Hundar för allergiker?

Sv: Hundar för allergiker?

Jag läste detta för ett par veckor sedan. Jag undrar då vad det är som gör att många ändå anses sig tåla vissa raser bättre? Beror det på om man är allergisk mot ett ämne i pälsen eller det epitel som huden släpper ifrån sig?

Det var väl längesedan man ansåg att det fanns allergivänliga raser?

Är dock själv allergiker och tål vissa hundar bättre än andra. Hundar som inte fäller päls tål jag bäst (kände aldrig av mormors bichon friseer), men får jag bara vänja mig vid hunden så funkar de flesta raser hyfsat. Min lille hund känner jag av speciellt vid fällning, och den store när han blir borstad och fäller samtidigt (har aldrig känt av våra beardisar annat än när jag själv borstar dem). Jag antar att stöv och damm från pälsen yr runt mer då.

Så det där med vad man är allergisk mot är nog rätt individuellt. Men generellt kan man såklart inte säga att en ras är mer allergivänlig än en annan.

kl
"Forskarna har dock inte studerat i vilket utsträckning hundarnas ägare fick allergiska besvär av sina hundar. Visserligen har ägarna och deras familjer, totalt över 500 personer, besvarat en enkät om saken, men frågeformuläret är inte tillräckligt utförligt för att dra några slutsatser. Dess syfte har varit att reda ut vilka hundraser som anses allergivänliga för att kunna göra ett urval av hundar till studien."
http://www.allergia.se/component/content/article/29/122-myten-om-hundar.html

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 670
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka