Hundar av koppelryck

Sv: Hundar av koppelryck

Inget annat än att jag sett den hund lätta från backen och flyga 2 meter. Jag vet inte hur vanligt det är att man korrigerar så hårt?

Om man rycker så hunden flyger flera meter eller gör en volt eller två:eek: , så tycker jag att det inte är en korrigering, mer som...misshandel:crazy:
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag tycker tvärtom. När jag har flexi på mina hundar så har jag aldrig ens ett litet drag i kopplet. Det är ju hur bra som helst. De kan de dessutom stå och nosa några meter bakom mig utan problem eller ned i ett dike och göra sina behov utan att jag behöver kliva ned i halva diket själv. Skulle de går för långt fram eller för långt bak är det ju bara att kalla in den och be de anpassa sitt tempo lite. Jag förstår inte varför det skulle vara så "farligt" och dåligt faktiskt. Jag har aldrig förstått det i dessa debatter faktiskt...


:bow: Kan inte annat än hålla med. Jag föredrar flexikoppel pga friheten och det är ju super enkelt att bara be hunden om uppmärksamhet om den nu skulle dra åt nåt håll.
 
Sv: Hundar av koppelryck

whiplash syns inte på röntgen. en bekant fick en whiplashskada för några år sedan och då gick de uteslutande på hans beskrivning av sin smärta. en hund kan ju omöjligt förklara hur den har ont? och hur ska man kunna ge diagnosen?

och veterinärer är inte så himla fantastiska på att hitta orsaker till smärttillstånd. min jycke var ju friskförklarad av vet när kiropraktorn hittade en skada. ett annat exempel är jag som hade så ont i min rygg när jag var tonåring att jag hade problem att sova på nätterna, men varken läkare, kiropraktor eller naprapat kunde se vad som var fel. sedan stukade jag foten och då upptäckte sjukgymnasten att mina fotleder är extremt överrörliga vilket gör att de sjunker ihop och vrider sig när jag står, vilket i sin tur ger snedbelastning i ryggen. egentligen ska jag ha fotskenor alltid, men jag nöjde mig med skoinlägg och ibland tejp, och vips så var problemen borta!

en del typer av skador är svårare att upptäcka än andra, och vissa ska man ha tur för att hitta hos människor som dessutom kan prata och beskriva var och hur det gör ont. så jag tror det blir väldigt svårt att bevisa att hundar kan få whiplashskador.

motståndarna kommer alltid att hävda att det som inte kan bevisas inte är sant antar jag. men då måste jag fråga hur ni ser på tinnitus hos hund? kan de få det? om inte, varför då?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Alltså jag tror inte det är halsbanden det är fel på, utan den som håller i kopplet.
 
Sv: Hundar av koppelryck

whiplash syns inte på röntgen. en bekant fick en whiplashskada för några år sedan och då gick de uteslutande på hans beskrivning av sin smärta. en hund kan ju omöjligt förklara hur den har ont? och hur ska man kunna ge diagnosen?

och veterinärer är inte så himla fantastiska på att hitta orsaker till smärttillstånd. min jycke var ju friskförklarad av vet när kiropraktorn hittade en skada. ett annat exempel är jag som hade så ont i min rygg när jag var tonåring att jag hade problem att sova på nätterna, men varken läkare, kiropraktor eller naprapat kunde se vad som var fel. sedan stukade jag foten och då upptäckte sjukgymnasten att mina fotleder är extremt överrörliga vilket gör att de sjunker ihop och vrider sig när jag står, vilket i sin tur ger snedbelastning i ryggen. egentligen ska jag ha fotskenor alltid, men jag nöjde mig med skoinlägg och ibland tejp, och vips så var problemen borta!

en del typer av skador är svårare att upptäcka än andra, och vissa ska man ha tur för att hitta hos människor som dessutom kan prata och beskriva var och hur det gör ont. så jag tror det blir väldigt svårt att bevisa att hundar kan få whiplashskador.

motståndarna kommer alltid att hävda att det som inte kan bevisas inte är sant antar jag. men då måste jag fråga hur ni ser på tinnitus hos hund? kan de få det? om inte, varför då?

Det var ju just det jag skrev -att det inte syns på röntgen eftersom det är en mjukdelsskada. Det enda sättet att diagnosticera whiplash är att utesluta andra skador som ger smärta i nacken. Har hunden ont i nacken antar jag att det märks vid den kliniska undersökningen, och jag antar att hunden visar smärta -annars skulle man ju inte ha uppsökt veterinär. Alla hundar som varit hos veterinären får en diagnos, annars går det inte att bokföra veterinärbesöket. Kommer man in med en hund som visar smärta i nacken, men där man inte kan hitta någon direkt skada, får hunden någon ospecifik diagnos som involverar något med nacksmärta. Alltså finns dessa hundar med i statistiken, även om veterinären inte kan hitta orsaken till smärtan.

Jag tvivlar inte på att hundar kan skada sin nacke vid kraftiga koppelryck, men om hunden blir skadad av alla koppelkorrigeringar så är det ju märkligt att det inte är fler hundar än vad det faktiskt är som kommer in till kliniken med nacksmärtor. Isf borde ju var och varannan hund ha ont i nacken.

Om man nu kan få sin hund att sluta dra genom koppelkorrigering så tycker jag att det är värt den minimala risk för nackskada som det faktiskt är om man utför korrigeringen på rätt sätt. Risken är ju större att hunden blir anfallen av en ouppfostrad hund under promenad. För är det något som är vanligt på kliniken så är det bitskadade hundar som blivit attackerade av en hund vars ägare tappat kontrollen över den, kanske pga av den inte klarar av att gå i koppel för att man har fått lära sig att man under inga omständigheter får koppelkorrigera sin hund eftersom den kan få nackskador (Därmed inte sagt att alla som inte koppelkorrigerar har olydiga hundar, men jag tror att folks rädsla för att ta tag i sin hund många gånger kan sluta rätt illa...)

Oj.. nu börjar mina funderingar dra iväg lite väl mycket känner jag ;)
Typiskt att jag redan valt ämne till ex.jobbet, annars hade det här helt klart varit intressant att undersöka!
 
Sv: Hundar av koppelryck

Men jag förstår inte varför kopplet måste vara så involverat när man korrigerar sin hund. Om nu min hund vill fram till en annan hund så ska det ju fungera utan koppel också. Så varför använda kopplet? Jag har ingen fysisk förmåga att orka korrigera mina hundar med kopplet. Däremot så kan jag ju hålla emot dem och så korrigera på annat vis. Ta tag i nackskinnet, använda rösten etc. Om det är smärta man vill tillfoga så kan man väl lappa till hunden på baken med kopplet istället för att rycka den i halsen?

Däremot små korrigeringar som man gör med kopplet när man tränar fot etc. är ju en annan femma, men det är väl inte dem vi pratar om här?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Däremot små korrigeringar som man gör med kopplet när man tränar fot etc. är ju en annan femma, men det är väl inte dem vi pratar om här?

Jag tror det är dom som det diskuteras om, om jag ska gå till mig själv så har jag vanligt halsband ( ibland sele) till min sch/bc och han skulle ALDRIG rycka ( men han går nästan alltid lös)men DSG'n om han får syn på en hare el dyligt ( hanhar sele o flexi om han inte är lös) då är det 0-100 på en halv sekund och ett ryck då är ett faktum...då är selen ett bättre alternativ än halsband....skulle vi promenera med "lydnad" skulle han inte dra...
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag utgår från att man alltid ger ett röstkommando innan koppelkorrigeringen kommer. Lyssnar den inte på rösten - kommer koppelkorrigeringen. Personligen tycker jag att det är lättare att korrigera vid precis vid rätt tillfälle genom ett ryck, än om man skulle rusa fram och grabba tag i nackskinnet. Dessutom är risken större för strykrädsla om man börjar lappa till den.

Jag syftar på koppelkorrigering under alla omständigheter då hunden är i koppel, även om det bara är rastning. Även om jag inte kräver att den går fot så vill jag ändå har en hund som går fint i koppel i alla situationer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundar av koppelryck

Jag utgår från att man alltid ger ett röstkommando innan koppelkorrigeringen kommer. Lyssnar den inte på rösten - kommer koppelkorrigeringen. Personligen tycker jag att det är lättare att korrigera vid precis vid rätt tillfälle genom ett ryck, än om man skulle rusa fram och grabba tag i nackskinnet. Dessutom är risken större för strykrädsla om man börjar lappa till den.

Precis! Jag tycker att det verkar bli väldigt överdramatiserat om man ska lappa till hunden el grabba nackskinnet. Självklart kan det funka som en nödlösning, men att konstant använda sig av detta tror jag tar "för lång tid". Om jag vill korrigera min hund vill jag helst att det ska gå på ett snäpp för att få problemet ur världen fort och för att det inte ska bli så dramatiskt. Att ex möta en annan hund ska inte behöva bli en konflikt utan ett kort och koncist "stopp" , bestämt men harmoniskt.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Men om hunden är lös då och du inte kan använda dig av kopplet då?? Hur gör du då?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Men om hunden är lös då och du inte kan använda dig av kopplet då?? Hur gör du då?

Ropar in hunden och säger åt honom att sätta sig eller gå brevid mig. Skulle aldrig ha en hund lös som jag inte hade koll på. Om det skulle vara så att den inte löd ändå skulle jag ta till den metoden du beskrev som nödlösning. Men det har jag redan skivit.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Knapplån.

Det kommer fram det hemska???? med att det gjordes farliga koppelryck i Jeppes dressyrprogram.
Tog någon hund någon skada?
Konkret svar och inget tyckande.

Fortfarande inget svar hur det kan komma sig att renar överlever att fångas i hornen när de springer i full fart.

Cilla visar ju med sitt exempel på sina fotproblem, att trots att hon var fullt talför och hade ont i ryggen så tog det lång tid och många experter innan man upptäckte att det var i fötterna felet var.
Det exemplet visar ju klart att man inte ska låsa sig fast i en orsak om det blir något fel. Man kan alltså inte komma och påstå att en skada orsakats av koppelryck, det kan likaväl vara något som inträffat vid lek eller annan verksamhet.

Jag blir bara mer övertygad att skador vid koppelryck är en myt (råttan i pizzan.)
 
Sv: Hundar av koppelryck

nu svarar jag flera.

hur vet man att hunden har ont i nacken? min visade inga tecken på smärta vid vetundersökningen, men efter kiropraktikerbehandlingen började hon leka igen. varken jag eller vet märkte alltså att hon hade ont/var stel, men ändå gav behandlingen ett fantastiskt resultat!

egentligen handlar det bara om sunt förnuft. ingen svarade på min fråga om tinnitus, så jag får ta det som exempel. jag antar att vi är överens om att hundar kan få det? men finns det någon hund i sverige som har fått den diagnosen? alltså inte hörselskadad med nedsatt hörsel, utan tinnitus med allt vad det innebär? jag tror att man ska vara försiktig med att säga att bara för att man inte kan diagnostisera ett tillstånd, så finns det inte.

och naturligtvis är det normalt sett inte skadligt med små koppelkorrigeringar. det är inte det jag pratar om. utan rejäla ryck, ryck med upphissat halsband och ständigt dragande.
 
Sv: Hundar av koppelryck

nej men om man belastar en kropp tillräckligt mycket så tar den ju skada förr eller senare. det VET vi. vi vet också att en halskotpelare inte tål att svingas runt hur som helst. frågan är bara hur MYCKET den tål att belastas innan den går sönder ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 325
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp