Hundar med kläder!! *bilder*

Sv: Hundar med kläder!! *bilder*

Varför tycker alla att det är så farligt att sätta kläder på hundar? Alla har ju täcken på hästarna! Det är ju i princip samma sak. Ni som tycker att det är synd om hundarna, hur gör ni med hästarna egentligen då?
Det är deras hundar, de gör väl som dom vill med dom, jag menar, de lider ju inte av att ha vinterkläder mitt i vintern, spec när det är frusna hundar. De lär nog inte lida av att ha någon klänning heller.

Jag är varken för eller emot detta med hundkläder.

Senast ändrad:

Har själv delade me ningar av det här... Tycker att det är ok att ha på tröjor och regntäcken vid kallt och regnigt väder och som andra skrivit kan man "piffa till det" med att köpa ett snyggt regntäcke.

Sen att sätta på hundarna skor och brudklänningar ect är att gå över gränsen! :crazy:

Det kanke finns en sån här tråd redan men i så fall blir det en till
Lägg in bilder på din hund eller andras hundar med kläder (men du ska ju ha knäppt bilderna dom)

jag börjar

Gwinnie i skinjacka
Gwinnieiskinjackaframifrn.jpg

Gwinnie med baletttkläning
Gwinnieibalettklnning.jpg

Jag har prec. samma kläder min Papillon.. Köpt på Rusta va??

Jag kan väl oxå tycka att det är fel att ha kläder på hunden för att VI ska vilja det.. det ska vara ett funktionellt plagg isf.. Att jag har ovanstående sker till min hund är för att Jackan kostade 20kr, och det är liiite kul ibland vid spec. tillfällen att ha det + att Bella Fryser lätt om bogarna och frambenen ich den täckte just de områdena... Sen så klänningen hade min mamma köpt till SIN hund, men den var för liten till henne.. den har jag enbart använt en gång.. Till jul...
Sen har jag ett vattentätt vinterfodrat täcke till henne, två stickade koftor, en flease overall, och ett tunnt täcke som det står happy på...

Men om nui tittar på denna bilden så förstår ni nog varför jag skaffade det till henne:
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316434.html

För det var så hon såg ut när jag fick hem henne.. Nu ser hon dock ut såhär, och det används inga kläder alls nu:
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316431.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316430.html

såå.. kolla på detta..

Senast ändrad:

Sen att sätta på hundarna skor och brudklänningar ect är att gå över gränsen! :crazy:

Skor är över gränsen när/om det är såna skor som jag såg i något program på TV: skor som hunden inte kan gå i! Då förhindrar klädesplagget hunden.

Brudklänningar ser väl fånigt ut, men jag ser inte att hunden lider av det mer än en "tuff tröja".

Hunden har nog bara kriterierna
bra = skyddar mot att frysa tex
dåliga = förhindrar hunden att röra sig fritt.

Kläder som gör varken eller (som en brudklänning) bryr sig nog inte hunden mer än om ett halsband runt halsen.

Reggae, Milou och Filippa i sina snygga reflextäcken! :D
Bilden är inge vidare men man ser i alla fall någorlunda :)

30.jpg

Skor är över gränsen när/om det är såna skor som jag såg i något program på TV: skor som hunden inte kan gå i! Då förhindrar klädesplagget hunden.

Brudklänningar ser väl fånigt ut, men jag ser inte att hunden lider av det mer än en "tuff tröja".

Hunden har nog bara kriterierna
bra = skyddar mot att frysa tex
dåliga = förhindrar hunden att röra sig fritt.

Kläder som gör varken eller (som en brudklänning) bryr sig nog inte hunden mer än om ett halsband runt halsen.

Kan inte annat än att ge dig en :bow:

Behöver din välpälsade hund tröja???
Min hund är tyvärr allt annat än välpälsad. Hon har inget hår på bröstet alls. Och hon är mycket tunnhårig på sidorna.
På vintern har hon lite mer hår, men tyvärr är hon mycket tunn i pälsen, så hon är inget utställningsexemplar alls.

Skillnaden mellan varför man har täcke på häst resp hund:

Häst: Kan svettas genom hela kroppen (som människor) och måste därför i vissa sammanhang rakas (hästar i hög kondition eller som svettas lätt) för att inte bli nerkylda och på så vis bli sjuka. När de inte rids och blir svettiga måste deras rakade päls ha kompensation, dvs ett täcke. Hästar som rids mycket lite eller svettas lite behöver inte klippas och oftast inte täcke.

Hund: En hund har svårt att göra sig av med värme , den kan bara svettas genom tunga och tassar. Enda anlendingen till att en hund skulle behöva kläder är tunn/lite päls/felhåranlag/ingen päls i ett kallare klimat, klippt päls eller på ngt vis medicinsk behandling.

Hund: En hund har svårt att göra sig av med värme , den kan bara svettas genom tunga och tassar. Enda anlendingen till att en hund skulle behöva kläder är tunn/lite päls/felhåranlag/ingen päls i ett kallare klimat, klippt päls eller på ngt vis medicinsk behandling.
Vilket är ett av argumenten till att inte skaffa en hund från tex Spanien eller Grekland. Det är mycket ovanligt att de hundarna sätter en riktig vinterpäls, eftersom de inte har fått något underhår från början.
Jag har hört flera importer från varmare länder som vägrar gå ut på vintern eller har stora problem vintertid.

Min egna är dock en import då jag tog med henne från Irland när jag flyttade till Sverige, men hon frös lika mycket där som här.

KL

Jag är själv emot att klä på sina djur öht. Men har man en häst med mkt päls och vill anstränga den (=rida eller låta den jobba på annat sätt) så får man se till att göra det så bra för hästen som möjligt. Dvs se till att den inte fryser när man klätt av den genom att klä på den nåt som ersätter för en "kort" stund.
Varför har man träns? Det är vad jag tycker! Skulle alla gjort som indianerna och ridit utan sadel och träns och nån plötsligt skulle komma med beskydd, sadel, schabrak/vojlock, brösta, martingal, träns med pannband, käkrem, pullargrimma och dessutom BETT skulle alla "normala" människor garanterat storkna!
För ett tag sen var det en trend med pullargrimma, skarpa bett osv och det är väl lite så nu med hundarna då. Hästen fattar inte varför det plötsligt sitter nåt på nosryggen som är bredare än det den haft förut.
Hunden fattar inte skillnaden på ett rött plasttäcke och en randig stickad tröja!

Vilket är ett av argumenten till att inte skaffa en hund från tex Spanien eller Grekland. Det är mycket ovanligt att de hundarna sätter en riktig vinterpäls, eftersom de inte har fått något underhår från början.
Jag har hört flera importer från varmare länder som vägrar gå ut på vintern eller har stora problem vintertid.

Min egna är dock en import då jag tog med henne från Irland när jag flyttade till Sverige, men hon frös lika mycket där som här.

Stämmer då inte på min spanjor (som f.ö AVSKYR täcken & därmed slipper) han är lika mkt ute som vilken annan hund som helst & lider inte ett dugg på vintern.

min lilla rackare kommer behöva täcken framöver. Han är ju en liten tunnhårig greyhoundkorsning som dessutom kommer från varmare länder.

min hund gillar inte flugor.... :cool:
5331023.jpg

Stämmer då inte på min spanjor (som f.ö AVSKYR täcken & därmed slipper) han är lika mkt ute som vilken annan hund som helst & lider inte ett dugg på vintern.

Om du nu tycker att täcken och kläder på hundar är så onödigt och löjligt, varför har du testat det på din egna hund? :crazy:

Gucci när han var 8 veckor i sin första tröja :love:

11910979.jpg

Jag har prec. samma kläder min Papillon.. Köpt på Rusta va??

Jag kan väl oxå tycka att det är fel att ha kläder på hunden för att VI ska vilja det.. det ska vara ett funktionellt plagg isf.. Att jag har ovanstående sker till min hund är för att Jackan kostade 20kr, och det är liiite kul ibland vid spec. tillfällen att ha det + att Bella Fryser lätt om bogarna och frambenen ich den täckte just de områdena... Sen så klänningen hade min mamma köpt till SIN hund, men den var för liten till henne.. den har jag enbart använt en gång.. Till jul...
Sen har jag ett vattentätt vinterfodrat täcke till henne, två stickade koftor, en flease overall, och ett tunnt täcke som det står happy på...

Men om nui tittar på denna bilden så förstår ni nog varför jag skaffade det till henne:
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316434.html

För det var så hon såg ut när jag fick hem henne.. Nu ser hon dock ut såhär, och det används inga kläder alls nu:
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316431.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316430.html

såå.. kolla på detta..

japp jag har köpt det där eller ja igentligen inte jag fick det i födelsags present av en kompis och hon hade köpt dom där..

Måste bara till lägga det är du Inte direkt så att man har klänningen på hunden varje dag...

jag håller med chima

det visste jag inte! Vet en som har gatuhund från spanien o den klarar sig förvisso. Men sen har jag sett på många hemsidor att de har mycket greyhound/tunnhåriga hundkorsningar att sälja. Så detk a n justämma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 295
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka