F

Flinisen

När brukar ni börja att låta hundarna bada ute efter vintern?? Väntar ni länge eller vill de hoppa i så fort isen smält? Hur är det om man låter hunden apportera i kallt vatten..Påverkar det lederna negativt eller positivt. Jag vet att simning är bra för hundar såklart men jag undrar just i kallt vatten om nån vet hur hunden reagerar om den har ex HD.

Sv: Hundbad

vattensvans påverkas av kallt vatten och har de haft det förrut bör man vara försiktig.

Fast pratar man med mina hundar så startar badsäsongen så fort man kan SLÅ sig genom isen (igen) och slutar inte förrän isen inte går att hoppa sönder mera i oktober/november....

Olivers badkarriär började i slutet på april 1997 (han är född i augusti96) när han drog för mig (busig unghund och matte utan kontroll) rakt ut på en fågeldamm här i Umeå, det var is kvar men cirka 2-3 meter ut på isen brakade den och han for rakt ner i dammen. Gallskrik från mig och en husse som kastar av sig jackan för att slänga sig i efter 8 månaders flaten. Flaten ifråga var NOLL brydd han slog helt enkelt sönder isen framför sig med framtassarna kom upp på en liten ö i mitten av en fågeldammen där han ställer sig och skakar på sig.

Just som han ska tillbaka till oss hittar han en STOR fisk/fågelmat, jag vet inte då jag står på land cirka 10 meter bort och han är i en dunge och direkt belönar sig. När han är nöjd med att ha kalasat på något äckligt så hoppar han glatt ut på isen igen (som går sönder) och slår sig nöjd genom isen tillbaka till en halvt hysterisk matte....

Man skulle ju kunna tycka att man skulle kunna få en något avog inställning till vatten efter en så resa men inte Oliver inte han ÄLSKAR att bada oavsett temperatur.

Javan

Senast ändrad:

:rofl: :rofl: ÅHH gud va gulligt....haha sötisen där. Jag kan förstå att du blev tokig..det skulle jag också blivit men satt och skrattade nu när jag läste ditt inlägg haha...Ja retrievers är som de är ;)

Flinisen skrev:
När brukar ni börja att låta hundarna bada ute efter vintern?? Väntar ni länge eller vill de hoppa i så fort isen smält? Hur är det om man låter hunden apportera i kallt vatten..Påverkar det lederna negativt eller positivt. Jag vet att simning är bra för hundar såklart men jag undrar just i kallt vatten om nån vet hur hunden reagerar om den har ex HD.

Piru Bada i tisdags i bäcken här hemma han digga det som fan han :rofl:

Här uppe får hundarna inte bada förrän i mitten/slutet av maj.
Rent generellt, så är ju inte kyla någon höjdare för onda leder. Har hunden inte ont, så spelar det mindre roll, då HD:n i sig inte påverkas av kylan.

Gnist skrev:
Här uppe får hundarna inte bada förrän i mitten/slutet av maj.
Rent generellt, så är ju inte kyla någon höjdare för onda leder. Har hunden inte ont, så spelar det mindre roll, då HD:n i sig inte påverkas av kylan.

Ah ok...jag tänkte mest om de har lätt för att bli stela och så just vid kallt vatten. Eftersom simning annars är bra för hunden :)

Min lånehund har badat sen hon såg första droppen utan is :D
Vi har två dammar här på gården, så hon gör minst ett dopp och simtur per dag. Men hon är inte i så länge så hon blir blöt igenom, så hon torkar fort.
Den ena dammen ska vi sätta staket runt, för där brukar vi ha andpar med ungar på sommaren, så där vill jag inte hon ska vara. Men den andra dammen får hon använda :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 156
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar