hundar i kollektivtrafiken

Sv: hundar i kollektivtrafiken

Det beror ju självkart på vad valpen gör, men det finns knappast nån hund med vett i huvudet som verkligenkoppar på en valp och biter den ordentligt, de får ju marketa och "säga till" men verkligen inte bita! det är i alla fall min uppfattning om hur en vuxen, frisk hund ska vara. två vuxna hundar har hoppat på min lille då han var valp, ingen av dem är riktigt friska, en vuxen hund har hoppat på min store då han var valp han var inte heller frisk.

Jag skrev väl VÄSTTRAFIK eller hur...inte er förare. Jag är nog sådan klok människa att jag fattar att ni inte bestämmer...:-(....var en fråga ifall DU som chaufför visste...nåja, strunt samma...Läser skyltar gör jag.

Jag kör buss i Västtrafiks område.
Har kört för flera olika företag och samma regler gäller överallt. Jag har jobbat inom kollektivtrafiken till o från sedan 1983.

Västtrafik svarar olika på samma fråga beroende på vem du vänder dig till så var inte säker på att du får rätt svar där.

Det spelar ingen roll hur stor eller liten hunden är eller om det är en valp. Det är en säkerhetsrisk med två för varandra okända hundar ombord.
Kan du inte accepera det faktumet?

Jag vet inte var du bor men jag bor i Göteborg och jag har träffat på ganska många hundar som inte är säkra vare sig mot andra hundar eller människor. Oftast inte hundens fel utan det är ägarens uppfostran eller brist på uppfostran som gjort hunden opålitlig.
Jag har fått en valp och en unghund sönderbiten av vuxna hundar som oprovocerat gått till anfall. Vid bägge tillfällena har jag haft min hund kopplad och den har lagt sig på rygg men den anfallande hunden har fortsatt hugga vilt.
Vid det ena tillfället stod ägaren bara o glodde. Jag hade min kassaväska med mig (var på väg till jobbet) så jag dängde den med all kraft i huvudet på den anfallande hunden 5-6 ggr innan den släppte min valp. Då skrek ägaren att hon skulle anmäla mig för djurmisshandel. Jag gjorde en anmälan på henne och det visade sig att det inte var första gången hennes hund gjort liknande saker. Den avlivades efter denna händelse.

Den andra anfallande hunden tillhörde en granne och hon tog själv beslutet att avliva sin hund efter att den anfallit min unghund (8 mån). Där hände nästan exakt samma, hunden fortsatte att hugga fast min hund låg på rygg o blottade strupen. Men där lyckade vi sära hundarna ganska snabbt.

Jag svarade er alla och inte dig specifikt, jag fattar att du inser men det verkar ju vara andra som inte gör det ;)

Glimfeather skrev:
Jag har inte klagat på förarna

Jaså läs här vad du skriver ;)
Glimfeather skrev:
en del griniga busschaufförer (finns gott om dem här) vill inte ta emot fler än en hund på bussen.

Busschaufförer räknar jag som fler än en och då klagar ju du på oss som grupp, eller?

Dessutom tycker jag att du klassar oss som griniga och det klart blir vi grinigt o oförskämt bemötta så bemöter vi folk likadant.

Spelar ingen roll vad Västtrafik lovar där, är du otrevlig mot mig är inte jag trevlig tillbaka, finns ingen anledning. Jag är nämligen oxå en människa fast jag varit korkad nog att välja att köra buss.

jag har aldrig betalat nått för mina småtottar på bussen, dom åker i min famn.

Ang. flyg så får småhundar åka billigt om dom är små... tror det kostar kring 100 kr en tur då man flyger med småhund. Betydligt dyrare med stor hund då den kräver bur å grejer och åker med bagaget? :confused:

I Örebro kostar det inget att ta med en hund, men från andra hunden med samma ägare tas vuxenavgift, dvs 15 kr.

hemma hos mamma kostar det inget extra för att ta med hunden/hundarna på bussen.
Däremot här där jag bor nu kostar det en barnbiljett per hund om man vill ta med den.

inte alla förare, bara de griniga. och jag är aldrig otrevlig mot er, brukar alltid säga hej, men det är ju knappt man får ett hej tillbaka från många.

Man blir lite så efter många år med skit. Ingen människa klarar av hur mycket otrevligheter som helst, så tyvärr blir det så. Man trubbas av helt enkelt. Det är inte lätt att vara bussförare kan jag lova, dom har kommit fram till att vi är mer utsatta för hot och våld än var polisen är. Och då är vi helt oskyddade utan nån som helst direktkontakt med polis eller trafikledning (iaf hos oss). Larmknapp har vi förvisso, men beroende på var vi är nånstans så kan det ta upp till 15 minuter innan nån är hos oss efter ett rån.

Jo, det förstår jag verkligen! emn man tycker ju att man ska bli trevligt bemött då man är trevlig själv, eller hur?

Ja det är lätt för dig att säga som kanske ser 4 bussförare om dan. Vi träffar över 1000 människor varje dag och när man inte blir bra bemött av kanske 80% av dom så blir man avtrubbad.

Man tänker inte så, utan bara är där helt enkelt. Ingen jobbar för att vara otrvlig, men många äldre har slutat jobba för att vara trevliga.

Att det kan vara så olika, när jag jobbade som vårdbiträde skulle jag nog blivit utkastrad med huvudet före om jag var otrevlig mot någon av vårdtagarna... där fick man också skit varje dag... där fick man också otrevliga komentarer, folk som inte litade på en för att man var yngre, sexuella anspelningar etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 332
Senast: Grana
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
Övr. Hund Ska låna ut flatten på foder. Det fungerar inte att ha honom med vår andra hund. Han är alldeles för dominant & attackerar helt utan...
2
Svar
29
· Visningar
2 754
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar