Hundar i bil....

mag

Trådstartare
Har fått höra av en bekant att man inte får ha hund i bil mer än 15 minuter ?? Nån som vet om det stämmer??
Självklart har man inte hunden i bilen under sommarhalvåret när solen gassar, Utan detta gällde hela året. Min hund älskar att ligga i bilen och sova, men hatar hundgården i stallet, alltså blir det oftas så att han ligger i bilen medans jag rider under vintern.

Sv: Hundar i bil....

Menar dom när bilen är i fart eller ensam? Man måste ju kunna transportera hunden utan att behöva stanna var 15 minut.. Och för övrigt låter 15 min ensam löjligt lågt. På sommaren, ja, okej, men resterande året?

Tror nog att det gäller när bilen är parkerad, eller ja. så måste det ju va!
Det var en miljöinspektor som informerat om detta på en valpkurs, men när vi försöka leta rätt på det i lagboken så hittar vi inga uppgifter om det

Oj, vad jag bryter mot lagen då :p
Kör ju budbil på dagarna och Diesel åker med mig varje dag. Totalt sitter han säkert i bilen 8 timmar per dag, men självklart rastas han kontinuerligt (ungefär var 3:e timme beroende på hur mycket vi har på jobbet).

Tror inte det finns någon lag som säger detta, det är säkert mer en rekommendation. Som med allt annat får man ta det med en nypa salt, det beror ju på hur situationen ser ut i övrigt.

Alltså denna miljömänniskan är mycket illa omtyckt i vår kommun och känd får att "leta" fel överallt. Men det vore skönt att få veta att hon faktiskt har fel nu... Nej hon hade påstått att det stog i lagen och att det hade hänt att någon fått anmälan på sig just för att hunden suttit i bilen.... vad sjutton gör man med alla dessa jyckar som ÄLSKAR att va i bilen....:confused:

Men... Då bryter många på BK lagen eftersom hundarna sitter i bilarna mellan träningarna.. Ibland har man ju teori upp mot 1h :confused:

Ja, är det en lag är den otroligt ogenomtänkt. :p Så mag, du behöver nog inte oroa dig, och säg till tjejen att det helt enkelt inte kan stämma ;)

Har fått höra av en bekant att man inte får ha hund i bil mer än 15 minuter ?? Nån som vet om det stämmer??
Självklart har man inte hunden i bilen under sommarhalvåret när solen gassar, Utan detta gällde hela året. Min hund älskar att ligga i bilen och sova, men hatar hundgården i stallet, alltså blir det oftas så att han ligger i bilen medans jag rider under vintern.

Jag vet inte var jag har sett det, men jag tror, obs tror, att det jag såg var 2 tim.
I vilket fall som helst så har hela mitt träningsgäng säkert brutit mot den bestämmelsen idag.

Detta hittade jag

Hunden i bilen
Vid transportering av hund är du som ägare skyldig att se till att hunden inte lider. Det finns regler för privatpersoner som du är skyldig att följa och de är viktiga att känna till, framför allt på sommaren då bilen blir stekande het. Sveriges veterinärer får varje år behandla både hundar och katter som fått värmeslag när de lämnats kvar i bilen av sina ägare. Hunden får inte lämnas utan tillsyn i bilen om temperaturen befaras att överstiga 25 grader Celsius. Hunden ska ha skugga och god ventilation där den ligger. Den ska rastas och få vatten minsta var sjätte timma.

Ja det är ju helt självklart, och det kan ju tom. vara för lång stund med en kvart på sommaren, då borde det ju gälla att aldrig ha hunden i bilen. Men att det någonstans skulle stå just en kvart, det tror jag inte på.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 127
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Övr. Hund Alltså, jag har en noja! Jag är verkligen livrädd för att av misstag lyckas glömma hunden i en varm bil. Jag skulle aldrig chansa e d...
2
Svar
27
· Visningar
3 055
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka