Nu har jag inga inhyrda men om jag hade skulle det vara att hundarna ska vara kopplade eller under sådan uppsikt som om dom vore kopplade (inte jaga några djur eller springa fram till någon meniska eller hund utan att fråga om det är ok).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så skulle det vara i vårt stall enligt stallmötets mening. Men sen är nästan alla hundägare döva , blinda och minnesbefriade. Äsch spela roll är svaret när man påminner.Vi har koppeltvång, skälliga hundar är inte välkomna samt att det är hundfritt i ridhuset.
Att låta hundar springa omkring i ridhuset är fruktansvärt korkat och oansvarigt, då ger man verkligen fan i båda hundens, hästens och ens eget liv. Har sett folk ha 2-3 lösa små gnällspikar springa runt i benen på hästarna under en HOPPTRÄNING!
Det är ju ditt stall och du bor där. Alltså skall ju ditt behov komma först.Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.
Jag förstår att du försöker vara snäll, och det är beundransvärt! Hade det varit mitt stall och jag i samma situation som dig så hade jag faktiskt bett folk att inte ha hundar där alls. Du ska inte behöva oroa dig på DIN gård. Det är inte hållbart.
Om det sedan skulle hända något så tror jag du kommer klandra dig själv, tycker det är onödigt att riskera det. Och hundarna, både dina och andras.
Ingen kommer att tacka dig för att du tillåter hundar utan tar förmodligen hela armen om du ger lillfingret. Däremot lär du få skit om det händer något. (pessimist-javisst men det är ju tyvärr så folk tenderar att fungera)
Är de inte nöjda med hundförbudet kan de ju flytta. Först tänkte jag att man kanske kan deala genom att låta stallgästens hund få vänta i bilen medan husse/matte grejar med hästen om de absolut inte kan lämna hunden hemma. Alternativt kan de ju ensamhetsträna sin hund (vilket borde vara prio 1) men inte ditt problem.
Är det apvarmt/snorkallt kanske man inte ska ta med sig hunden alls (vilket man förmodligen inte gjort om man åkte till affären/dagis/osv osv heller i dessa lägen)
Men återigen, ger man lillfingret så.. är snart hundarna ända inne i stallet igen ändå.
Själv är jag så förbannat trött på alla lösa hundar som springer runt överallt. Och på alla hästägare som verkar tro att alla tycker det är mysigt(?) med hundar som ränner. Pinkar på höpåsar, skäller, bajsar utanför dörren, är i vägen när hästen ska in från hagen (the list goes on..). Otroligt nonchalant av deras ägare! Fraser som "Hen flyttar sig, rid/gå på bara" får mig att se rött!
När jag hade häst i stall där det på gården redan bodde en hund och en inackordering hade en stor brötig sak behövde hundarna följa med ibland. Då kollade jag noga när jag kom dit om någon var där och var de inte det så tog jag med mig hundarna (i koppel!) och satte dem i en box eller bundna i andra änden av stallet på ett tjockt täcke medan jag mockade osv. Var det andra hundar där så fick mina sitta i bilen (och bli utskällda av de andra som även gärna stod och hoppade upp och ned längs sidan på bilen)
Vi har ju strikt hundägaransvar i Sverige. Dvs ha hunden lös endast om du har stenkoll. Har nog aldrig träffat en hästägarhund som det hålls stenkoll på om jag ska vara ärlig.
/hundälskande surkärring
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.