
Tror jag får byta ut buren jag har (dubbel XL) till en xxl för att de ska få bättre med plats.
Du kan skicka kontaktuppgifter, han kanske är lite insatt i bilvärlden..

Aha, får titta närmare ändå. Tiken jag har idag är typ 56 hög och väger 34 kilo, så ingen jätte. Nästa hund hoppas jag också ska bli av den mindre varianten. Tack för hjälpen!
Då kanske det går. Min stora hane väger 40 kg och är 66 i mankhöjd. Han har det nästan trångt i min V70. Han är åbäket som sätter stopp för de flesta bilar ;)

Jag tror på Passaten faktiskt. Vi var väldigt inne på en sån innan vi ramlade över caddyn till så bra pris att det inte gick att låta bli. Zeppe väger ju inte lika mkt som odågan men han är lite högre.
Verkar vara tillräckligt med plats i dom!

Ska du ha en dubbelbur? Jag hade en xc70 tidigare, men hade nog tyckt att den varit i minsta laget för två rottisar. Mina två vuxna ligger i 19-22 kilosklassen (48 resp 49cm i mkh), och det var lagom för dem. När de hade sina vildsvinsvästar på (som är relativt smidiga ändå) hade de vissa svårigheter att vända sig i sin burhalva. Hade en specialbyggd bur för XC70, så hundarna hade maximalt utrymme.

Nu med tre hundar har jag gett upp och köpt en Caddy ;) Pendlar ca 8mil/dag till jobbet 2-4 dagar/vecka. Kör mycket långsträckor (totalt ca 4000 mil/år) och tycker det funkar bra. Räknar dock bara med att ha den som allt-i-allo-bil i något år, sedan hoppas jag på att kunna köpa en till personbil och så får Caddyn gå som hund- och jaktbil.

Liknande trådar

Övr. Hund Är i tagen att skaffa en VW Caddy och ha den som andra bil och hundbil. Är nyfiken på hur ni som har Caddy eller liknande modeller har...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi funderar lite på ny bil framöver. Det viktigaste är väl att det går att åka fler än två personer i bilen och idealt få plats med...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Red_Chili
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 352
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 316
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar