hundar i kollektivtrafiken

Seabaz

Trådstartare
hur funkar det?
Bussar, tunnelbana, spårvagnar mm..

Hur funkar det? Kostar det extra? och i vilka vagnar (tunnelbana) får man ha djur?

Hur är det med flyg och båt?
Jag flög inrikes en gång. Sthlm - Jönköping. Då var det en som hade sin spanielhund som handbagage. Hade stoppat ner jycken i en väska och bara huvudet stack upp. Den fick han ha som handbagage!

Sv: hundar i kollektivtrafiken

Det kostar inget extra för hunden när man åker kollektivt, iaf inte i Sthlm.
På bussar måste du ha din hund långt bak. I de gamla tunnelbanevagnarna är det några vagnar som är utmärkta för hundar. Det kan vara lite jobbigt, ibland får man springa över halva perongen för att komma till en vagn som hunden får åka i. I de nya vagnarna får du ha din hund mellan "dragspelen", dvs i mitten av vagnen. Men jag (eller snarare min hund) gillar inte golven i de nya vagnarna. De är hala och de slutar alltid med att min hund åker som bambi på hal is när tåget stannar :crazy:

här i kalmar får man betala barnpris om hunden är större än att den får plats i en korg (jag försökte ha min schäfer som knähund men det krävdes en hel del tjat innan busschaffisen gick med på det). men vi har varit runt på ganska många ställen och ingen annan stans har man behövt betala något.

hos SJ får man ha upp till tre hundar innan man ska börja betala för dom.

Hos mig kostar det över 15:- per hund om man åker buss :D

va?? hur långt åker man då? jag fattar inte det där med att man ska behöva betala för något som ligger på golvet. i så fall skulle man ju få betala för stort bagage med?

I Gbg betalar man hälften dvs som för barn hur hunden än sitter

Tja man åker ned på stan. Kostar t.o.m 17:-... Som för en vuxen. Billigt, 32:- med två hundar och så ska man hem igen. Jag betalar över 400:- för ett månadskort.

Västtrafik tar en barnbiljett för hunden oavsett om den väger 1 kg eller 100 kg. en del griniga busschaufförer (finns gott om dem här) vill inte ta emot fler än en hund på bussen. Tycker det är lite orättvist då man inte behöver betala nåt för andra djur.

Glimfeather skrev:
Västtrafik tar en barnbiljett för hunden oavsett om den väger 1 kg eller 100 kg. en del griniga busschaufförer (finns gott om dem här) vill inte ta emot fler än en hund på bussen. Tycker det är lite orättvist då man inte behöver betala nåt för andra djur.

Detta beror på att det är en säkerhetsrisk om det finns flera hundar som inte känner varandra ombord på fordonet. Jag har varit med om hundslagsmål på en fullsatt buss och jag tar aldrig ombord mer är en hund på min buss såtillvida inte hundarna känner varandra sedan tidigare.

Det är samma när det gäller barnvagnar, det får bara finnas 2 uppfällda ombord samtidigt och de får inte stå så att de hindrar vid en eventuell utrymning.

Ni kanske tycker det är orättvis men jag tycker det är ännu mer orättvist att det faktiskt är jag som förare som blir ansvarig om det händer något.

Detta handlade om en liten hund (malteser) och min valp som då inte vägde mer än 15 kg. sitter en bak och en längre fram är det väl inga problem eller? tycker i alla fall att det var lite taskigt då hon bara fräste åt mig att jag inte fick åka med. Betala rman för sig ska man väl ändå få åka med eller? Jag lovar att detta gjorde hon bara för att hon var grinig, det märkte jkag då hon fräste åt en äldre dam innan jag gick på.

Jamen varför kan inte Västtrafik ta en halv biljett för BARNVAGNAR då ?? När jag bodde i eriksbo så var det en snäll busschafför som sa när jag skulle betala för hunden att: näemn inte ska du betala, hon tar ju ingen plats...däremot fortsatte han: BORDE alla som drar med sig halva IKEA på bussen betala extra...Han tyckte det var orättvist att en hund som knappt tar plats måste betala...

hos oss kostar hunden på bussen vuxenbiljett! ( 18 kr!!!!) om den är högre än 45 cm
min lilla vovsing är 55 *grr*
dyrt som satan
men om man ber snällt....

Om jag ska vara ärlig undrar jag varför barnvagnar o annat platskrävande bagage överhuvudtaget får tas med på buss, det är väl lika bra att vi lämnar kvar passagerarna oxå så behöver vi inte bemöta korkade människor som inte förstår o varför ha skyltning på bussen, det är ju aldrig någon som läser den ändå;)

Kan ni inte fatta att det inte är vi förare som sätter kraven, det är Västtrafik, vägverket, bilprovningen och Sveriges/EU:s lagar o regler.

Hur många av er kan tänka er att ansvara för inte bara ert o andras liv utan dessutom riskera att få personliga böter/bli av med körkortet (och därmed jobbet) för att era kunder inte kan acceptera att reglerna är som dom är?

Jag har blivit kallad ordagrant:
»Din jävla hora, se till att dom skickar ut någon som vågar bryta mot bestämmelserna«
och blivit spottad på.
Varför??
Jo på våra bussar får vi bara ha 5 stående, den gången hade jag lastat så full så jag kunde nästan inte stänga framdörren (m.a.o. hade jag kanske 40 stående) och det var ca 20 vuxna kvar på hållplatsen som fick vänta HELA 10 min på nästa buss.

Kan ju bara säga att efter det, så lastar inte jag en enda passagerare för mycket.

Jag har inte klagat på förarna, utan på en förare som var allmänt otrevlig då jag skulle åk till min skola, kul om det inte hade gått nåt tåg och jag hade missat bussen i gbg. då hade jag fått vänta väldigt många timmar på nästa buss och kommit fram mitt i natten, då hade det varit roligt att gå upp till skolan 7 nästa morgon. jag tyckker inte förarna ska tumma på reglerna, men de ska inte heller sätta egna regler bara för att de råkar ha vaknat på fel sida och en tjej med en valp och massa väskor (som hon lagt i bagageutrymmet), som tydligt visar att hon ska vara borta en längre tid, kommer på bussen, säger vänligt "hej" och precis ska till att stämpla. Jag blev i alla fall lessen, men det är kansker vanligt att du också behandlar passagerare så? pappa blev asförbannad och ringde till västtrafik, de sa att hon skulle ringa mig och be om ursäkt, men inte kom det någon ursäkt, för västtrafik är ett skitbolag som aldrig håller vad de lovar! det står i deras resegaranti att förarna ska bemöta passagerarna med vänlighet, men allt är bara skitsnack! nu säger jag inte att alla bussbolag är sådana, men det här är det! lä igenom texten igen; jag klagar inte på förarna (förutom en) utan på bolaget!

Här får man betala 20 kr (vuxenbiljett) på bussen och då ska hunden sitta på golvet. Hund i korg eller väska åker gratis. Så om man har en liten valp i knät får man betala. :mad:

Åkte buss i Trollhättan för nåt år sen, där försökte chauffören tuta i mig att jag inte fick ha med mig hunden för att den var "större än knästorlek." Jag satte mig ner, hivade upp 25kg bullterrier i knät och log triumferande! :devil: Vi fick åka med....

Jo du klagar på föraren, hon gjorde helt rätt som sa att du inte fick åka med. Vi får bara ha en hund på varje fordon. Sen att hon var otrevlig är en annan sak.

Det är faktiskt så att när man åker med mycket bagage, barnvagn eller hund får man räkna med att man inte kommer med första bästa buss. Tror tillochmed att det står uttryckligen i resevillkoren.

Enda gången jag tar ombord fler än en hund är om en person kommer med flera hundar eller att hundförarna talar om att hundarna känner varandra.

Som sagt har jag haft hundslagsmål ombord och det slutade inte med skador bara på hundarna utan även på passagerare som befann sig runt om.
Då satt den ena hunden längst bak och den andra befann sig vid mittdörren. Jag hann köra tre hållplatser innan de helt plötsligt rök ihop och ägarna klarade inte av varken att hålla dom eller att sära på dom.

Ett tips om man reser med liten hund är att ha den i transportbur, då slipper man att betala för den ;)

Senast ändrad:

jag klagade på föraren inte förarna i allmänhet. Konstigt att inte människan min pappa pratade med sa att det stod så i villkoren då, det borde ju hon veta som jobbar där, eller? Var jobar du då? på västtrafik? borde inte du veta vad som står i villkoren?

min hund är inte en minihund, även om han inte är stor (22 kg) och skulle jag klämma in honom i en transportbur så skulle det bli en ganska stor (däremot var han liten då jag åkte buss med honom). och här spelar det ingen roll om jag har hunden i transportbur, man måste betala i alla fall, artism mot hundar är vad det är! ;)

men ärligt talat en malteser, vet du hur stora de är? och en valp? hur stor är risken och hur stora skador skulle det bli? ingen frisk hund hoppar på en valp..

Malteser
malteser.jpg

min beardis vid den åldern :love:
18133-3.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 332
Senast: Grana
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
Övr. Hund Ska låna ut flatten på foder. Det fungerar inte att ha honom med vår andra hund. Han är alldeles för dominant & attackerar helt utan...
2
Svar
29
· Visningar
2 754
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar