Hundar som springer fram

Lejonelle

Trådstartare
Hur ska jag enligt er experter :bow: :bow: bemöta främmande hundar som springer fram till mig och min hund? Vad jag vill uppnå är att den främmande hunden fattar vinken, går därifrån och helst också låter oss vara ifred nästa gång. Samt att min hund känner sig trygg med att matte tar hand om det hela utan att han behöver agera.

Det gäller framför allt en stor blandras som går lös på sin gård men springer ut på vägen när vi går förbi. Den är unghund än så länge och eftersom ingen uppfostrar den känns det troligt att problemet kommer bli värre när den blir könsmogen.

(Säg nu inte att vi ska välja en annan väg. Vi bor på landet och det vimlar inte av bra promenadvägar här. Oavsett vilken runda vi ska gå så måste vi gå förbi där antingen på väg ut eller på väg hem.)

Sv: Hundar som springer fram

skräm den... så att den tycker att det är obehagligt att springa fram till er..

jag brukar vråla åt de andra hundarna att dra åt skogen. gör de inte det brukar jag veva med kopplet och har även utdelat diverse sparkar och slag (inte jättehårt, men tillräckligt för att de ska fatta vinken). min tik gillar inte framrusande hundar och jag tänker att en spark är bättre än ett möte med en erfaren slagskämpe.

är jag ute med båda får labben sköta saken. han är jätteduktig på att avleda dem och få dem att vilja leka.

fast i ditt fall vet du ju när den andra hunden kommer och kan förbereda dig lite. kanske en ketchupflaska med vatten vore nåt?

man kan antingen ha med ngt som skramlar och kasta framför hunden när denkommer rusande....

eller om man som människa kan vara dominant i sin hållning så kan man ta några steg mot hunden säga ett grovt nej eller dylikt....och göra ett stoptecken med handen...
Men här måste du visa att du menar allvar...

kommer hunden även om du går förbi utan hund?? Isf ta tag i problemet först utan din vovve och när du kan gå där fram o tillbaka utan att han byr sig ta med din hund och repetera....

lycka till

risken med skrammelgrejer är att man skrämmer sin egen hund också. och det vill man ju absolut inte.

Ja, jag brukar ryta i och använda hotfullt och dominant kroppsspråk, ibland kasta en jordkoka eller småsten på den och då viker den undan och troppar av men nästa gång kommer den ju likförbannat.

cillamuffins skrev:
fast i ditt fall vet du ju när den andra hunden kommer och kan förbereda dig lite. kanske en ketchupflaska med vatten vore nåt?

Lysande förslag! Vatten med nåt som luktar typ citron borde lösa problemet. Tack :bow:

fast det finns en risk i att själv leva om och vråla också och det är att en hund börjar hjälpa till i vrålandet.

Skrammelgrej PÅ den andra hunden samtidigt som man lyckas stoppa sin egen vovve bakom sin rygg och eller kanske en såndär ny modern vattenpistol som det går att pumpa upp ett tryck i?

Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 807
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar